Opleiding Voor Ontwikkelingshulp

Hallo iedereen,

Zodra ik afgestudeerd ben wil ik dolgraag naar Afrika gaan om daar ontwikkelingswerk te gaan doen. Ik zit nu op Atheneum 5 (heb als profiel E&M) en als alles goed is slaag ik volgend jaar gewoon. Voordat ik naar Afrika ga wil ik natuurlijk wel eerst nog een opleiding hebben gevolgd. Zelf was ik aan het denken om sociale geografie en planologie met als master International development studies te gaan doen. Ik weet alleen niet zeker of dit wel de geschikte opleiding is om van te voren te gaan doen. Heeft iemand misschien een suggestie voor een andere opleiding die beter aansluit?

Alvast bedankt,
Daniëlle

Kijk eens naar de studie culturele antropologie… Succes!

hoi,

Weet je wat ik je als allereerste tip kan geven. Ga eerst eens naar Afrika toe. leer de dingen van daar kennen. De culturen, waarden en normen. Reis door de verschillende landen waar jij wel voor langere periode zou willen zijn. Orrienteer, hierna weet je wat je precies zou willen bereiken en van dat punt uit een passende studie kiezen. Een persoon met een universitaire studie is altijd welkom, mist hij/zij 2-3 jaar ervaring in het veld heeft. ga vrijwilligers-werk doen in verschillende functies, zo bouw je ook ervaring op, heel belangrijk natuurlijk!

veel succes!

Groetjes Joan

Hallo,

Ik heb nagedacht om culturele antropologie te gaan studeren, maar de reden dat ik dit niet doe is dat ik niet zeker weet of ik het wel aankan om te gaan werken in Afrika. Met het idee dat ik mijn ouders/vrienden ga missen en dat het psychisch ook zwaar lijkt, wil ik zeker weten dat ik indien ik terug wil komen hier in Nederland ook nog werk krijg. In de laaste meting stond dat culturele antropologie net als vorig jaar weer in de top 10 met minste kans op een baan. Dus ik durf eerlijk gezegd dat risico niet te nemen.

In Afrika wil ik het liefste gewoon onder de Sahara, heb nog niet echt een voorkeur voor een land. En met de vraag wat ik daar uberhaupt wil gaan doen. Dat vind ik een redelijk lastige vraag. Het liefste gewoon de mensen helpen een fatsoenlijk bestaan op te bouwen, met onderwijs, beter leefomgeving en al dat soort dingen. Weet nog niet echt precies wat ik zelf wil bijdragen, het is dat mij veel interesseert. Vroeger wou ik bij artsen zonder grenzen, maar namate ik slecht was in Natuurkunde kon ik het goede profiel niet pakken, dus dat valt helaas af.

Bedankt voor de reacties.
Danielle

Hey,

Wat dacht je van de studie internationale ontwikkelingsstudies in Wageningen. Lijkt me precies wat je zoekt.
Groetjes

hoi,

ik studeer ook Sociale Geografie en ik hoop in september te beginnen aan de master International Development studies waar jij het over had. Het voordeel van het voortraject van Sociale Geografie is je brede en internationale oreintatie. Ik vind het persoonlijk een erg leuke studie. Je kunt na je drie jaar bachelor altijd nog zien welke master je in wilt. Heel veel studenten van Sociale Geografie zijn internationaal ingesteld.
Wat betreft het werken in een ontwikkelingsland, dan kan ik je echt aanraden om een inderdaad eens een paar ontwikkelingslanden te bezoeken, doe eens een paar maanden vrijwilligerswerk (eventueel in de zomervakantie als je er geen studietijd aan wilt verliezen).

Gerben

Hallo,

Mijn vraag is: zijn er ook HBO opleidingen voor ontwikkelingshulp?
Of een hbo opleiding die hierbij in de buurt komt.

Alvast bedankt!
Groetjes Merel

Hallo,

Ook ik ben op zoek naar een HBO-opleiding voor ontwikkelingshulp!
En aangezien deze moeilijk te vinden is omdat bijna overal VWO wordt vereist,
wil ik jullie ook om hulp vragen!! :rolleyes:

Groetjes Anne

Ik kwam zelf onlangs op de volgende site: http://studiekeuze.schoolweb.nl/Trefwoord/

Deze is best handig, je kunt je interesses invoeren en je krijgt mogelijke studies, zowel wo als hbo studies.

