oplichters in het buitenland over Marrakech

Hallo allemaal, Wij, mijn zus en ik hebben net onze citytrip naar Marrakech rond en nu zag ik op TV het programma oplichters in het buitenland in Marrakech. Nou dat was wel even schrikken. Vooral omdat er iemand aan het woord kwam die al zoveel reiservaring heeft maar zich toch bedreigt en opgelicht voelde. Taxi’s gidsen, overal moet je voor uitkijken en je kan er niet rustig rondlopen omdat je steeds wordt lastig gevallen en het zelfs fysiek en agressief wordt als je er niet op in gaat. Ik ken het fenomeen maar in dit programma leek het echt heel erg. Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie ervaringen en tips, hoewel ik weet, gewoon niet op ingaan, doorlopen etc maar kan je je nog beter weren tegen dit soort praktijken. En als je wel een gids of taxi nodig hebt hoe kom je dan aan goede info en betrouwbare mensen??? Alvast dank.

Eerlijk gezegd vind ik Marrakech de enige vervelende stad als het over taxi-oplichters gaat. Ze rekenen je gemakkelijk het dubbele aan (blijkbaar wordt er soms met de meters gesjoemeld zodat die vlugger tikt) en soms zetten ze hun meters niet aan of zeggen ze dat die kapot is. Een goed advies: als je instapt, kijk effe of hun meter aanstaat… als deze niet aanstaat, vraag je of ze die willen aanzetten… zoniet, zeg je gewoon dat ze moeten stoppen en stap je uit. De laatste keer dat ik er was, heb ik een hotel dichtbij het oude centrum geboekt… op die manier kon ik quasi overal te voet naartoe.

Ook ik heb het programma gezien, uiteraard zit er een dikke kern van waarheid in. Wat ik wel erg jammer vond is dat Marrakech op deze manier wel erg negatief werd neergezet. De verslaggever uit het programma was echt op zoek naar confrontaties en lokte geregeld zelf discussies uit. In welke grote stad ter wereld je als toerist ook komt, door je ontwetendheid of onoplettendheid ben je een makkelijk doelwit en zul je eerder worden afgezet. Mijn tips hierin zijn dan ook: gebruik je gezonde verstand, lees de tips uit de Marrakech reisgidsen. Het is alom bekend dat vele producten te koop in de soukhs van Marrakech veel duurder te koop worden aangeboden dan elders in het land en dat je flink af zult moeten dingen. Ook is het bekend dat je altijd de taximeter aan moet laten zetten en wat betreft de ‘proppers’ buiten de restaurants…ik kom heel vaak in Marrakech en de straat waar ze dit item hebben gefilmd is inderdaad een drukke straat. Ik eeet daar zelf nooit, maar ik ben er ook nooit lastig gevallen of over geprobeerd te halen. Ik denk dat het uiteindelijk ook aan je eigen houding ligt. Niets is gratis…

Mijn ouders vertrekken binnenkort ook voor het eerst naar Marokko en werden ook opeens angstig door deze documentaire. Zo jammer dat een programma dat teweeg kan brengen! Ze hadden ook aandacht mogen besteden aan al het prachtigs…maarja, het heet niet voor niets Oplichters in het buitenland :wink:

Ik wens je alvast veel plezier toe!

De oplichters zijn deze keer de makers van het programma zelf. Ik woon nu al meer dan 4 jaar in Marrakech. Ik heb er een riad verbouwd tot B&B (www.ryadaicha.com) en heb alleen maar goede ervaringen. Zo kun je ieder land behalve omlaag halen, ook de toeristen voor niets bang maken. Kom en ontdek het tegendeel!!
Loek

1 like

Nou, ook ik vind het onzin, ik woon nu iets van een jaar hier. Tuurlijk moet je afdingen en tuurlijk zitten er oplichters bij. Maar inderdaad gewoon je gezonde verstand gebruiken! De tip hierboven over de taxi is wel heel nuttig. Want dat klopt wel, ook hier weer gewoon je gezonde verstand gebruiken en of de meter aanzetten en zo niet uitstappen.

Fysiek agressief is eigenlijk onzin, dat is mij nog niet gebeurt hier, de mensen zijn heel gastvrij, en je zult zien dat je overal wordt uitgenodigd voor een Marokkaanse thee.

Mocht je nou een leuke excursie willen boeken, naar Essouira, Ouzoud, Ourika, Sahara etc. Of als je op quad excursie wil, paardrijden, paintballen enz. Kun je mij altijd een mailtje sturen :wink:

Gr Mireille

Ook wij hebben de aflevering gezien en gingen 2 weken later naar Marrakech. Ook wij schrokken wel een beetje. We zijn net terug uit Marokko, en onze conclusie: Wat een WAARDELOOS en slecht programma. De letters SBS zouden al genoeg moeten zeggen (sensatie-zucht-tv in optima forma). Wij zijn 3 dagen in Marrakech geweest. Geen agressie gezien. Veel mensen die je aanspreken, maar ook dat viel nog wel mee vergeleken bij het beeld dat door SBS geschetst wordt. Gewoon “No” of “La” zeggen of gewoon negeren, en er is niets aan de hand. Af en toe vriendelijk lachen, maar wel duidelijk nee zeggen doet wonderen. Geen apen of slangen ongevraagd op mijn hoofd gehad. De eetstalletjes op Djemaa el fna proberen je allemaal binnen te hengelen, maar je maakt er gewoon een spelletje van en dan is het lachen. Ben je er zat van, dan negeer je ze en is er niks aan de hand. Niemand is agressief geworden bij ons. Waarom zouden ze ook.

