Oproep leger ontlopen door vakantie in Nederland

Hoi,
Ik woon samen met mijn vriend in Alanya. Nu moet hij waarschijnlijk in januari in het leger. We zien hier allebei vreselijk tegen op. Vooral omdat hij naar een gebied moet in Turkije waar best wat gevochten wordt (dat is voor 90% zeker). Nu is ons plan om de oproep te ontlopen door op vakantie naar Nederland te gaan in de periode dat hij wordt opgeroepen (januari). Als hij dan wordt opgeroepen kunnen zijn ouders zeggen dat hij in Nederland zit. Mijn vriend denkt dat dit mogelijk is en dat hij dan pas weer over 2 jaar wordt opgeroepen. Als het mogelijk is, dan willen we dat doen en in de 2 jaar die hij nog heeft voordat hij het leger in moet, gaan we een oplossing bedenken. Zoals 3 jaar in Nederland wonen en werken. Weet iemand van jullie of dit plan mogelijk is? Als het namelijk kan, dan willen we gaan starten met het regelen van een toeristenvisum.

Groetjes,
Mer

Hoi Meriank,

Het leger ontlopen is mogelijk,mijn ex is de eerste keer ook niet geweest,maar pas een jaar later gegaan. Alleen als je vriend dan ooit aangehouden wordt of er is ergens controle dan is de kans groot dat hij opgepakt wordt en gelijk naar het leger wordt gestuurd.
Een vriend van mij woont nu in Ierland,omdat hij het leger niet in wil,zodra hij terug gaat naar Turkije wordt hij gelijk naar het leger gestuurd,deze jongen is al 3 jaar niet in Turkije geweest.Dus om de oproep te ontlopen is niet zo makkelijk.

Hoi,
bedankt voor je reactie. Het is ook nog zo dat mijn vriend nog studeert, dus misschien is het dan wat makkelijker…het enige probleem is dat hij een examen niet heeft gehaald en daardoor in het leger moet. Een beetje ingewikkelde situatie…maar ja

Groetjes,
Merian

Om een visum voor NL te krijgen als iemand nog in het leger moet valt ook niet mee hoor

Een visum aanvragen voor iemand die nog in dienst moet is heel lastig, zo niet onmogenlijk.
Ik begrijp dat jullie er enorm tegen opzien, vooral omdat hij naar zon gevaarlijk gebied moet, maar uiteindelijk zal hij toch een keer moeten. Je kan het beter maar zo snel mogenlijk achter de rug hebben, anders blijf je er tegenaan hikken. Mijn vriend zit nu sinds twee weken in dienst. Vooraf zag hij er ook enorm tegen op. Iedereen maakte hem van alles wijs over hoe erg en hoe zwaar het wel niet zou worden. Nu hij er eenmaal zit blijkt het allemaal reuze mee te vallen…Al de stress vooraf was eigenlijk onnodig…

Wat jullie zeggen over het visum is pertinent niet waar. Het zal de Nederlandse ambassade weinig interesseren of je vriend het leger nog in moet, het is tenslotte Turkse wetgeving. Het probleem is het land uit te komen als je oproep al geweest is en je daar geen gehoor aan hebt gegeven. Op het vliegveld wordt iedereen gecontroleerd en zul je dus worden opgepakt.

Echter, jouw vriend heeft de oproep nog niet gehad. Je zou dus inderdaad naar Nederland kunnen gaan. Dan moet je daar echter wel blijven!! Anders wordt hij alsnog opgepakt zodra hij terugkomt. Verder denk ik niet dat je vriend beseft dat als hij daar dan blijft, hij niet meer terugkan zolang hij het leger niet heeft afgekocht (bedrag van een aantal duizend euro plus dat je dan nog een paar trainingsweken in het leger moet). Of je vriend moet afstand doen van de Turkse nationaliteit.

Het fijne weet ik er niet van, het kán wel allemaal, maar je vriend zal dan dus een aantal jaar niet naar Turkije kunnen! Dat is absoluut geen ideale situatie!

Legale manieren om het leger te ontlopen zijn bijvoorbeeld door uitstel uit te vragen.

Als ik het goed heb begrepen van een kennis, zal toestemming voor afstand Turkse nationaliteit pas worden gegeven nadat de dienstplicht (al dan niet de afkoop incl opleiding) is verricht.

