We gaan in juli naar Thailand met de kinderen van 14/16 jaar. Het is de bedoeling om zo goedkoop mogelijk te reizen omdat we met zijn vieren gaan moet dat te doen zijn. We gaan er voor.
Nu ben ik niet zo plannerig maar we willen toch proberen zoveel mogelijk in die 4 weken te doen. Dus we staan open voor suggesties en als jullie ook nog wat vragen willen beantwoorden??? Ben ik helemaal blij:cheer:
dag 1 aankomst om 7 uur 's morgens in Bkk. Guesthouse kunnen we waarschijnlijk nog niet in, dus hadden we bedacht om de backpacks af te geven en met de expresboot lekker over de rivier te gaan varen. Lekker koel en voor de kinderen een mooi begin van Bangkok. We hebben een reservering in het Happy House en zitten dus vlak bij een pier. Uitstappen misschien bij het paleis, dat bekijken en dan terug lopen voor wat indrukken van de stad.
Lekker eten en vroeg naar bed.
dag 2 Fietstocht?
dag 3 Floating market? Kijken of we een tourtje kunnen boeken.
dag 4 met de trein naar Kanchanaburi reservering voor 4 nachten bij VN guesthouse (misschien bridge over de Kwai bekijken
dag 5 Erawan watervallen
dag 6 Olifanten centre
dag 7 ??
dag 8 met de bus naar Lopburi
dag 9 lopburi (of kun je hievandaan naar Kao Yai nat. parc gaan???)
dag 10 kao Yai of ayutya
dag 11 Kao Yai of Ayuthya Hier lopen we vast. Ayuthya hoeft niet Sukothai is ook mooi.
Vanaf Kanchanaburi staat er nog niets vast. Lopburi willen we wel naar toe (ben er nog niet geweest)
Verder willen we naar Chiang Mai met als het kan de nachttrein. (Hoever van te voren moet je dat boeken?)
Hebben jullie verder nog ideeen. Als het weer het toelaat willen we nog een dag of 2 /3 op een eiland. Hans heeft ons Ko Chang aangeraden en dat lijkt ons wel wat.
Op dat 28 weer op het vliegtuig naar huis.
Heerlijke vooruitzichten.
Wij zijn net terug en persoonlijk vond ik Chiang Rai een aanrader. Vanuit Chiang Mai 3u met de bus.
Fietsen in Chiang Mai vonden wij heerlijk, gereserveerd bij clicks and travel, zeer ervaren gids en goeie fietsen.
In Bangkok vonden we Wat Arun zeker de moeite waard.
Ivm met treinen boeken kan ik je geen advies geven, wij vlogen met Air Asia maar de trein is zeker even goed te doen.
Nou zelf heb ik al meerdere malen als dagexcursie Ayutthaya bezocht,vond het heel leerzaam en aangenaam.
We hadden toen een excursie geboekt in één van de vele reisburautjes aan Kao San road.
Vond het heel gemakkelijk men komt je halen aan het hotel/guesthouse s’morgens om 8 uur met een minivan en s’avonds rond 17pm werd je terug afgezet aan je hotel.
We hadden toen een stuk of 5 a 6 tempels bezocht met een engelstalige gids ,ook was het middag eten in de prijs van 750 bath inbegrepen,in iedergeval het was zijn geld waard.
Natuurlijk kan je ook individueel vb met de trein naar
Ayutthaya rijden, met de trein doet je er ongeveer zo’n in anderhalf uur over vanuit Bangkok
Het is echter juist ook leuk wat langer in Ayutthaya te blijven. Dan kun je rustig de tijd nemen en meer van het gebied zien dan alleen snel even de ruïnes van het oude koninkrijk.
Er zijn genoeg guesthouses die fietsen of motors verhuren voor een schappelijke prijs !
Als je besluit één of meerdere nachten in Ayutthaya te blijven, heb je ook de kans de ruïnes te zien na zonsondergang. Tussen 19.00 en 21.00 zijn de tempels verlicht. Hierdoor ontstaat er een totaal andere sfeer.
Ik had begrepen dat Koh Chang in juli/augustus geen goed idee zou zijn, omdat het daar dan veel zou regenen en de riptides het zwemmen en snorkelen veel te gevaarlijk maken.