Wel hebben we vanaf het terras even gekeken op het plein. Dan zie je genoeg toeristen die staan te kijken en te treuzelen voor zo’n man met een aapje. En die zich vervolgens als een boer met kiespijn zo’n aap op hun hoofd laten zetten. Ze hebben het snel door als je onzeker overkomt, en dan proberen ze je over te halen.

Die knuppel van SBS liet zich ook fotograferen met zo’n aap, en vervolgens gaat ie er met een open portomonnee bij staan om over de prijs te onderhandelen. Dan WIL je ook teveel betalen. In de straat waar hij 's avonds liep zitten ook alleen maar middelmatige toeristenrestaurants. Gewoon niet gaan eten. Overigens liepen wij er ook doorheen, je wordt een keer of 5 aangesproken, maar zegt 1 x nee en er is niks meer aan de hand.

Hebben ook in de taxi gezeten (naar vliegveld). Je vraagt gewoon hoeveel, biedt daar 20 of 30 dirham onder en de deal is rond. Geen probleem.

Kortom, fantastische stad, het plein is echt een attractie. Geniet ervan!

Helemaal juist! Ik loop soms alleen door Marrakech (nooit 's nachts maar dat doe ik in geen enkele grootstad), logeer in de medina, doe zo veel mogelijk te voet en als er toch moet getaxied worden, vraag ik het gewoon in het hotel of de riad.

info@reisdoormarokko.nl nederlandse begeleiders die het land tot in de zandkorrels hebben bestudeerd

Hallo Allemaal,

Wat een WAARDELOOS en slecht programma dat zijn zelf zware oplichters…

dat is rustig reizen, ontdekken, en vooral genieten zonder stress. telefoons en mails worden in het Nederlands beantwoord.

Groetjes,

perfect verwoord ik ben het eens met de andere en heb er wel begrip voor dat er aantal reizigers door dit soort stunts bang worden en liever afhaken van de bestemming. breng een aantal dagen door in rak en dat is meer dan genoeg het is een toeristische gebied geworden en de lokale bevolking is niks mis mee TIP!! huur een gids in die nederlandstalig is en die de bevoling goed kent.

als je wilt bezuinigen tsjaa op eigen risico dan kan je beter in nl blijven want op elke bestemming in de wereld is dit aanwezig
vakantie naar brazilie zullen we even langs de fafelas gaan kom je zonder boxershort terug :slight_smile:

Vervolgens adviseer ik om dieper het zuiden van marokko te bezoeken zoals vanaf ouarzazate tot aan het hartje in de sahara hier zijn de bevolking compleet anders rak is randstad van marokko iedereen is daar om geld te verdienen. in ozz zijn de lokale bevolking open en nodigen ze zelfs uit om een marokaanse bier(thee) te drinken binnen hun familie bij wijze van spreken

Oplichting is de waan van de dag. Weet altijd wat een redelijke prijs is en ben bereidt hard te onderhandelen. Taxi chaffeurs proberen veel geld uit je te slaan, dus spreek altijd - ook bij andere dienstverlenende/verkopers - van te voren goed af wat de prijs zal worden! Anders vragen ze een in veel gevallen een zeer onredelijke prijs!

hoi mireille heb je tips voor excursie-organisatoren naar ourika? wij zijn wel met 2 kids van 5 en 7

Je kan met een petit bleu (alle kleine blauwe taxietjes) gaan. Bij het instappen zeg je ‘sur la metre,’ dat betekent ‘op de meter,’ dan betaal je ongeveer 10 a 20 DH (een euro) voor een taxiritje, soms 30 cent. Alleen bij de Yves Saint Laurent tuin zijn de blauwe taxi’s duurder.

Dus niet in Mercedessen stappen. Als een taxi chauffeur je op staat aanspreekt kun je het best zeggen dat je je rit al geregeld hebt.

Wij namen een grand taxi vanuit de Sahara naar een stadje 200km verderop (EL Rachidi) om daar een bus te nemen naar Azouarzate.

Ik weet niet wat jij over Marrakech weet maar de taxi’s zijn hier niet blauw. En de prijs is afhankelijk van de afstand die je aflegt Je vind nergens een taxi voor 30 cent. Met de bus betaal je nog meer.

Ah, ik vergis me in de kleur. In de meeste steden in Marokka zijn ze blauw alhoewel ze ook wel rood of opaal zijn of beige zoals in Marrakech.

In elk geval staat er overal een klein geel taxi bordje op het dak.

Wij zijn in Marrakech voor 30 cent van de binnenstad naar Bahia paleis gereden en naar de YSL tuinen voor 80 cent.

De bus in Fes van de oude naar de nieuwe stad was ook 30 cent trouwens.

Hoi mireille,
Ik las dat ik bij jou meer info over excursies in en rond marrakech kan krijgen. Wat kun je me hierover vertellen?
Groetjes!

1 like

We gaan binnenkort naar Marrakech waar kunnen we het best een excursie boeken? Verder lijkt het ons erg leuk om per fiets door Marrakech te gaan wat zijn de mogelijkheden daarvoor? Waar kunnen we het beste eten?
Gr. Liesbeth

Hallo, wij gaan ook deze zomer naar Marrakech en zijn ook erg benieuwd hierna.

Alvast erg bedankt.

Hallo allemaal,
Bekijk www.reisdoormarokko.nl staan leuke excursies met Nederlandstalige begeleiding.

Groetjes