Hoi hoi, Kan iemand mij vertellenn hoeveel de afkoopsom is om niet in het leger te moeten? en wat houd het trainingskamp in?

groetjes Yvonne

Volgens mijn lerares Turks was dat een jaar geleden zo’n 8000 Euro, geen idee of dat in de tussentijd is veranderd.

Hoi hoi, Bedankt voor je reactie.
Ik zit ontzettend in tweestrijd, aan de ene kant heb ik hier mijn kinderen en kleinkinderen maar aan de andere kant mijn vriend. ik ga nu 1 week in de maand naar Turkije, ik ben aan het dubben of ik het misschien kan omdraaien.
groetjes Yvonne

Als je vriend nog het leger in moet zou ik zorgen dat dat eerst gebeurt. Maar hoe oud is hij eigenlijk? Jij schrijft over kleinkinderen, als hij ongeveer dezelfde leeftijd heeft als jij zou ik het erg vreemd vinden als hij het leger nog steeds niet heeft gedaan

ja dat wou ik ook net vragen/zeggen.
Want volgens mij moeten ze tot hun 40 ste het leger in en daarna niet meer dacht ik, maar
kan het fout hebben

Volgens mij was het 49. of 39, dat weet ik niet meer.

Hoi hoi,
Ik was zelf 17 toen ik moeder werd, en mijn schoondochter is ook pas 18 zodoende.
Maar mijn vriend is wel jonger , is 30 jaar.
groetjes

Hoi, hier mijn verhaal hierover, en wat ik er van weet.
Mijn vriend woont al 20 jaar in Nederland, heeft een nederlands en turks paspoort. Is inmiddels 39, en dus ook nog niet in dienst geweest in Turkije. Voor de afkoop heeft hij geen geld, en kan ook niet 15 maanden weg uit nederland, want zijn kosten hier gaan natuurlijk gewoon door (hypotheek e.d.) HIj is eind februari op het turks consulaat geweest om het turkse paspoort in te leveren, en dus zijn turkse nationaliteit af te staan. Tot op de dag van vandaag heeft hij daar nog geen antwoord op gekregen.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Hoe groot is de kans dat de aanvraag toegewezen of afgewezen wordt? Hoe lang kan het duren voordat je eindelijk bericht krijgt? En als het bericht positief is, dus hij heeft geen Turkse nationaliteit meer, mag hij dan direct weer naar Turkije, of zit daar nog een “wachttijd” aan?

Sorry, ik heb geen antwoord op de vraag die gesteld werd, maar dit heeft er ook wel mee te maken.
Persoonlijk zou ik zeggen, als je nog jong bent, gewoon zo snel mogelijk de dienstplicht vervullen, dan ben je er wel voor de rest van je leven vanaf, want anders blijft het je achtervolgen.

Voor zover ik weet kan hij geen afstand doen van de Turkse nationaliteit zolang de dienstplicht niet is vervuld.

En zolang de dienstplicht niet is vervult zal hij bij de eerste de beste voet op Turkse bodem in de kraag worden gevat en de dienst in worden gestuurd.

volgens mij kan je wel je turkse paspoort inleveren als je een dubbele nationaliteit hebt. Je hoeft dan niet eerst je dienstplicht te vervullen. Want anders heeft het inleveren van je turkse paspoort ook geen zin natuurlijk!

Nou ja, hij is op het Turks consulaat geweest voor advies, en deze procedure werd hem aangeraden. Dus het zal wel mogelijk zijn, neem ik aan.

Volgens jou staat het inleveren van het paspoort dus gelijk aan het opgeven van je nationaliteit, maar dat is toch echt niet hetzelfde is, want anders had miere011 al wel geweten dat haar vriend nu 1 nationaliteit heeft toch?

@ carrierevrouw, dat is nu juist het probleem, je moet die aanvraag indienen, en dan wachten tot er bericht uit Turkije komt dat het goedgekeurd is. En dan pas is het officieel, en mag hij weer naar Turkije. Het is nu ruim een half jaar geleden, maar de aanvraag kan ook nog afgekeurd worden. Daarom vroeg ik of iemand ervaring heeft hiermee.