Rondreis Thailand 18 dagen

Hallo allemaal,

Mijn ouders gaan deze zomer naar Thailand voor een rondreis die ze zelf willen plannen. Ze hebben wel wat ervaring met rondreisjes in Europa (Oostenrijk, Italie, Frankrijk) maar de reizen buiten Europa hebben ze altijd georganiseerd gedaan. Nu willen ze dus zelf een reis plannen in Thailand. Daarbij wil ik ze een beetje helpen, omdat ik het leuk vind en omdat ik al iets vaker reizen heb gepland voor mezelf (o.a. Canada en Brazilie). Aangezien ik geen ervaring heb met Thailand, vraag ik hier even om wat inhoudelijke tips.

Mijn ouders willen graag “bijzondere” dingen zien zoals natuur en tempels. Ze willen graag afsluiten met wat rustige dagen aan het strand. Ze starten en eindigen in Bangkok en hebben incl. vluchtdagen 18 dagen. Kunnen jullie mij helpen met wat opstellen van reisschema?

Ik had zelf al beetje de volgende highlights gevonden.

• Bangkok (incl dagtrip Ayutthaya)
  • Nachttrein Surat thani
  • Khao Sok trekking (1 of 2 nachten)
  • Ko Samui
  • Bangkok

Mijn ouders willen niet een druk reisschema, maar ik heb gevoel of er bij bovenstaand nog wel iets bij kan wat goed in te passen is.
Misschien Phuket, krabi of river kwai? Maar andere tips zijn ook welkom.

Hee NiekR,

Om het geheel relaxed te houden, zou ik in plaats van Ko Samui Hua Hin inplannen. Hiermee verlies je weliswaar wat schoonheid van het strand,
maar je wint ook weer wat aan reistijd, en Hua Hin is voor de oudere toerist een aangename plek om te verblijven.
Vanuit Hua Hin kun je naar Khao Sam Roi Yot NP of Kaeng Krachan NP. beiden de moeite waard.

De belangrijkste reden echter, is dat je vanuit Hua Hin de trein neemt naar Phetburi. Van Phetburi neem je de trein naar Bangkok.
Nu sluit je weliswaar niet af aan het strand, dat heb je er net opzitten, maar Phetburi is een aanrader voor mensen die van tempels houden.
Toeristisch ? Totaal niet! Vergelijkbaar met Ayutthaya ? Totaal niet.
Sun Hotel is het beste hotel, vanaf een baht of 700. Kijk uit voor de vele aapjes die de heuvel bevolken, een plastic tas is voor hen synoniem aan eten.
Dat betekent: Die gaan ze uit je handen pakken of stelen…
Aan de andere kant van de heuvel zit Khao Wang Hotel, zeer basic, voor ongeveer 250 baht.
Rabieng Rim Nam is een restaurant en guesthouse aan de rivier. Wanneer je er eet, zie je geheid wat varanen door de rivier zwemmen.
Dit guesthouse organiseert dagtours langs alle highlights voor ongeveer 1000 baht (4 pers)
Ik zou hier niets meer aan toevoegen. Khao Sok is zo adembenemend mooi, daar zijn 1-2 nachten te kort voor.

Hans.

Hua Hin is inderdaad een goed alternatief voor de oudere toerist, bijkomend voordeel van deze bestemming is dat het ook redelijk dichtbij Bangkok ligt.
Dus in plaats van nog een treinreis kunnen je ouders er ook voor kiezen de terugreis naar Bangkok met een mini-van te doen, ongeveer 3 uur rijden.

Bedankt voor de reacties! Echter kan ik alle informatie nog niet heel goed plaatsen (misschien omdat veel plaatsen mij nog niet zoveel zeggen).
Bedoel je dat ik niet zuidelijker moet gaan dan Hua Hin? Dus ook Khao Sok laten vallen?

Ik heb verhalen gelezen over een trekking in Khao Sok van 3 dagen (2 nachten) en dat leek echt supermooi. Echter weet ik totaal niet het verschil tussen Khao Sok, Khao Sam Roi Yot NP en Kaeng Krachan NP. Wat mooier is etc.

Ze hoeven ook niet per se helemaal aan het eind aan het strand te zitten, tussendoor is het ook een mooi rustmoment.
En je zegt dat Petburi en Ayutthaya niet “hetzelfde” zijn, maar is het een ook veel mooier dan het ander?

Hee NiekR,

Khao Sok vooral niet laten vallen! Google eens op Morning Mist Resort. Je hoeft niet perse de meerdaagse trekking te nemen. Je kunt het ook
in stukjes doen, dat is relaxter, en je ziet hetzelfde. Het is fantastisch.
Onlangs heeft men besloten de toegangsprijs voor Nationale Parken te verhogen van 200 naar 500 baht per dag.
Het schijnt nog niet overal te worden toegepast, maar dit is wel nadelig.
Je zegt dat je de info niet kunt plaatsen, dus ik schrijf de volgorde even voor je op.