Hoop dat je er wat aan hebt

Ikzelf ben ook op naar een reis naar Afrika gecombineerd met ontwikkelingshulp. Een vriend van mij is met de organisatie Jongeren & Missie meegeweest naar Kenia. Hij was er in ieder geval heel enthousiast over. Ik heb net wat folders erover aangevraagd. Heeft iemand anders misschien nog tips?

groetjes

Wouter

Ik ben via Travel Active naar Benin geweest, klein franstalig landje in west-afrika, waar heel veel armoede is. Echt een heel bijzonder land om heen te gaan, nog heel afrikaans, zonder veel westerse invloeden en toeristen. Ze geloven daar bijvoorbeeld nog in voodoo. nou was ik net 18 jaar toen ik daar heen ging en ik zag ook op tegen heimwee enzo, maar dat viel zo mee! Tuurlijk heb je wel eens heimwee, maar je ervaringen daar maken zo veel goed! Je maakt zoveel mee en dat vormt je enorm, je zal merken dat het je alleen maar volwassener en zelfstandiger maakt, dus waarom zou je het niet doen? En als je later de ontwikkelingshulp in wil is het helemaal gaaf. Hoe kan je nou immers een land willen ontwikkelen en daarover leren zonder dat je ooit hebt gezien hoe het er daadwerkelijk in toegaat in de derde wereld landen?
Ik heb hele goede ervaringen met Travel Active, misschien wat dure, maar goede begeleiding en veel keus! Naar Benin gaan de meeste organisaties niet!

Groetjes Marije

Ik studeer momenteel Sociaal Pedagogische Hulpverlening (HBO). Ik heb tijdens mijn opleiding wel spijt gekregen van deze keuze, als ex-VWO’er, maar mag na deze opleiding wel verkort (in 2 jaar) een master halen. Ik denk aan sociaal-culturele antropologie, om dezelfde redenen als Danielle eerder al noemde. Zij noemde echter een lijst waarin de opleidingen met de minste baankans stonden. Ik zou graag willen weten waar ik deze kan vinden.
Daarnaast wil ik graag in de zomer van 2007 vrijwilligerswerk doen voor maximaal 5/6 weken, om ervaring op te doen. Het liefst in een weeshuis/met straatkinderen. Mijn budget is beperkt (rond de 1000 euro). Heeft iemand ervaring/tips en wil er iemand met me mee? (je mag me hierover ook mailen: [EMAIL=“kimmetjebruining@hotmail.com”]kimmetjebruining@hotmail.com)

Kim

de major regional development and innovation is hbo niveau
valt onder human aid.
in nederlands komt dit neer op plattelandsvernieuwing.
van hall larenstein in wageningen.
komt wel aardig in de buurt wat jullie zoeken denk ik.
doe zelf nu international tourism management and consultancy ( ook hbo)maar tis mij iets te toeristisch, ook al houden we ons veel bezig met planning and development en impact study’s.

groeten,

Nico

weet iemand of je ook een studie op mbo niveau hebt op mbo niveau voor ontwikkelings hulp?

Hallo allemaal,

ik doe international tourism management consultancy in breda en dat is op hob niveau. het heeft met tourism te maken, maar je leert hier wel hoe je dingen kan opzetten en verbeteren in landen met sustainability. het is ok een management opleiding en richt zich op arme landen.
in het tweede jaar ga je naar bali voor fielwordk 3 weken (eerste jaar spanje) en derde jaar verplicht half jaar stage in het buitenland. je scriptie mag ook in het buitenland…wat je wilt.
ik ga dan naar tanzania waarschijnlijk.

deze opleiding heb ik omdat als je in een onderontwikkeld land zit, je ook wat zakelijk dingen moet weten en ook hoe culturen verschillen…
op hbo niveau is er niet echt een opleiding die beter aansluit…voor ontwikkelingshulp…

deze opleiding wordt aangeboden in breda aan de nhtv.

groetjes evelien

Hoi,
Ik wil zelf ook een universitaire studie gaan doen. Met een hbo-propedeuse kun je bij veel opleidingen wel toegelaten worden. Eerst ff uitzoeken of er nog meer toelatingseisen zijn!
Eerst reizen en dan pas beginnen aan de studie is zeker handig. Ik heb het zelf ook gedaan. Wist ervoor totaal niet wat ik wilde en toen ik terug kwam had ik er een heel duidelijk beeld van. Bovendien krijg je de kans om er zomaar een (half)jaar tussenuit te gaan niet zo vaak!
Groetjes,
Mirre

Ik ben ook op zoek naar een HBO opleiding voor ontwikkelingswerk… Maar ik wil de kant van zorg en welzijn op. Ik heb tot nu toe nog niets gevonden…
Het is heel moeilijk om de goede opleiding te vinden :S
Ik heb al gekeken bij die opleiding in Wageningen maar dat is meer de agrarische kant op en dat wil ik ook weer niet…
Heeft er iemand een idee/tip?

