Opgelicht in buitenland?

Beste mensen,

Voor een nieuw televisieprogramma ben ik met spoed op zoek naar Nederlanders die opgelicht zijn in het buitenland. Het gaat om bekende of minder bekende trucs waarmee de lokale bevolking touristen geld probeert afhandig te maken (waterscooters die opeens schade hebben, edelstenen die niets waard zijn, geldwisseltrucs, neppolitie etc.)
Weet iemand wat in Bali, Tijuana (Mexico), Istanbul, Egypte, China, Vietnam of elders? Laat het me alsjeblieft snel weten! Alvast hartelijk dank.

Afgelopen week vertelde iemand mij een oplichterstruc waar hij het slachtoffer van geworden was in Rome.
Hij was met zijn vrouw in Rome en waren doornat geregend en moe. Hij hield een taxi aan om vanuit de stad terug naar het hotel te gaan. Ze moesten beiden achterin plaatsnemen omdat, zo vertelde de taxichauffeur, hij zijn vrouw, die achter het stuur zat, rijles gaf. Raar; maar ja nat en heel moe, ben je blij met elke taxi, dus ingestapt. Bij hun hotel stond de meter op 28 euro. De man haalde een biljet van 50 euro uit zijn portemonnee en gaf het aan de taxichauffeur, die onmiddellijk zijn hand weer ophield en op de meter wees en zei dat het 28 euro was! Hij liet een biljet van 10 euro zien op een wijze van “kijk dit gaf u mij”. De man, keek zijn vrouw aan en vroeg haar ik gaf hem toch 50 euro? Zijn vrouw had hier niet op gelet, dus hij is in veronderstelling dat hij zich had vergist. Hij kijkt in zijn portemonnee en ziet dat hij alleen nog een paar briefjes van 100 heeft. Hij neemt een biljet van honderd euro uit zijn portemonnee en geeft dat met een “sorry hoor” aan de chauffeur. Deze wees opnieuw op de meter en zei u kunt toch lezen wat daar staat! Het is 28 euro en nu geeft u me 5 euro, dus ik krijg nog 13 euro van u. Terwijl hij dat zei liet hij het eerste tientje en het biljet van 5 euro zien. Nu begon ook de vrouw van de chauffeur er zich mee te bemoeien en te schelden in het Italiaans en Engels. Het zijn altijd die toeristen die zulke trucs proberen en als je niet betaalt dan halen we de politie erbij. De man was er eigenlijk van overtuigd dat er geen briefje van 5 in zijn portemonnee had gezeten. Maar na onderling overleg meende het echtpaar dat zij toch het onderspit zouden delven. Het was immers het woord van de taxichauffeur en zijn “vrouw” tegen dat van de man. Bovendien waren ze nat en moe en hadden hier zeker geen zin in. Hij haalde dus opnieuw een biljet van honderd uit zijn portemonnee, hield het nu vast, liet zich 87 euro teruggeven en verlieten de taxi. Aangekomen op de hotelkamer gingen zij na wat ze die dag hadden uitgegeven en ontdekten wat ze al die tijd al hadden gedacht. Ze waren voor 163 euro opgelicht.
Die vakantie was dus min of meer verpest en als het aan mijnheer had gelegen was hij met de eerste gelegenheid naar huis vertrokken.
De les is duidelijk. Als je contant betaalt, hou je geld VAST!

Gaat dit niet over het SBS6-programma Oplichters in het Buitenland? Via deze link kun je de eerder uitgezonden programma’s terugzien (reguliere tv-uitzending is zondagavond 21.30 uur). Tot nu toe: Bali, Vietnam, Marrakech en Thailand. Iemand al afleveringen gezien? Van mij mag het programma wel iets journalistieker i.p.v. op sensatie gericht. Niet dat het SBS wat interesseert, want de kijkcijfers zijn vrij goed :teeth: