Vandaag staat hier in de krant een bericht over een Belgisch toerist, die na een ongeval met een jetski al meer dan 10 dagen in de gevangenis zit. Zijn familie heeft al meer dan € 3000 betaald voor juridische bijstand.
We moeten er ons van bewust blijven dat Turkijë, eens je in de problemen komt, heel bijzondere moeilijkheden kan opleveren. Een extra verzekering voor juridische bijstand lijkt met dan ook niet overbodig.
Of gewoon niet beginnen met jetskiën Of iets anders waarbij je goed in de problemen kan komen ! Nou ja, ik weet het, voor sommige een beetje moeilijk;…
Ben ik het niet mee eens. Je kan altijd betrokken raken bij een ongeval. Je huurt een scooter, een auto … Ik heb het hier ook niet over schuld of verantwoordelijkheid. Maar iemand meer dan tien dagen in de gevangenis houden omdat hij een ongeval heeft veroorzaakt is naar onze normen niet normaal. De man was niet dronken, heeft ook geen vluchtmisdrijf gepleegd en heeft het slachtoffer geholpen en de hulpdiensten verwittigd. Zo iemand zit bij ons niet in de gevangenis.
Nogmaals, als toerist doe je soms dingen die ook wel eens fout kunnen aflopen. Als je dan wordt geconfronteerd met een wel zeer repressief en hard Turks politieapparaat, dan kun je maar beter een goede bijstandsverzekering hebben. Lijkt me persoonlijk zelfs belangrijker dan een prikje tegen hepatitis.
Bedoelde ik nu ook niet zo. Ik bedoel gewoon dat ik niet rap een scooter of een auto zou huren in Turkije als je weet hoe het verkeer daar rijd. Juist om zo een ongevallen te vermijden.
Maar ik weet dat veel mensen dit wel doen. En idd het is niet eerlijk dat deze persoon in de gevangenis komt te zitten, en zeker niet zolang !
Zelf heb ik een verhaal gehoord van een Turk zelf en dit was nog héél anders dan deze belg die er nu zit. Wat hij heeft meegemaakt! Daarom dat ik mij niet rap zal wagen aan een scooter of auto of zoiets…
Maar ok, het is al lang geweten dat je beter een goeie verzekering neemt. Wij hebben er zelf een nodig gehad deze vakantie en ik moet zeggen dat we echt een goede service hebben gehad !
In Turkije zit je bij een ongeval of misdrijf altijd meteen vast! Ik weet van een liftmonteur(tutk), de lift waar hij het onderhoud van had heeft een persoon levensgevaarlijk gewond, en de monteur werd vast gezet voor dood door schuld(had hij maar moeten zorgen dat er met die lift geen ongelukken konden gebeuren)
Pas idd goed op met ongevallen! Als je een auto huurd(wij doen dat jaarlijks) houden we ons altijd aan de volgende regels:
Voorrang heb je niet
Iedereen die haast heeft, heeft voorrang
Er zijn geen gewone verkeersregels geldig in het land waar je rijd!
Als je mega voorzichtig bent, maar wel gewoon met het verkeer meerijd(heb er meer dan genoeg kilometers gereden hoor!), gebeurt er bijna nooit iets
Maar houd het idd in de gaten, veroorzaak je een ongeval dan ben je giga de klos
Annemiek
ja het is in turkije zo als je bij een ongeval betrokken bent schuldig of niet schuldig je moet altijd de gevangenis in.vind ik ook niet kloppen maar zo is de wet nu eenmaal.
:o wat een GROTE leugens. als je iets verkeerd doet of je schuld heb of niet ga je meteen gevangenis …Nee dat is grote leugen Dat is echt niet zoo. Hoe dat ik weet
:o wat een GROTE leugens. als je iets verkeerd doet of je schuld heb of niet ga je meteen gevangenis …Nee dat is grote leugen Dat is echt niet zoo. Hoe dat ik weet Ik ben poltieman in <istanbul…Ok
Even updaten. De man zit nog altijd in de gevangenis in Side. Hij zit in een grote cel, samen met 13 (!) andere toeristen. Blijkbaar wacht men op de evolutie van de gezondheidstoestand van het slachtoffer.