Wat kan je doen zodat je vriend niet zolang in het leger hoeft

Hallo dames, mijn vriend moet nog 15 maanden het leger in als hij de universiteit niet kan afmaken maar ik wil proberen hier onderuit te komen. Ik weet dat als hij 3 jaar in het buitenland werkt hij dan nog maar 21 dagen het leger in moet en als hij 4 jaar uni afmaakt hoeft hij maar 5 maanden maar weten jullie misschien ook meer opties want op dit moment werk zoeken in nl voor een turk is erg moeilijk! wie heeft er wat tips! liefs marinke

Dat werk zoeken in Nederland moeilijk is, slaat niet echt ergens op, echter, je kunt je vriend niet ‘zomaar even’ naar Nederland halen en aan het werk zetten zoals je misschien wel weet. Dus dat lijkt me nogal lastig, ik weet natuurlijk niet of je in de mogelijkheid bent een MVV aan te vragen of de EU-route te doen. Het handigst lijkt me als hij de universiteit afmaakt, dan hoeft hij maar 6 maanden. Want als hij in Nederland is kun je inderdaad afstel aanvragen, maar vergeet niet dat je dan ook even een paar duizend euro moet betalen! Plus 4 weken training.

De enige manier waarop je het echt kan ontlopen is door naar Nederland te komen en geen gehoor aan je oproep te geven, maar dat betekent ook dat je vriend nooit meer naar Turkije kan want dan wordt hij onmiddelijk opgepakt.

ik weet dat werk zoeken in nederland wel moeilijk is omdat je nu ook een crediet crisis hebt en als hij in nederland gaat werken moet hij een jaarcontract hebben en nog wat dingen dus ik weet echt wel dat het niet makkelijk is maar goed wie niet waagt wie niet wint. Ik hoop ook dat hij gewoon de universiteit kan afmaken maar het is alleen de vraag of hij al zijn examens kan halen vandaar dat ik ook verder zit te kijken naar andere opties. Ik wil niet dat hij naar nl komt en dan nooit meer turkije in mag dus dat is ook geen optie. groetjes marinke

Niet hij, maar JIJ moet een jaarcontract hebben, en aan de inkomenseis voldoen.

Hij moet in land van herkomst de inburgeringstoets afleggen, in het Nederlands.

Om maar een paar hindernissen te noemen. Want dit alles kost behoorlijk wat geld, dat moet je toch ook maar net hebben.

nee ik ben op dit moment student maar als hij in nederland een jaarcontact heeft kan hij hier ook wonen.

Nee, op zo’n manier zal het je zeker niet lukken nee. Je vriend zal vrijwel onmogelijk een jaarcontract kunnen krijgen en een MVV op basis van werk moet je sowieso niet willen, een MVV op basis van relatie biedt veel meer mogelijkheden. Dan kun je nog beter de BE route gaan doen

en wat is een BE route? want doordat ik nog student ben heb ik geen inkomen van 1500 euro. En waarom zou je het niet op basis van een jaarcontact doen?

zie het antwoord op je PM