Ik ga van 23 juli tot 25 augustus naar Vietnam. Kom in Hanoi aan en vlieg vanuit Ho Chi Minh terug.
De vraag is natuurlijk: Waar moet ik absoluut heen?
Wat is een beetje een reisschema wat te doen is voor 1 maandje, en wel zoveel mogelijk te zien, maar niet al te erg te haasten.
En wat is de beste manier om te reizen? Die open bussen lijken mij wel fijn, omdat je dan gewoon lekker je eigen schema aan kan houden en het goedkoop is?
Ik ben geen luxe reizer, liever wat low-budget.
Zou stiekem ook graag nog langs cambodia of laos gaan, maar weet niet of k daar tijd voor zou hebben…
ja je kunt inderdaad het beste een open bus ticket scoren in Hanoi. Das goed te doen en lekker goedkoop!
dan kan je in sommige steden natuurlijk gewoon een excusietje pakken.
zelf ben ik de andere kant op gegaan en ben niet verder dan Hue gekomen, (heb het in 2 weken moeten doen omdat ik eerst in cambodja ben geweest). Ik ben in HCMC (o.a. cu cu tunnels), Dalat (met een easy rider getourt wat erg leuk is), Nha Thrangh (strandje pakken), Hoi An en Hue geweest. Die steden zijn allemaal de moeite waard. Voor het bovenste deel zal je dus andere mensen moeten vragen. Heb wel gehoord (en gezien op foto’s) dat Sapa erg mooi is.
Denk ook dat je het alleen op Vietnam moet houden als je een maand gaat. Kan je mooi rustig aan doen. Misschien van HCMC retourtje Siem Reap boeken om Ankor te bekijken. Veel mensen willen dat toch perse zien. Is zeker de moeite waard maar wel sonde omdat je dan niks van Cambodja ziet. Ik zou zeggen; maand VN en dan gewoon een andere keer terug vliegen naar Cambodja om dat te zien :-).
Als je in Hanoi aankomt moet je van daaruit best 2 dingen gaan zien:
Sapa: Dit is een stukje in de bergen waar etnische minderheden nog wonen die daar zowat zelfvoorzienend wonen. Er zijn daar adembenemende uitzichten ! Waar je wel voor moet uitkijken is dat als je naar daar gaat dat het heel veel en heel zwaar wandelen is in die buurten.
Halong bay is het tweede waar je heen zou moeten gaan vanuit Hanoi. Dit is een soort van baai met allemaal limestones in de zee in een speciale vorm. Echt prachtig om met de boot door te varen. Indrukwekkend groot ook.
Verplaatsen in vietnam doe je best per bus of per vliegtuig. De trein moet je nooit nemen, dit is duur en de treinen zijn ronduit smerig !
In het midden van Vietnam ben ik persoonlijk niet geweest maar Hue moet zeker de moeite waard zijn !
Daarna ga je naar het zuiden en kom je Da Lat tegen. Dit is een bergstreek die minder indrukwekkend is dan Sapa. De stad is gesticht door de Fransen. Het eten is er wel speciaal, ze eten er namelijk veel wild. Je kan daar idd zoals Jaydee zegt rondgaan met de Easy Riders maar persoonlijk raad ik dit af ! Niks is leuker dan een kaartje te vragen, een scooter te huren en zelf op onderzoek te gaan ! Er is daar ook weinig verkeer dus dat is geen probleem.
Dan kom je automatisch in Ho Chi Minh stad terecht, het kloppende hart van Vietnam ! Een heel drukke stad die eigenlijk nooit slaapt. Het bulkt er van de goedkope guesthouses maar ook zijn er de sjieke hotels. Dingen die je van daaruit zeker moet zien zijn de Cu Chi Tunnels, de Caodai tempels in Tay Ninh neem je gelijk mee. Wil je wat stranden zien kan je een ticketje naar Phu Quoc scoren in de toeristische bureaus.
Als laatste heb je dan nog de Mekong Delta waar je een paar dagen kan blijven.
Ik ga over een maand ook naar Vietnam maar ik was tot nu eigenlijk altijd in de veronderstelling dat het treinen daar prima gaat. Met name omdat je goed snachts kan treinen, hoeveel duurder is de trein in vergelijking met de bus?
De prijs is ietsje duurder, je vindt namelijk al snel bustickets voor 15 - 20 dollar. De trein kost zon 45 dollar 2 richtingen voor n hardsleeper afhankelijk van hoeveel winst ze van je willen maken :p. Ik pas in het vervolg voor de trein simpelweg omdat ze smerig zijn.
Open bus ticket is ideaal, gewoon de meest uitgebreide versie nemen dan kan je in 4 weken wel Vietnam doen. En heb je ook genoeg tijd om eerst naar Sapa en Ha Long Bai te gaan. Zeker ook gaan naar Dalat dat is erg leuk. 4 weken is echt niet te lang voor Vietnam. Ik heb hier zelf ook zo lang over gedaan. Sommige mensen doen 4 landen in 3 weken die reizen alleen maar en zien vrij weinig per land. Ik heb hier ruim 3 maanden over gedaan. Veel plezier
Je moet zeker naar Hoi An gaan is helemaal super.
De mekong Delta en je zou van Hoi Chi Minh kunnen reizen naar Cambodja.
Je kunt met de boot van Can Tho naar Phom phenh reizen dit kun je in Hoi Chi Minh regelen.
Dan kun je doorreizen naar Siem Reap om daar naar Angkor wat te gaan.
Je moet dan wel letten dat je een double entry voor Vietnam hebt.
een openbus ticket zijn behoorlijk goedkope buskaartjes (prijzen verschillen a.d.h.v. welke/hoeveel steden je gaat bezoeken) om van stad naar stad te komen.
in de grote steden stikt het van de winkeltjes die die tickets verkopen (schelen nog wel wat aan prijs en kwaliteit). Met zo’n ticket kan je dus uit en in stappen in de steden die je geboekt hebt. Je kan daar dan een behoorlijke tijd verblijven voor de tickets vervallen (paar maanden per stad volgens mij).
Volgens mij is dit de goedkoopste manier om VN door te reizen, los van lopen en fietsen dan