openbaar vervoer

Hallo,

We zijn een wat ouder stel (rondom de 60), de nodige ervaring in rondtrekken in Aziatische landen en dan het liefst met openbaar vervoer. Maar dat moet wel een beetje comfortabel zijn, zeker voor de langere afstanden ( zeg maar het niveau van de VIP-bussen in Thailand; eerste klas sleeper in Thaise trein).
We zijn van plan begin volgend jaar naar Vietnam en Cambodja te gaan. Maar bij het (globaal) plannen van de reis willen we graag wat meer weten over de te verwachten kwaliteit van het openbaar vervoer, vooral dus de langere afstanden. In de Lonely Planet word ik niet veel wijzer. Kan iemand op wereldwijzer mij een indicatie geven?

Groeten

Kees

Hallo Kees,

Je moet je even bedenken dat Viet Nam jaren achterloopt met Thailand, voor wat tourisme.

Wat ze wel op orde hebben zijn de binnenlandse vluchten, hotels, excursies ed.

Maar een VIP bus of een luxe trein a la Thailand is er nog niet overal.
Je kan een luxe treinreis boeken, maar dan meestal met hotel naar Sapa vv en een VIP bus gaat alleen, voor zover ik weet, van Saigon naar PP.

Maar vliegen ipv van deze dure bus is goedkoper.

gr.
Ton.

Dag Kees,

we zijn vorige maand in Vietnam en hebben een paar keer gebruik gemaakt van FUTA Buslines
Kijk eens op hun website, is helaas in het Vietnamees.
http://www.futabuslines.com.vn/

We zijn bv. van Can Tho naar HCMC (ong.6-7 euro) ermee gereden en van Mui Ne naar HCMC. Deze maatschappij rijdt hoofdzakelijk in het midden en zuiden van Vietnam. Deze maatschappij heeft luxe slaapbussen.
We hebben één keer een andere slaapbus genomen op advies van een hotel, maar dat was slecht: kapotte stoelen waardoor je bv alleen kunt liggen.
In HCMC zit de maatschappij aan de rand van de backpackersarea

goedemiddag!

Dank voor de reacties tot nu toe. We zijn inderdaad ook van plan sommige langere afstanden te vliegen maar bus of trein blijft toch leuker. De FUTA buslines zijn genoteerd! Daar komen we wel mee uit de voeten voor sommige trajecten. Heeft iemand ook nog ervaringen in het noorden of met de trein?

Groeten

Kees