3,5 week naar Maleisie en Borneo.. Help :)

Hoi allemaal!

Mijn vriendin en ik willen in april voor 3.5 weken naar Maleisie en Borneo gaan. Het is de eerste keer dat wij richting Azie gaan, Heb me al helemaal suf lopen zoeken naar leuke plekjes en ik hoop dat jullie ons misschien een beetje op weg kunnen helpen!

Wat wij graag willen is het volgende:

Kuala lumpur
Camaron Highlands
Penang?
Kuching
Kota Kinabalu
Sandakan
Langkawi een aanrader?

Ook willen wij een paar dagen lekker niets doen en het liefste op een mooi paradijselijk eiland als het even kan een huisje op het strand :slight_smile:

Wat we willen bezoeken:

Opvangcentrum voor apen
Rivercruise
Jungletocht
Theevelden
Olifanten
Heb gelezen dat Bako NP heel erg mooi moet zijn
Grotten
Mooie natuurparken.
Tips voor excursies maleisie & Borneo

Is het aan te raden om een auto te huren?

Heb zoveel mooie dingen gezien en ik weet me nu echt geen raad meer!
We hebben een budget van €5000 en dat is inclusief de vliegreis!

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen met een schema te maken!

Alvast bedankt!

Michel

Auto huren is niet echt nodig. Als je grotten wilt zien moet je zeker naar Mulu NP gaan! Kinabatangan vlakbij Sandakan kan je als je geluk hebt dwergolifanten zien. En Bako NP is inderdaad heel mooi.

Hoi,
Ik ben vorig jaar met mijn dochter 4 weken door Borneo getrokken.Veel gezien ook aan wild/
Voor meer info even een privé mailtje of voor foto\s zie profiel

Maleisie enkele jaren geleden gedaan

Gr Raymond

Even mijn reactie uit een ander topic gekopieerd en geplakt… :vak01:

Beste Robbin89!

Wat gaaf dat jullie naar Maleisie gaan! Zelf ben ik in 2011 in september 3 weken naar Maleisie geweest om te backpacken. Was echt een schitterende reis waarin Borneo ook niet mocht ontbreken. Ik weet natuurlijk niet wat jullie als reizigers allemaal leuk vinden. Wij houden vooral erg van Natuur, wildlife en onderwaterwereld. Daarnaast ook echte bounty eilandjes.

Ik zou minstens de helft van je reis op Borneo verblijven, stuk authentieker dan het schiereiland. (alleen de palmolieplantages waren oneindig, deprimerend!! )

Wij zijn in de 3 weken tijd als volgt gegaan:

Singapore (vanaf daar begonnen we onze reis)
Tioman Island / Pulau Besar
Perhentian Kecil (super!)
Met de jungle train naar Kuala Lumpur voor 2 dagen.
vliegtuig naar Sandakan
Kinabatangan river lodge 3 dagen jungle, wow!
Aantal dagen Pulau Mabul om te snorkelen… (bijv bij KAPALAI) ZOOOO INDRUKWEKKEND, 100den schildpadden gezien onder water, barracuda’s, murene’s, etc etc etc
Toen teruggevlogen vanaf Sandakan naar Kuala lumpur om daarna weer richting Singapore te gaan en toen weer naar huis…

Tip: als ik jullie was zou ik persoonlijk de westkust vh schiereiland overslaan, is erg toeristisch, troebel water om te snorkelen/duiken, hoogbouw etc. Als je ECHT bounty wil en mooi onderwaterwereld, ga dan absoluut naar de oostkust van het schiereiland en oostkust van Sabah…

Cameron highlands zijn wij niet geweest, dit omdat we van meerdere mensen hoorden dat dit wel ‘leuk’ is om even te zien maar bleek voor velen niet de moeite waard om veel tijd in te steken.

Veel succes en plezier, als je nog vragen hebt hoor ik ze graag!

Groetjes Cynthia