halluw
ik ben een 17jarige havo student en wil hierna graag iets met ontwikkelingswerk gaan doen…, kan iemand mij misschien tips geven over opleidingen, landen waar er behoefte aan is en aan wat voor soort functies?
ik stel hulp graag op prijs^^
He ! sorry ik kan je niet helpen maar ik wil even aangeven dat ik diezelfde kant uit wil , nu zien mensen 2 gasten met dezelfde vraag dus wie weet krijgen krijgen we nu meer reacties
Jullie vraag is moeilijk te beantwoorden. In Nepal is bijvoorbeeld veel vrijwilligerswerk te doen. Het is afhankelijk wat je wilt, en wat je kunt. En of je al eens (alleen ? ) in een ontwikkelingsland bent geweest. Bereid je goed voor. Zie bijvoorbeeld: www.st-do-it.org .
Beste Faye en Sander
Je hebt een aantal keuzes. Die moet je zelf maken in overeenstemming met je karakter en je motivatie. De meeste liggen voor de hand, maar ik wil ze wel even opnoemen. Aan het eind hoop ik nog iets slims te zeggen, wat je nog niet wist.
Maanden jaren tientallen jaren?
Vrijwillig of betaald?
Onderwijs, politiek, medisch, economisch?
Incidenten (noodhulp) of lange-termijn-opbouw?
Wil je iets doen wat lokale mensen ook kunnen of wil je iets unieks meebrengen, kennis of capaciteiten die ze zelf niet hebben?
Ben je iemand die nieuwe dingen voor elkaar krijgt of werk je bij voorkeur in een bestaande structuur (zoals Nederlandse scholieren gewend zijn)
De nieuwe ontwikkelingen in de ontwikkelingshulp die je sinds ongeveer 15 jaar langzaamaan ziet (naar mijn mening) is dat er
1 steeds meer ownership is, lokale mensen initieren en Westerse faciliteren de lokale initiatieven
2 steeds meer nadruk ligt op werkgelegenheid en inkomenszekerheid (“Income Generating Activities”) en steeds minder op curatieve (=niet-preventieve maar betermakende) gezondheidszorg.
Als je een goede Havo student bent met economische interesse, kan de HEAO bijv. een goede basis vormen. Mensen met echt verstand van geld maar toch een ideele karakterstructuur zien we niet heel veel in de branche.
(Ik ben er zelf wel een maar we kunnen er veel meer gebruiken)
Succes met jullie keuzes!
Fedde (36 jr)[EMAIL=“fedde2@yahoo.com”]