Rondreis Thailand 21 dagen met zoon van 6

Hoi
Wij plannen in juli 21 dagen in Thailand rond te trekken met onze zoon van 6. We willen een mooie mix van cultuur en natuur. We huren een wagen na ons bezoek in BK tot onze rit met de nachttrein naar CM.
Wie tips/ feedback heeft over onze planning, leuke ervaringen heeft met excursies ter plaatse of hotels, resto’s … Laat ze maar komen we kijken er naar uit.

We zaten in onze planning vooral gevrongen met Sukhothai . We willen het absoluut zien. Eerst dachten we naar het noorden te rijden met de auto maar we hebben dan behoorlijk veel tussenstops nodig van Ayutthaya naar Chiang Mai op voor ons wat minder aantrekkelijke plaatsen.( Iemand toch ervaring met auto en leuke tussenstops. ( We willen niet langer dan 3 u rijden per dag)

Voorlopige planning :

30/6 aankomst Bangkok
1/7 BK : acclimatiseren/rust/ eventueel wandeling
2/7 BK : tempels/paleis/ rondvaart
3/7 BK: fietstocht
4/7 Damnoen Saduak/ River Kwai/Kanchanaburi OV
5/7 Erawan NP en OV te Kanchanaburi
6/7 Ayutthaya + OV
7/7 Khao Yai , vleermuizen
8/7 Khao Yai 1,5 of 2 daagse trekking met bvb TonTan Travel
9/7 Khao Yai en s’avonds naar Ayutthaia voor nachttrein naar Chiang Mai
10/7 CM
11//7CM
12/7 CM uitstap Elephant Nature Park
13/7 CM uitstap Inthanon NP
14/7 CM uitstap Suthep NP
15/7 CM vlucht Phitsanulok en bezoek Sukhothai + overnachting
16/7 vlucht Phitsanulok naar BK en vandaar naar strand voor rust. We dachten aan Hua Hin of eiland zoals Koh Samui. Iemand al met kids naar Hua Hin geweest? Is blijkbaar minder mooi dan eilanden maar we moeten dan wel geen vlucht nemen. (Voor het zuiden zullen we nog een 2 de reis nodig hebben neem ik aan;) Of toch beter naar eiland ?
17/7 rust en strand
18/7 rust en strand
19/7 rust en strand
20/7 rust en strand
21/7 vlucht naar BK en vlucht naar België

Bedankt voor de reacties

Leuke trip lijkt het! Gaaf!

Qua Khao Yai kan je ook overwegen om voor een zeer korte tijd een auto te huren. Op die manier kan je zelf de tijd indelen die je wilt gebruiken voor alles en kan je zelf gewoon gaan wandelen. De keuze tussen een trekking en zelf rondkijken met de auto is dus waarover je kan nadenken. Met een klein kind zou ik wellicht overwegen om voor de auto te gaan, zeker omdat je dan ook meer ziet in een kortere tijd.

Erawan is overigens erg mooi! Wel is het daar voornamelijk lekker zwemmen en wat apen zien. Let goed op je eten, ik heb er hier helaas ervaring mee dat ze snel wat weggrissen! :slight_smile:

In Chiang Mai zou ik dan mogelijk wel weer een tweedaagse trekking overwegen naar bijvoorbeeld inthanon NP in plaats van twee dagen een ander park. De reistijden vond ik vanuit CM nog best wel tegenvallen om heel eerlijk te zijn. Alhoewel ik daar wel bij moet zeggen dat je mogelijk niet zo veel ziet en zeker niet zo veel als Khao Yai.

En tenslotte qua eilanden zou ik een echt eiland kiezen. Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld naar Khota Bharu (Maleisië) te vliegen voor de Perhentians of gewoon ergens verder naar het zuiden voor een Thais eiland. Hua Hin is leuk, maar ook erg druk in de weekenden omdat er dan veel mensen uit Bangkok komen. Dit heb ik me laten vertellen door iemand die er zes maanden heeft gewerkt overigens, zelf geen ervaring mee :wink:

1 like

Bedankt Mattie010. Super zo’n snelle reactie. Chiang Mai 1 park ipv 2 daar kan ik me eigenlijk zeer goed in vinden. Is idd logischer.
Wat Khao Yai betreft vroeg ik me af : 1)kan je echt wandelingen maken in je eentje , zijn de tochten goed aangeduid ?+ 2) hebben we niet beter een gids die ons dieren kan tonen want we houden van de natuur maar echte kenners zijn we niet hoor ������

Ja, je kan en mag echt wandelingen maken in je eentje. Is vrij goed aangegeven over het algemeen, maar er zullen vast wel wandelingen minder goed aangegeven zijn, zelf weinig last van gehad!

