Orang Utang Rehab Centre: Sarawak of Sabah?

Op Borneo zijn 2 rehabilatation centres voor Orang Utang’s, eentje in Sarawak en eentje in Sabah.

Ik heb het idee dat Sepilok erg druk is, ook al verhalen gelezen dat de Orang’s daar niet goed te zien zijn soms.

Wie is er in Semenggoh (Sarawak) geweest?

Ik ben zelf nog niet bij Semenggoh geweest, wel bij Sepilok. Hoewel het natuurlijk (beiden) altijd een toeristische bedoeling is (logisch, dit moet wel om het in stand te kunnen houden); vonden wij het erg mooi bij Sepilok. Een duidelijke uitleg, en leuk om de Orang’s te zien tijdens voedertijd. Vervolgens stapten wij in een 4x4 richting Kintabatangan om ze in het echt te bekijken. Zo is Sepilok bij ons dus een mooi voorproefje geweest; en zagen we ze later in het wild.

Sepilok was in ieder geval prima om eens bezocht te hebben!

hey veelzijdig Malesie,

heb jij de 4x4 daar terplaatse gehuurd? want zoeken op internet levert ons alleen ‘gewone’ auto’s op. Trouwens nog orang oetangs gezien?

hiep hoi geert-jan

We hebben een gids ‘gehuurd’ die met zijn eigen 4x4 reed :). Dit hebben we via sabah-borneo.nl geregeld, maar kan ook ter plekke in Sandakan (hoewel wij het wel prettig vonden dit vooraf te regelen).

We hebben 1x een Orang Utan met jong gezien; meteen de eerste dag tijdens een rivercruise. Daarna niet meer. Het maakte echter niet uit; wij waren al zo onder de indruk. Ook verder nog zeer veel wilde Olifanten, Krokodillen, slangen, vogels en diverse andere diersoorten gezien (leopard cats, neusapen etc).

Hier een zelfgemaakte fotoimpressie: http://www.veelzijdigmaleisie.nl/borneo-sabah-olifant-oversteek.htm

Ik heb geen flauw idee wat je budget is, wanneer je gaat reizen en of je gaat backpacken of juist in luxe hotels verblijft, maar toen mijn vriendin en ik in Borneo hebben gereisd zijn we geëindigd met drie dagen aan het strand bij Kota Kinabalu. Het Shangri-La Rasa Ria resort is een heel luxe resort hotel met een eigen nature reserve en een eigen Orang Oetang opvang. Voor Maleise begrippen is het een erg duur hotel, voor Nederlandse begrippen valt het (gezien het niveau) nog wel mee. Het hotel staat momenteel op Tripadvisor aangeschreven als beste van de 63 hotels in Kota Kinabalu. We waren er in november en betaalden zo’n € 100,- per kamer per nacht. Daarmee was het verreweg de duurste accommodatie tijdens onze reis, maar ook de meest luxe en indrukwekkende. Omdat de Orang Oetang opvang enkel toegankelijk is voor hotelgasten (niet gratis overigens, maar alle inkomsten komen ten goede aan de opvang) is het er nooit overdreven druk. Misschien een leuk idee.

Hoi, wij zitten momenteel in Kuching en zijn eergisteren bij het Rehab centre in Sarawak geweest. Wat ons tegenviel was de drukte, zeker 60 man die proberen een glimp op te vangen. Het schijnt zeker geen zekerheid te zijn de Orang Utangs te zien, maar wij hadden geluk…

Al met al een ervaring die je zeker moet doen! Voor een aantal foto’s zie www.asiatrotters.nl

Hallo,

Wij zijn in 2007 bij Semmongoh Wildlife Centre geweest. We zijn eerst ochtends geweest. Er is dan een uur voedertijd en dan kunnen de oerang oetangs komen, maar helaas niks te zien. De parkbeheerders vonden die juist een goed teken: dat betekent dat ze zelfstandig leven en zelf hun eten vinden. 's middags weer geweest… 45 min gewacht… steeds niks, maar op het einde eindelijk: een oerang oetang… een hele grote! Deze dacht ik ga gewoon in het pad zitten; dus we konden er niet meer langs! toen moesten we zo’n 15 min. wachten, maar ja natuurlijk helemaal niet erg, en toen moest iedereen langzaam een voor een langs de oerang oetang. Tuurlijk is het toeritisch, iedereen staat met een camera om zijn nek, maar ik vond het erg indrukwekkend zo’n groot dier.

