Hey!
Ik ga komend jaar op wereldreis en daarbij kom ik onder andere terecht in Indonesie, en grootste gedeelte zal dan Java zijn. Om bali erbij te doen weet ik nog niet zeker.
Sowieso moet ik uiteindelijk door naar Singepore. hoelang is het gebruikelijk om op Java rond te reizen?
Ben een vrouw alleen, en zeker avontuurlijk. ik hou vooral van veel mooie natuur en daarbij ook zeker om dicht bij lokale bevlking te zijn.
Om me goed te verdiepen ben ik ook bezig met een formulier voor emzelf aan het invullen met allerlei handige wetenswaardigheden voro eht land zoals:
Wat zijn de winkel openingstijden ongeveer?
wat zij de tijden dat er gegeten word?
zijn er uitgaansplekken en zo ja waar?
en natuurlijka lerlei andere dingen zoals openbaar vervoer enzo. Toch over de bovenstaande dingen kan ik amper tot niets vinden over/in Jva, heeft iemand van jullie een idee?
Openingstijden van winkels varieren een beetje van stad tot stad, en van de soort winkel. Er zijn ‘supermarkten’ (winkels met levensmiddelen) die 24 uur per dag open zijn. Vanaf 6 uur 's ochtends is er vaak leven, en dat gaat door tot rond 23-24 uur. Winkels met spullen voor toeristen gaan vaak rond 22 uur dicht.
Eten kan altijd. Soms in een restaurant, soms op straat. Gewoon als je zin hebt dus.
Uitgaan doe ik niet echt… Maar in de grotere steden zijn volop tentjes te vinden, vooral in de gebieden met veel hostels.
Tijd die je voor Java uit moet trekken: veel mensen op dit forum gaan een week of 2. Persoonlijk vind ik dat je dan te veel moet haasten, en zou ik zeker 3 weken rondreizen om ook minder toeristische sites te bezoeken. Maar dat is een kwestie van smaak.
Ik zal vanaf 27 maart op Java aankomen en ik moet maximaal 3 mei(vlieg 5 mei, maar zekerheid voor alles) in Singapore zijn. dus over het algemeen heb ik zeg 5 weken de tijd voor java/bali (vooral java) ipv Bali zou ik ook nog 1 week singapore kunnen doen denk ik, maar daar ben ik nog niet helemaal uit!
in ieder geval alvast bedankt voor de informatie! kan ikw eer even iets verder mee!
mocht je 30 dagen of minder gaan dan kun je je visum aan de grens krijgen, wil je meer dan 30 dagen naar Indonesie dan moet je vooraf een visum regelen. je hebt hoe dan ook een ticket het land uit nodig!
(misschien handig om dit in je achterhoofd te houden bij het plannen.)
Bali is zeer zeker ook de moeite waard ( zegt iemand die hier al 11 jaar woonachtig is in maart)ikke
Openingstijden zijn gelijk aan wat Jenny schreef, alleen is mij opgevallen dat in Sanur en mijn woonplaats Candidasa om 22.30 (bijna) alles al dicht is. Alleen in Kuta eo kan je uitgaan 24/7
als je dat wil. Juta -Legian- Je moet ervan houden het lijkt meer op Lloret de Mar -Torremolinos.
Verder zuidelijk richting Uluwatu is het weer rustiger.
Jenny heeft al veel duidelijk gemaakt!
Op Java kan je 24 uur per dag eten op straat. Dit zou ik echter pas doen als je maag & darmen enigszins geacclimatiseerd zijn. Goed op letten of er schoon wordt gekookt, vermijdt rauwe groentes die met kraanwater worden gewassen. Tip : wanneer je het niet vertrouwd een echte coca cola erbij en erna drinken. Openbaar vervoer is er voldoende, treinen zijn ook een hele beleving vooral als je de lokale klasse neemt! De mooiste treinrit is Bandung > Yogjakarta, (deurtje openen in de laatste compartiment op het randje zitten en dan genieten van de voorbijgaande omgeving!).
Bali, eiland van de Goden, zou ik zeker niet overslaan, Bali heeft qua cultuur en traditie meer dynamiek dan Java, het Hindu geloof gaat hier met zoveel passie, dat er bijna iedere dag wel weer een bizondere ceremonie gaande is.
Voor vele gasten is al gebleken dat wij een uitstekende lokatie hebben voor aankomst en vertrek uit Bali, wij zijn 15 minuten gelegen vanaf het vliegveld.
Tevens kunnen wij je helpen voor een onvergetelijke rondtour en misschien ook wel naar de Gili´s, Lombok, Bima, Flores en de komodo eilanden.
Wil je wat reisimpressies van gasten waar wij een rondreis voor hebben georganiseerd dan kan je dat bekijken op onze facebookpagina :
Wat foto materiaal van het paradijselijke Zuid-Bali:
Van 10 t-m 15 januari staan wij op de vakantiebeurs in Utrecht op de Indonesie-paviljoen, op uitnodiging van de Indonesische ministerie van Toerisme. Dus als je ons face 2 face wilt ontmoeten ben je bij deze uitgenodigt.