Ik begrijp dat je pech en geluk kunt hebben met het weer, maar zou toch niet graag dagenlang in de regen zitten. Hoor het graag als die info niet klopt
Als je met de trein naar Chiang Mai wilt zou ik zeker 2e klasse met airco adviseren.
Overweeg ook om zelf wat eten mee te nemen, het eten onderweg is niet altijd even goed.
Je schrijft “Het is de bedoeling om zo goedkoop mogelijk te reizen” dan zou ik persoonlijk de duurdere tours zoals de floating market (Damoen Sudak) en het fietsen eruit laten, deze zijn in verhouding niet echt goedkoop… Voor dit geld kun je misschien een iets luxere accommodatie nemen
@Ninabe, Chiang Rai zullen we inderdaad in overweging nemen. We hebben daar 20 jaar geleden treks gelopen, maar vrezen nu dat het meer een tourist trap is geworden. Dus een tocht door Kao Yai lijkt ons ook leuk.
@ George.
Wat word ik toch altijd blij van jouw postings. Ayutya 's avonds heb ik ook helemaal niet bij nagedacht, lijkt me ook geweldig voor foto’s. Het was toch al de bedoeling om daar een overnachting aan vast te knopen. Maar op de kaart zagen we dat Kao Yai niet al te ver hier vandaan was. Onze vraag is dan ook kun je van Lopburi naar Kao Yai nat. parc gaan. Is dat verstandig om daarna naar Ayuthya te gaan en vandaar uit met de nacht trein naar Chiang Mai. Wat denk jij, heb je daar ervaring mee.
@Zaan (kom je ook uit de zaan? Ik oorspronkelijk ook (zaandam en Assendelft) We willen zo goedkoop mogelijk reizen om dan geld uit te geven aan dit soort tourtjes. Het fietsen is gewoon top met de kinderen. Floating market vinden wij ook leuk en de kinderen neem ik aan ook wel. Heel andere wereld dan de markt hier in Borger bijvoorbeeld.
Hoe vinden jullie het globale reisschema? Te doen of …?
@Nunu, ik heb juist gehoord dat het daar dan nog wel mee valt, maar ga je verder zuidelijk dan is het weer veel minder in augustus. Maar ik kan het verkeerd hebben. Iemand daar ervaring mee??
*“The weather on Ko Chang in August is simply ridiculous. Expect rain almost every day and not just a light sprinkle — when we say rain, we mean rain. Not surprisingly, landslides can be a problem. Trat province (where Ko Chang is situated) is the wettest province in Thailand for the entire year.”
*
Zie Weather and the best places to visit Thailand in August. Volgens mij is Travelfish wel aardig betrouwbaar…
Oeps, dat klinkt niet goed. Hmm, tegenstrijdige info dus. Bedankt nunu om dit door te geven. We nemen wel eenIpad mee om het van te voren te checken, maar dit eiland slaan we dan maar over. Pff…jammer.
Ik ben zelf 14 jaar geleden in december op Koh Chang geweest en vond het er fantastisch. Vandaar dat ik van plan was om die kant weer op te gaan in juli. Door de slechte weersvoorspellingen heb ik echter voor Koh Phangan gekozen…
De bus of trein zijn je vrienden, maar dan zou je eerst Ayutthaya, dan Lopburi, en dan Chiang Mai moeten doen.
In zowel Ayutthaya als Lopburi kun je diezelfde nachttrein nemen, die vrijwel iedereen vanuit Bangkok doet.
Het is hetzelfde spoor wat je volgt. Sukhothai raad ik af, niet omdat het niet mooi is, dat zeker niet, maar vanwege
de bereikbaarheid. Vanuit het centrum Ayutthaya zit je binnen tien minuten in de trein.
Je vraagt natuurlijk: Hoe nu Khao Yai in te passen ? Ik weet dat er mensen gaan reageren, maar ik zeg het toch:
Rond Kanchanaburi kun je op een vlot op de rivier slapen, middenin de natuur.
In Chiang Mai kun je The flight of the gibbon doen, wel prijzig.
Georges heeft zeker nog wel meer tips voor een ‘jungle-ervaring’, waardoor ik Khao Yai zou overslaan.
Een handige link: http://www.railway.co.th/home/Default.asp?lenguage=Eng
Alle treinlijnen naar het noorden, met de tijden erbij. Let erop dat je elke trein kunt pakken, zolang deze maar in Chiang Mai eindigt, want dan komt ie dus ook door Ayutthaya en Lopburi.