Ik ken mijn vriend van eind juli dit jaar, toen ik 11 dagen op vakantie was in Turgutreis. Sinds ik terug in België ben, hebben we elke dag contact met elkaar, via msn, facebook, telefoon, sms,… wat we ook maar kunnen. In october ben ik terug gegaan naar Turkije en heb ik documenten meegenomen zodat hij naar België kan komen met een toeristenvisum van 3 maand.
Documenten zijn binnengebracht vorige week donderdag en gisteren moest hij op gesprek gaan.
Ik dacht dat hij vragen zou gekregen hebben over onze relatie, wat hij in
België wilt doen, onze buurlanden, enzo…
Dat is dus totaal zo niet verlopen. Ze hebben gewoon een gesprek met hem gehad dat hij zijn legerdienst nog niet heeft gedaan. Hij moet vandaag naar het bureau van het Turkse leger om een papier gaan. Wat dat papier precies inhoud dat weet ik dus nog niet, maar vrijdag moet hij terug naar de ambassade om dat papier af te geven.
Ze hebben hem op de ambassade gezegd dat hij 7 maand na zijn terugkomst van België (als hij mag komen) zijn legerdienst van 15 maanden moet doen, mijn vriend kan een copy van zijn diploma tonen waardoor hij 1 jaar uitstel kan krijgen. Om heel eerlijk te zijn, zowel ik als mijn vriend zien die legerdienst niet zitten. 15 maand is verdomd lang.
Kan iemand mij raad geven of zijn ervaringen meedelen hoe we dit kunnen omzeilen? Wat kan hier aan gedaan worden? Kan hij geweigerd worden om naar België te komen doordat hij zijn legerdienst nog niet heeft gedaan?
In principe kunnen ze hem niet weigeren om naar België te komen met een toeristenvisum van 3 maanden als hij zijn legerdienst nog niet heeft gedaan. Waarschijnlijk zat bij zijn visumaanvraag geen bewijs dat hij zijn legerdienst al volbracht had dus het document dat hij nu moet ophalen zal allicht de verklaring zijn dat hij a) zijn legerdienst nog niet heeft gedaan en b) dat hij binnen 7 maanden zal opgeroepen worden. Hoewel ze dit in principe niet mogen gebruiken om een visum te weigeren heb ik vaak van vrienden en kennissen vernomen dat dit de visumaanvraag toch negatief beïnvloed heeft. Maar nog niet paniekeren hoor: hij heeft dit document van het leger nodig om zijn visumaanvraag te vervolledigen en daarna wordt pas de beslissing genomen.
Wat je 2de vraag betreft: het ontlopen van zijn legerdienst zal heel moeilijk zijn hoor. Turkse onderdanen vallen onder de dienstplicht tot de leeftijd van 39 jaar, dus tot op dat moment kunnen zij nog opgeroepen worden. Hij kan door middel van zijn studies zijn legerdienst wel uitstellen maar uiteindelijk zal hij toch zijn legerdienst moeten gaan vervullen. De enige Turkse mannen die ik ken die afgekeurd zijn voor het leger hadden allemaal een lichamelijk gebrek.
Zelfs als hij zich in Europa zou vestigen zou hij elk jaar opnieuw uitstel moeten aanvragen van legerdienst en dan kan hij op zijn 39ste zijn legerdienst afkopen mits betaling van ± 6000 € en 3 weken legerdienst te doen. Vraagt hij geen uitstel aan zal hij zodra hij een voet zet op Turkse bodem opgepakt worden en onmiddelijk naar het leger worden gestuurd.
Misschien weten anderen op dit forum weer maar dit is hoe mijn Turkse man en zijn vrienden het hebben moeten doen.
Stel nu dat we zouden trouwen en dat hij daardoor naar België kan komen wonen. En we betalen die afkoopsom, kan hij dan direct die legerdienst doen van 3 weken? Of moet hij wachten tot zijn 38-39 jaar.
En wat als we naar Turkije zouden gaan met zijn Belgisch paspoort?
Ik ga het mijn man vragen ivm met uitstel tot 39 jaar maar volgens mij is het wel degelijk zo dat hij telkens uitstel moet vragen tot hij 39 jaar is, dan de afkoopsom betalen en 3 weken legerdienst doen. 6000 euro is wel heel veel geld hoor !
Als hij door middel van huwelijk naar België komt heeft hij wel een Belgisch paspoort of anders gezegd een Belgische 5-jarenkaart waarmee hij in België kan verblijven maar nog geen Belgische nationaliteit ! Dit wil zeggen dat hij steeds elk jaar opnieuw uitstel van legerdienst moet aanvragen want hij is nog steeds Turk. Doet hij dit niet kan hij onmiddelijk opgepakt worden op de luchthaven om daarna even in de gevangenis te verdwijnen en dan verplicht te worden zijn legerdienst alsnog te doen. Pas na 3 jaar huwelijk met een belg en verblijf hier in België kan hij een aanvraag indienen om de belgische nationaliteit te krijgen maar om zijn legerdienst te ontlopen moet hij dan wel de turkse nationaliteit volledig opgeven. De meeste turkse mannen willen dit liever niet doen. Maar natuurlijk weet ik niet hoe je vriend daar tegen over staat.
Ik heb het even aan mijn man gevraagd en hij heeft wat uitleg gegeven:
je vriend is nu naar het leger gestuurd omdat hij daar een bewijs van uitstel moet aanvragen om bij zijn visumaanvraag te voegen.
als jullie trouwen zou hij nog 3 jaar uitstel moeten aanvragen en wanneer hij dan in België is moet hij naar het turks consulaat in Antwerpen gaan om uit te leggen dat hij niet terugkeert naar Turkije en dus verkiest om de afkoopsom van 6000 euro te betalen en 3 weken legerdienst te doen. Hij kan dus in principe, zodra hij in België is zijn legerdienst afkopen en moet dus niet wachten tot hij 39 jaar is.
Als hij naar België komt en hij vraagt geen jaarlijks uitstel aan of hij koopt zijn legerdienst niet af en jullie gaan naar vakantie op Turkije zal hij in de luchthaven aangehouden worden en wacht hem een gevangenisstraf tot 5 jaar en daarna moet hij nog 2 jaar legerdienst doen.
Dus sowieso wordt het moeilijk of heel duur om onder de legerdienst uit te komen. Persoonlijk lijkt het mij ook geen goede oplossing om te trouwen om onder de legerdienst uit te komen want dan ga je in mijn ogen overhaast trouwen en niet om de goede redenen.
Misschien een beetje een late reactie, maar heb pas net deze site ontdekt.
Ik weet niet hoe je situatie er nu voor staat.
Maar ik kom uit NL en mijn man ook. maar heeft een 2 nationaliteiten.
Turks en NL maar heeft beide paspoorten…
In NL geldt de regel dat als jij je TRpaspoort weg doet, dat je de leger dienst niet meer hoeft te voltooien. Echter is het wel zo dat als je vriend later terug wil naar Turkije dat dit erg lastig voor hem zal worden.
Misschien dat jij contact op kan nemen met het Turkse Consulaat in Belgie…