Hoe snel is het toerisme in Laos in opkomst? We zijn aan het twijfelen om eind dit jaar te gaan of eind volgend jaar. We houden niet van westerse drukte…
Die opkomst van het toerisme gaat behoorlijk hard heb ik de indruk, maar is ook redelijk lokaal. Als je niet van westerse drukte houdt, mijd dan Vang Vieng (alhoewel het een prachtige natuur heeft in de omgeving…). Je kunt meer lezen over mijn ervaringen in mijn blog over Laos 2009.
In het midden van Laos zijn amper toeristen, bv. Konglor Cave, Savannakhet, Bolaven Plateau, Tat Lo. In het noorden zijn vast ook wel plekken waar het nog niet zo druk is.
Luang Prabang trekt aardig wat toeristen (ook veel Aziatische) maar toch is het zeker de moeite waard. Het is gewoon een erg mooie, rustige stad tussen twee rivieren ingeklemd, met koloniale huizen, tuinen met terrassen, terrassen aan het water en fijne restaurants en massagepraktijken. In de omgeving worden stoffen geweven en kun je bekijken hoe zij dat maken. In Luang Prabang is 's avonds een erg leuke markt waar je ook lekker kunt eten.
De toeristen die hier op af komen zijn voornamelijk oudere Fransen die in cultuur zijn geïnteresseerd (en alle kloosters bezoeken). Niet zoveel luidruchtige jeugd ofzo (die gaan allemaal naar Vang Vieng).
Bezoek gewoon plaatsen die niet in de Top 10 van Lonely Planet staan en dan is Laos nog hartstikke relaxed en rustig.
In deze thread in het Lonely Planet forum heb ik veel goeie tips gekregen over wat minder drukke gebieden in het noorden. Ik ben er zelf niet aan toe gekomen maar denk dat je zeker veel kunt hebben aan die tips.
ik denk ook dat de opkomst van toeristen in laos snel zal gaan.
voor al vang vieng,luang prabang en vientiane zijn druk bezocht door westerse toeristen. maar er zijn genoeg plaatsen waar je geen toerist tegen komt.
maar ik zou persoonlijk zo snel mogelijk gaan. want het word er steeds drukker.
Ik kan niet zoveel zeggen over Laos als geheel omdat ik de afgelopen twaalf jaar alleen de noordelijke provincies heb bezocht. Maar op sommige plaatsen gaat het hard, Vang Vieng had in 1999 drie guesthouses! In 2000, een jaar later waren het er een stuk of dertig…geen idee hoe het nu is…
In Luang Prabang kwamen in 1999 ongeveer tien nieuwe toeristen per dag voorbij. In 2000 dagelijks een slowboat met 50-100 personen en drie vliegtuigen. Bij de rondgang van de monniken in de vroege ochtenduren was ik ruim tien jaar geleden vrijwel de enige blanke. In 2005 was het fifty fifty en in 2010 zie je meer toeristen dan monniken en locals in het centrum tijdens de ochtend ronde.
Gelukkig reist de overgrote meerderheid dezelfde route en is het buiten deze route nog relatief rustig. Maar los van toeristen ontwikkeld Laos zich als land ook razendsnel, China en Thailand hebben een “snelweg” aangelegd door Noord Laos omdat de haven van Bangkok veel dichterbij is voor het zuidwesten van China dan de haven van Hong Kong…
Nu komen er veel Europeanen en Japanners en Koreanen naar Laos, maar wat als de Chinese middenklasse gaat reizen…
Tijden veranderen, landen veranderen en Laos dus helaas ook, het brengt enerzijds economische voorspoed voor een deel van de bevolking maar er is ook een keerzijde bijvoorbeeld de milieu vervuiling neemt waanzinnige toe, tien jaar geleden at iedereen van een bananenblad en vandaag eet iedereen uit een plastic zakje met een plastic vork en een blikje cola…
Mijn suggestie zou zijn ga zo snel mogelijk, maar over een jaar is het nog steeds een mooi land met aardige inwoners alleen staat misschien Luang Prabang niet meer op de world heritage list maar of dat nu zo erg is…
Jij kunt beter niet nog een keer gaan kijken of je zult geschokt zijn, denp… het is nu een verschrikkelijk oord wat de guesthouses en schaamteloze toeristen betreft. Elk hotel of restaurant met nu nog uitzicht op de rivier, wordt geblokkeerd door nieuwbouw nog tussen hun hotel/restaurant en de rivier (je kunt vanuit het ene gebouw het andere aanraken). Langs de rivier vindt kilometers lang nieuwbouw plaats. Ik denk dat zeker meer dan honderd guesthouses zijn in en om Vang Vieng (2009).
De natuur is natuurlijk nog steeds prachtig maar de mensen in Vang Vieng en omgeving zijn de toeristen meer dan zat. Dat komt door de zuipende blowende en half bloot rondlopende schreeuwende kotsende jeugd, maar ze zien geen verschil meer tussen rustige toeristen en die lompe egoïstische jeugd. Blank is blank.
Wat wel zo is: hoe meer guesthouses, hoe lager de prijzen. Ze concurreren elkaar plat.
Er komen ook al veel Thai, Singaporezen, etc.
Ja, wat als ‘de Chinezen’ gaan reizen… ze zeggen ook wel eens dat als 1% van de Chinezen tegenlijk naar Nederland zou komen, onze hele infrastructuur in elkaar zou klappen.
Wij als toeristen zorgen natuurlijk ook voor veel vervuiling. Het aantal bierflesjes en -blikjes dat bij Vang Vieng in de rivier wordt gegooid is schandalig…
En als het een beetje teveel reistijd kost met de bus dan pakken we lekker het vliegtuig… Het grote dilemma van de reislust (en -trend)! Thuisblijven is milieuvriendelijker maarja…
Wat ook lastig is om te merken is dat die voorspoed inderdaad naar bepaalde Lao gaat maar dat het moeilijk is om je geld goed te verdelen. Doe je bijvoorbeeld een homestay, dan merk je al dat dat gezin dat homestays aanbiedt, daardoor het rijkste gezin van het dorp is, als enige een tv heeft, een tweede huis heeft kunnen bouwen, etc.
Ik zag inderdaad dat het heel snel aan het veranderen is. Ook in Luang Prabang was het één en al nieuwbouw van guesthouses (bouwvakkers aan het werk net als in Vang Vieng… dus neem oordoppen mee want ze beginnen vroeg), en prijzen van souvenirs waren hoger dan wat ik van tevoren via internet had gevonden.
Als je niet van toerisme houdt: ga naar het zuiden. Champasak is een prachtig dorp met prachtige tempels en natuur. Heel toffe eilanden in de buurt en met de moeite van de wereld, zie je er geen kat!