Bangkok(dagtrip Ayutthaya)
Nachttrein Surat Thani
Khao Sok
Hua Hin
Phetburi
Bangkok

Hierbij moet je in het oog houden dat het stuk Khao Sok-Hua Hin een pittige reis is. Vanuit Khao Sok is het al een uur of twee naar Phun Phin, waar het treinstation van Surat Thani zich bevindt.
Je kunt een tussenstop inplannen, dat zou dan ongeveer in Chumphon moeten zijn.
www.railway.co.th is behulpzaam, daar staan alle treintijden op. Je moet de Southern line hebben.
Daar kun je dus zien wat ik met een pittige reis bedoel.

Hans.

Ik heb even verder gezocht en zag dat je vanaf Phuket redelijk goedkoop terug kan vliegen naar Bangkok. Nu is het misschien wel mooi om vanaf Khao Sok naar Phuket en omgeving te gaan en dan terug te vliegen.

2 nachten Bangkok
1 nacht nachttrein van bangkok naar serat thani
4 nachten Khao Sok (Green Wood Travel Co., Ltd)
5 nachten Phuket en omgeving (Ko Racha, Koh phi phi, phang nga)
— vlucht van phuket naar bangkok —
3 nachten Bangkok (dagtripje ayutthaya + evt. nog ander uitstapje)

Dan heb ik eigenlijk nog 2 nachten over om in te delen. Mij lijkt dit in ieder geval niet al te druk en wel afwisselend.
Maar tips zijn van harte welkom uiteraard ;)!

Ik had je vorige reactie nog niet gelezen, ik was waarschijnlijk al bezig met mijn bericht waardoor ik hem gemist had.
Nu lees ik dat in juli en augustus het klimaat beter is aan de oostkust dan aan de westkust ivm regenseizoen. Scheelt dit erg veel, want dan is het misschien geen goed idee om naar Phuket e.o. te gaan.

Hee NiekR,

Uitstekende planning !
Wat betreft moessontijd: Je kunt het overal treffen… of niet. Laat je in geen geval weerhouden van je plannen.
In Khao Sok moet je rekening houden met bloedzuigers, die zijn er talrijk, niet gevaarlijk, maar het geeft zo’n bende in je schoenen…

In verband met de moessontijd kan het ook zijn dat bijv. de boot naar Phi Phi en/of andere eilanden niet vaart.

Let er nog steeds op dat de trein vanuit BKK stopt in Phun Phin, en dat je van daaruit de bus neemt naar Khao Sok, vraag aan de chauffeur of hij je daar eruit wil laten. Reis NIET richting Surat Thani vanuit de trein, want dat ligt een half uur de andere kant op.

Hans.

Hallo Niek,even een reactie vanuit Mae Rim Chiang Mai Noord Thailand.Ik, Rene Wuite,woon al jaren in Thailand en weet hoe moeilijk het is om zelf een reis zamen te stellen naar/in Thailand,zonder zelf iets van het land te kennen.Zelf niet georganiseerd op pad in Thailand is geen probleem,als je de goede personen kent.Een vriend van mij,die op de zelfde Moo Baam woont als ik,heeft een reisorganisatie die met erg kleine groepen,vanaf 2 personen,persoonlijk met U op pad gaat.Hij haalt U op van het vliegveld van Bangkok en laat U alle bekende,maar vooral ook onbekende hoogtepunten van Thailand ontdekken.Wat U maar wilt,hij stelt U persoonlijke reis samen.Kijk eens op zijn website
www.reizendoorthailand.nl
Vele Nederlanders zijn U voorgegaan,en nog nooit iemand teleur gesteld!Hoop dat U iets aan deze informatie heeft,groeten namens Emiko en Rene Wuite.
www.mountainviewrestaurant.yolasite.com

Via Wereldwijzer app

Hou er rekening mee dat dat reisaanbod illegaal is: hij mag niet gidsen, dus de geboden persoonlijke begeleiding is verboden, en de reisorganisatie heeft geen TAT license zoals is vereist.

Ik was ook niet van plan om er op in te gaan. Ik vind het namelijk helemaal niet lastig om een reisje te regelen met behulp van fora zoals deze.

Daarnaast is de voorbereiding ook een mooi onderdeel van de reis.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

En je ouders zijn natuurlijk altijd welkom om eens te komen fietsen in Bangkok om op deze manier het echte Bangkok te zien, ver weg van de toeristische buurten :wink:

Ze hebben zelf ook aangegeven zeker te willen fietsen in Bangkok.

Jij zegt, komen fietsen, organiseer jij dit of heb je tips waar ze dat wel of juist niet moeten boeken?

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Hoi Niek,

Ik werk bij Recreational Bangkok Biking en wij organiseren fietstochten in Bangkok en overige delen van Thailand. Meer informatie vind je op www.thailandbiking.com
Onze populaire halve dagtour Colors of Bangkok is een afwisselende fietstocht door het voor toeristen onbekende Bangkok en kan ik je ouders absoluut aanraden. Je komt op plaatsen waar je zelf nooit zou komen en krijgt dus een deel van deze stad te zien dat je op eigen gelegenheid nooit zou zien.