Oplichters in het buitenland

Voor iedereen die de uitzending een paar weken geleden (nog) niet gezien heeft…
Programma op sbs6 over oplichting in het buitenland.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2…
haha denk dat iedereen de meeste zaken wel herkent… :wink:

http://www.sbs6.nl/programmas/oplichters-in-het-buitenland/videos/seizoen-0/4-thailand/oplichters-in-het-buitenland-4-thailand

Jeroen:chin:

Mag ik opmerken dat dit programma SBS 6 - waardig is ?
Na anderhalve minuut begon ik al met gapen… In alle gidsen staat vermeld dat je geen edelstenen moet kopen, en in Bangkok zeker niet naar Thai moet luisteren die je aanspreken en vragen wat je wil. Dit ligt sowieso niet in de aard van een gewone Thai, maar een een Thaise oplichter zal wel moeten. Het ligt er allemaal zooo dik bovenop.
Het is ook al jaren bekend (edelstenentruc is er zeker al vanaf 1990-1995), maar de onderzoeksjournalisten van SBS hebben een Lonely Planet gids opengeslagen, en denken:
Als we dat nou eens filmen, dan komen de kijkers wel.

Dit zou weleens de reden kunnen zijn dat er geen hond meer naar SBS6 kijkt.

Hans.

Ik denk ook dat het bedoelt is voor mensen dievoor het eerst in thailand komen.
Snap sowieso niet dat mensen in het verhaal trappen dat thaise edelstenen 3x meer waard zouden zijn bij verkoop in nederland.
dan zou er toch echt een lichtje moeten gaan branden bij je hoor…
Maar de verhalen over de tuktukdrivers kloppen echt en je raakt er snel in verzeild.
Mijn 1e keer bangkok ook de ‘lucky buddha’ mogen aanschouwen en 'vriendelijke’mannen gesproken.
Ook kwamen mijn vrienden en ik ongewild terecht in een foute sexclub waar we ons niet veilig voelde en met een hoop herrie maken weer buiten konden komen…(lees,door grote kleerkasten heen beuken)
Daarom is het wel handig voor toeristen om te waarschuwen…
na 6x thailand lach ik om die tuktuk chauffeurs en laat me nergens in de maling nemen

Jeroen

De enige stad in Th. waar dit gebeurt heet Bangkok. Als je een tuktukrit wilt maken, omdat je dat eens wilt meemaken, laat het dan door je hotel of guesthouse regelen.

In Phuket heb je ook wel de taximaffia, maar daar merk je weinig van, behoudens dat de prijzen veel te hoog zijn.
Op Koh Chang is 100 baht voor elk ritje daar ook een vorm van. Maar het moet gezegd, dat het voor vervoer van puntje noord naar puntje zuid nog wel een reeele prijs is.

Dit is ook waarom ik altijd adviseer om niet eerst BKK te doen, je kunt beter elders leren omgaan met Thailand.
En reizen is ook een gedeelte voorbereiden, en dat is iets wat er zeker aan ontbrak bij al deze slachtoffers.
Owww, en nog een puntje: Er zijn in Thailand goede deals te maken voor edelstenen, dit kan o.a. in Chanthaburi, maar dit geldt slechts voor mensen met verstand van zaken.
Hans.

Ach, niets mis met die tuktuks: gratis ritje door de stad, en ondertussen even een paar shops bezoeken.

Agh ik ben heeeel vaak met de tuk tuk geweest, 3 keer in Bangkok geweest, maar nog nooit op die manier aangesproken om meegenomen te worden met gratis tuk tuk rit of iets dergelijks… Ligt er denk ook aan of je overkomt als onwetende reiziger, of niet…