Ik ben Paul, gehuwd en heb 2 zonen van 10 en 13 jaar.
Begin juli vertrekken we naar Thailand voor 3 weken.
De reis ziet er als volgt uit:
5 nachten Bangkok
1 nacht Kanchanaburi
1 nacht Sukothai
5 nachten Chiang Mai
6 nachten Phuket
We verplaatsen ons van (luchthaven) Bangkok naar chiang Mai met een huurwagen, van chiang Mai naar Phuket nemen we een binnenlandse vlucht.
Ik zit nog met een aantal vragen, waar iemand van het forum mij misschien verder mee kan helpen:
Vanuit Bangkok plannen we een dagtrip naar Ayyutaya. Opties: met de boot of met de trein. Mijn voorkeur gaat uit naar de trein, niet georganiseerd , omdat ik vrees dat de boottocht oeverloos lang zal duren en we in een aantal commerciële zaken zullen worden binnengeloodst.
we hebben1 dag voorzien vanuit Kanchanaburi om 's ochtends Erawan te bezoeken en s namiddags door te rijden naar Sukothai. Dit zou moeten haalbaar zijn (ook al is een 1/2 dag Erawan aan de krappe kant)., denk ik.
in Chiang Mai zou ik graag een rafting doen van1 dag: is dit de moeite?
in het zuiden willen we de Phangnga baai bezoeken. Dit kan vanuit Phuket of PhangHa dorp. Het laatste lijkt met het aantrekkelijkst, maar we logeren in Kata beach, dus voor een daguitstap is Phuket als startplaats misschien beter?
tempelbezoek: je moet uiteraard decent gekleed zijn, doch ik had begrepen dat je in Thailand een soort doek kunt kopen, bv. om de benen onder een short te bedekken. Kent iemand dit?
tenslotte het weer: juli is regenseizoen, moeten we ons zorgen maken op dit vlak?:zon02:
Ik weet het, veel vragen ineens!
Alvast heel veel dank bij voorbaat voor jullie gewaardeerde feedback!
Hoi Paul,welkom op wereldwijzer!
Nou leuk dat je plannen hebt om op vakantie te gaan naar Thailand.
Er gaan dagelijks verschillende treinen van Bangkok richting Ayutthaya. reken op 15 a 20 baht voor een kaartje in de ordindary train.
Zelf had ik een dagexcursie geboekt op Khao-San-road naar Ayutthaya voor 720bath.
Men kom je s’morgens vroeg halen aan het hotel (8:00am) met een minibusje en je wordt ter plaatse begeleid door een Engelstalige gids ( je bezoekt een 6 tal oude sites + het middageten is in de prijs inbegrepen)
Als ik van jou was zou ik deze optie nemen,want als je op individuele basis gaat naar Ayutthaya zie je veel minder + je bent langer onderweg daar moet je ook rekening mee houden.
Buiten Chiangmai waar je op 58km gelegen Doi Inthanon kunt bezichtigen kan je ook op 140km verwijderd van Chiangmai het stadje Pai bezichtigen. Net zoals in Chiang Mai is ook hier de trekkingindustrie de laatste jaren sterk gegroeid. Met deze trekkings gaat u de bergen in voor een aantal dagen. Afhankelijk van de trekking gaat u wandelen, mountainbiken, rijden met jeeps, olifantrijden, raften of een combinatie hiervan. Hierbij geldt: hoe uitgebreider, hoe duurder. Veel trekkings hebben een bezoek aan bergstammen op het programma staan. Uiteraard is de natuur prachtig. Verder is het rondom Pai mogelijk om te raften of om olifanten te berijden, maar de meest populaire activiteit is brommer rijden door de schitterende omgeving.
Alleen wanneer u een Boeddhistische tempel bezoekt, dient u ervoor te zorgen dat u bedekt gekleed gaat, geen aanstoot geeft en uw schoenen uitdoet voor u naar binnen gaat.
Als je in het noorden bevoorbeeld het King Palace gaat bezoeken (ligt voorbij Doi Suthep) dan krijg je aan de ingang van het paleis speciaal kleren om je benen te bedekken.( zie foto hieronder )
Wat betreft het weer in Thailand,verwacht je rond die periode niet aan stortbuien,en als er regen moest vallen is dat gewoonlijk in de vooravond.
Indien je nog met vragen zit dan kan je die altijd stellen op het Thailand Forum hier op wereldwijzer.
gegroet:georgessiam