Tevens zijn wij naar Matang Wildlife centre geweest. Hier zaten ook verschillende oerang oetangs van jong tot oud. Ook andere dieren. dit is een soort opvangcentrum voor verwaarloosde dieren. Dus de dieren zitten hier ook opgesloten (buiten of binnen). Maar ook deze keer vond ik het erg indrukwekkend op opa oerang oetangs te zien en er was zelfs eentje met een jong!

Ik zou het wel aanraden, als je toch in de buurt bent… en het blijf natuurlijk gaaf om deze dieren te zien!

hoi
ik heb alleen maar ervaring met sabah, sepilok. heb volgens mij 7 of 8 orang utans gezien waarvan 2 moeder en baby waren.
ik was tijdens de 2de voedertijd.
of het druk was? ik was er best wel vroeg en zat dus als 1 van de eerste vooraan, al snel kwamen de orang utans te voorschijn en ik heb alleen maar die kant uitgekeken en heel veel foto’s gemaakt. dus kan me niet helemaal herinneren of het heel druk was. er waren wel mensen jah maar echt op gelet heb ik niet. en omdat de apen best lang bleven zitten zijn veel mensen al ondertussen weer verder gelopen.
was voor mij zeer de moeite waard!! jammer dat ik niet echt de jungle in ben geweest maar dat was omdat ik alleen was best een dure aangelegenheid. ik kwam ook weinig echte backpackers tegen dus helaas geen groepje kunnen vormen.
dus sepilok is wel een aanrden zeker als ik je als 1 van de eerste lekker vooraan kan zitten. dan zie je de apen wel goed hoor alleen als je foto’s maakt moet je wel inzoomen, daar zijn ze dan weer iets te ver voor. maar gelukkig maar ze moeten zich niet gestoord voelen tijdens het eten.
groetjes

Ik ben alleen in Sepilok geweest op Sabah. Vond het op zich wel de moeite waard, het was inderdaad leuk om wat meer informatie te krijgen over die beesten en om de apen van dichtbij te zien. Ik ben alleen nooit zo onder de indruk van dieren in het wild, dan denk ik: “Ja, ziet er inderdaad hetzelfde uit als op tv.” Maar het was heel leuk hoor.

Het was redelijk druk, maar ik heb alles prima kunnen zien. Foto’s maken is inderdaad lastig, maar ach, de mooiste foto’s vind je toch meestal op Google. :wink:

Euhm…als je naar Sepilok bent geweest…heb je geen ‘dieren in het wild gezien’ wat mij betreft. Als je richting Tawau, Sukau, Belum etcetc gaat, en daar ‘geheel toevallig’ een Orang tegenkomt…dan kom je ze in het wild tegen…is voor velen heel anders, en toch wel een heftige ervaring.

daar ben ik het niet mee eens. Dioe orang utans die je bij sepilok ziet leven ook in het wild. Ze zijn van niemand en zijn vrij om te staan en gaan waar ze willen. Ze zitten niet opgesloten tussen hekken dus als ze graag 100 km verder op willen gaan zitten kan dat.
door het centrum daar worden ze alleen een beetje geholpen. Als ze niet willen komen eten van dat eten dan komen ze niet.
Dus Die orang utans leven daar wel degelijk in het wild.
Ik weet niet of je ooit op komodo of Rinca In indonesie bent geweest? Zelfde principe. De beesten worden daar geholpen en beschermd door rangers maar leven toch in het wild.
Kruger park en verschillende nationale parken in bijvoorbeeld Afrika. zelfde principe. de beesten worden beschermd tegen stropers maar toch blijft het wild!
Dat jij toevallig de orang utans hebt gezien waar je ze minder verwacht hoeft nog niet te zeggen dat jij ze wel in het wild hebt gezien en de mensen bij sepilok niet!
groetjes lotte