Op je tweede punt kan ik lastig antwoorden eigenlijk, aangezien het van een aantal dingen afhangt wat jullie willen. Met zelf rijden is het vooral in de ochtend en avond als het nog niet donker is goed mogelijk om dieren te zien. Neem een verrekijker mee en je ziet best wel wat. Groot voordeel is dat je helemaal zelf beslist qua tijd.
Een gids is een voordeel qua het aanwijzen van dieren. Zeker wanneer jullie weinig ervaring hebben is dit leuk. Daarnaast kan je met een gids ook speciale nachtritten maken en dan komt de jungle pas echt tot leven! :slight_smile:
Verder is het afhankelijk dus van persoonlijke voorkeuren. Zelf vind ik het fijn als ik niet een gids heb die continu tegen mij aanpraat, dus als ik een gids heb selecteer ik hem daarop of vertel ik het gelijk eerlijk, want ik hou van de rust en stilte van de natuur. Hebben jullie echter liever met jullie zoon wel een gids die veel praat (houdt het rijden ook interessant) dan is het juist een voordeel zou ik zeggen. Ik raad het wandelen overigens niet af, maar ben van mening dat je al rijdend meer ziet! Dus als jullie zeggen: ja we willen dat comfort en dat voordeel: huur een gids! En doe iets van een nachtrit zou ik zeggen. Ze duren vrij kort, maar met een klein beetje geluk zie je ontzettend gave dieren! Mocht je weinig dieren zien is het landschap overigens ook al geweldig!

tldr; een gids huren doen voor het gemak en de dieren - niet doen als je vooral stilte wilt is mijn ervaring.
En een laatste tip: koop een simpele, maar goede zaklamp die zeker een meter of vijftig kan schijnen en die je gemakkelijk mee neemt. Ik heb altijd een goedkope Chinese zaklamp mee die zeker 200 meter schijnt en op die manier heb ik al heel wat dieren kunnen ontdekken in het tropische regenwoud, maar ook op de vlaktes van Afrika en zelfs in Nederland. Door gewoon vanuit mijn tent of huisje te schijnen dan. Kan ik hele verhalen over schrijven, maar het is naar mijn mening de moeite waard.

Ik hoor het graag als je nog vragen daarover hebt! Veel plezier in ieder geval met de voorbereidingen!

Niet naar Hua Hin! Er is zoveel mooiers! Met kinderen zou ik Koh Samet aanraden; is niet ver rijden vanuit bangkok, niet duur met een minibus. De boot kost ook weinig.
(Wij hebben ervaring met kinderen en Hua Hin, weinig strand ivm met hoog water (vloed) Koh Samui is tegenwoordig duur en te weingi Thailand vinden wij! Koh Tao is prachtig maar lange reistijd! Pucket tegenwoordig te toeristisch?? Wij waren daar 14 jaar terug.)
Koh Yai heel leuk, ook voor je zoon evenals jullie schema! De gids zou ik zeker doen; je leert er ook zoveel van! Niet meer piekeren en gaan genieten! Ik wens jullie een hele fijne vakantie!

Dankjewel, ik neem je tip ivm Koh samet zeker in overweging.

Leuk dat jullie plannen hebben om naar Thailand te komen! Goede keus, want het is een heerlijk land om te bereizen!
Wel vind ik het een vrij druk programma.; zeker met een kleine van 6 jaar erbij zou ik het wat rustiger aan doen. Juli is regenseizoen, dus tropisch warm (klam) en een hoge luchtvochtigheid.

Khao Yai is prachtig, maar zou je wellicht uit het schema kunnen halen.
Vanuit Bangkok naar Kanchanaburi, eventueel kan je idd een stop maken bij Damnoen Saduak drijvende markt. Verwacht alleen geen authentieke Thaise markt, want dat is het al heel lang niet meer. Maar als je hier voor het eerst komt, is het best leuk om eens gezien te hebben.
Kanchanaburi i.c.m. Erawan watervallen is zeker leuk voor een dag of 2. Slaap bijvoorbeeld op het Floatel (River Kwai Jungle Rafts), of bij Evelien en Djo in het Oriental River Kwai Hotel.
Reis vanuit K’buri door naar Ayutthaya en bezoek een paar van de bekendste tempels zoals Wat Mahathat, Wat Phra Sri Sanphet en Wat Chaiwattanaram. Je kunt eventueel een nachtje in Ayutthaya blijven slapen en de volgende dag een bus van Ayutthaya naar Sukhothai nemen, van Sukhothai reis je eenvoudig weer door naar Chiang Mai.
Of maak een keus tussen Ayutthaya en Sukhothai. De meeste kinderen raken snel verveeld bij het bezoeken van veel tempels.
Als je dan echt nog een Nationaal Park wilt bezoeken, kan je vanuit Chiang Mai een vroege vlucht naar Krabi nemen en in Khao Sok N.P. verblijven en uiteindelijk afsluiten aan het strand.

Dankjewel Krung Tep. Ik heb zelf ook de Indruk dat het druk is. Ik sleutel nog wat aan het schema.