Je kunt het beste een studie in de door jou gewenste richting (zorg en welzijn) zoeken en niet per sé in de richting van ontwikkelingswerk / buitenland.
Met jouw kennis kun je na je studie zeker bij een ontwikkelingsorganisatie aan de slag.
Eventueel kun je er tijdens je studie al voor kiezen om in het buitenland stage te lopen.

Succes!

1 like

Hoi,

Vergis je niet hoe ongelooflijk moeilijk het is een baan te vinden in de ontwikkelingssamenwerking, ook al heb je een geschikt diploma. Toevallig las ik in een nummer van Internationale Samenwerking een heel artikel over allemaal jonge mensen die amper aan de bak komen. In hun archief staat net dat artikel er niet bij, maar misschien kan je het wel opvragen: nummer 8 van 2009 (oktobernummer), pagina 46, “Hoe beland ik in het veld?”.

Sowieso als je nog geen abonnement hebt op het gratis blad Internationale Samenwerking, zou ik me meteen opgeven als ik jou was. Staan hartstikke interessante dingen in waardoor je een klein beetje een beeld krijgt van hoe dat wereldje in elkaar zit en dat er eigenlijk ook veel onderlinge ‘concurrentie’ is tussen verschillende organisaties. Maar ook de ontwikkelingen die in de wereld spelen en die de overheid doorvoert. Ook komen regelmatig mensen aan het woord die een particulier initiatief zijn gestart. Ook daarvoor is een speciaal magazine van NCDO, dat heet “P!” Dus vraag ook dat op.

Verder denk ik dat je vooral veel vrijwilligerswerk moet gaan doen om ervaring op te bouwen en ook de juiste mensen te leren kennen.

En hier is een voorbeeld van een vrouw die het gewoon zelf maar is gaan doen. Zie ook dit artikel.

Bedenk ook wat jij goed kan, wat je zelf leuk vindt etc… er belanden mensen met allerlei beroepen in de ontwikkelingssamenwerking, bijvoorbeeld boeren, verplegers en artsen, organisatiedeskundigen die mensen helpen bij het opzetten van kleine bedrijfjes, etc etc. En organisaties die een hoofdkantoor in Nederland hebben, hebben ook altijd secretaresses en fondsenwervers en financiële mensen en websitemensen nodig (vrijwillig of betaald).
Dus je hebt niet altijd een specifieke opleiding in de richting van ontwikkelingssamenwerking nodig. Als je mensen wilt helpen kan dat op duizend manieren, zoals je ook ziet in het voorbeeld dat ik hierboven gaf.

Succes,
Cécile

1 like

Hallo mensen voor ontwikkelingssamenwerking, HBO, MBO, Universiteit: eerst ervaring in een 3e wereldland.

Mijn mening wat betreft een studie en werken in een 3e wereld land is;
zoek de studie die bij jou past. Wil je fysiotherapeut worden, iets met verpleegkunde, speciale kinderzorg of bijvoorbeeld Economie. Vandaar uit kun je soms nog gemakkelijker in deze wereld terecht komen omdat je een expertise hebt. En als het wil heb je ook nog wat ervaring.

Hoe meer generalist je bent, hoe moeilijker het kan zijn om een baan in de ontwikkelingssamenwerking te vinden.

Maar voordat je met een studie begint; neem een gap year en ga erop uit. Doe vrijwilligerswerk, of doe een zelfgeorganiseerde stage bij een organisatie die dat prima vindt. Maar zorg dat je de wereld van binnen leert kennen, want het is een moeilijke wereld, heel prachtig maar niet de gemakkelijkste weg!

Mocht je ervaring op willen doen in een ontwikkelingsproject als je 18 bent, kijk eens naar Ready 4 Life die werkt in Zuid AFrika. Ik ben zelf een ontwikkelingswerker en heb mijn eigen project opgezet.

Succes!
Marieke

1 like