Tja, meningen kunnen inderdaad verschillen ja. Helaas werkt het straks zo in heel Borneo…ik kom ze achteraf gezien eigenlijk liever helemaal niet meer tegen, niet in het wild en niet bij Sepilok. Dat is een veel beter teken. Normaal gesproken hebben die beesten echt geen trek om samen met 100 kijkende toeristen een banaan te eten…maar bij Sepilok ineens wel? Het is een rehabilitatie centrum, om ze klaar te stomen om weer het ‘echte wild’ in te gaan…is wat mij betreft absoluut anders dan dat je ze langs de kinabatangan tegenkomt (hoewel dat ook weer een slecht teken is vanwege de ontbossing)

Maargoed, zoals je zegt; meningen verschillen :slight_smile:

ja mee eens meningen verschillen.
Maar we moeten ook maar denken dat het wel goed is dat er zulke centra zijn. tenminste wat ik er van heb begrepen is dat ze er voor de bescherming en bewustwoording zijn, niet zozeer het dierentuin aapjes kijken idee.
en het is beter inderdaad als ze niet in aanraking komen met de mens maar ik denk dat de wereld van vandaag (gisteren en waarschijnlijk ook morgen) dit anders in petto heeft. Als je ziet hoeveel bossen er nog gekapt worden en hoeveel dieren er nog geslacht worden voor hun vacht of hoorns of geneeskrachtige werking van een of ander! Erg jammer.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er eigenlijk wel om kan ‘janken’. Al die goedbedoelde initiatieven geven locals en toeristen het idee dat het de goede kant op gaat. De realiteit is echter verschrikkelijk, nog even en het enige dat je ziet zijn palmbomen/bioindustrie. Dat viel ons 3 jaar terug al op…absurd…geen boom meer te zien. Check google maps rond Kinabatangan…langs de rivier zie je een strookje met authentieke natuur…en daarna dikke lappen met palmbomen…niet vreemd dat je daar zoveel dieren in het wild tegenkomt.

Maargoed…dit staat verder natuurlijk los van het feit dat een rehabilitatie centrum als Sepilok absoluut goed werk verricht. Elke Orang die gered wordt en weer enigszins normaal kan leven is een prachtige overwinning voor ze…

Inderdaad, ik refereerde ook eigenlijk niet naar de Orang Utans met ‘dieren in het wild’. Juist omdat het niet zo’n heftige ervaring voor mij is, hoefde ik ook niet meer te zien dan Sepilok.

Ik begrijp trouwens wel dat het voor veel mensen wel heel bijzonder is hoor.

Ik ben in Semenggoh geweest (geen aap gezien), Sepilok (4 Orangs gezien en vooral veel ondeugende Makaken) en ook Kinabatangan (1 Orang gezien hoog in de boom).

Ik heb niet de indruk dat de indruk gewekt wordt dat het wel goed gaat met de Orang’s, intengendeel eigenlijk. Voor velen is het al snel duidelijk dat dit soort centra echt enorm belangrijk zijn om te redden wat er te redden valt. Uiteraard denk de domme toerist die klaagt over ontbreken van airco in Kinabatangan (geen grap!) alleen “wat mooi, wat zien ze er tevreden uit!” maar met die categorie zal het nooit wat worden :wink:

Ik ben me trouwens ook rot geschrokken van de vele palmolieplantages…

Hallo,

Ik ben twee maanden geleden geleden in het centrum bij Sepilok geweest. Omdat we in de buurt verbleven zijn er in totaal vier keer langs geweest. Twee keer werden we bij binnenkomst al ‘verwelkomd’ door een mannetjes-orangoetan die ons op twee meter voorbij liep. Was zeer indrukwekkend! Eén keer zagen we er twee op het voederplatform en één keer kwamen we voor niets. Ik kan zeker aanraden om twee keer te gaan, omdat (daar hoef je geen statisticus voor te zijn) de kans dan groter is dat je ze ziet. Bovendien is het bij de middagsessie vaak wat rustiger. Foto’s van de orangoetan dichtbij kun je vinden op: http://www.uniekereis.nl/orangoetansinhetwild.php

Veel plezier!

Arjan