Openbaar Vervoer of Auto Huren in Nicaragua

Hola,

Of het handig is een auto/4x4 te huren in Nicaragua? Nee, het is in ieder geval niet nodig! Nicaragua heeft echt een geweldig en perfect werkend openbaar vervoer systeem:

Nicaragua heeft een heel uitgebreid en betrouwbaar busnetwerk, bussen rijden zeer frequent en op tijd. Je wordt dus niet beperkt in je vrijheid en onafhankelijkheid tijdens het reizen. Zodra je langere afstanden aflegt, reis je met express bussen “expresos” (soort lijndiensten) waar je betaalt voor je zit plek in de bus. Alleen gewone bussen “colectivos” (stopbussen) die korte afstanden afleggen (<1 uur) kunnen vol zijn, zodat je niet altijd kunt zitten. Omdat je als toerist eigenlijk altijd van beginpunt naar eindpunt rijdt, kun je in principe altijd een zit plek bemachtigen. Colectivos zijn oude Amerikaanse schoolbussen, expressos zijn vaak micro-busjes (soms met airco) of luxe Mercedez-Benz touringcarbussen. Met het ov en taxi’s is alles prima bereikbaar, de paar plekken die moeilijker bereikbaar zijn en interessant zijn voor toeristen, kun je via georganiseerd transport via touroperators of hotels vaak heen, zoals bijvoorbeeld de stranden rondom San Juan del Sur.

Je komt met de auto ook niet op andere plekken, want de bussen komen overal en anders zijn er wel taxi’s die je het laatste stukje kunnen brengen. Het wegennet van Nicaragua is heel simpel: alleen de hoofdsteden (en soms nog een aantal andere belangrijke steden) van de provincies zijn verbonden met een asfaltweg. En dat zijn de plekken waar je als toerist komt en moet zijn. Daar buiten is alleen platteland en onbegaanbare wegen waar niks te zien en te doen is. Bovendien zijn dat soort gebieden ook niet altijd veilig! De paar ‘off the beaten track’ plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken, worden vaak overgeslagen door toeristen, omdat ze daar geen tijd voor hebben; de meeste toeristen zijn maar maximaal 3-4 weken in Nicaragua en hebben dan niet eens genoeg tijd om alle hoogtepunten en bezienswaardigheden te bezoeken.

In Nicaragua zijn de afstanden relatief gezien erg klein, gemiddeld zit je 1-3 uur in de bus. Het buurland Costa Rica is een ander verhaal, daar zijn de reisafstanden veel langer en plekken veel moeilijker te bereiken met het openbaar vervoer. Costa Rica en Nicaragua kun je daarom op dat gebied niet met elkaar vergelijken.

Daarnaast zijn in het oosten van Nicaragua de rivieren de wegen, zoals in Río San Juan en de Caribische kust. Hier reis je vrijwel altijd per boot of lancha.

Een auto/4x4 is dus in principe overbodig. De huur- en benzinekosten die je maakt wegen niet op tegen de weinige reistijd die je misschien bespaart. Het openbaar vervoer kost gemiddeld $1 per uur. Het huren van een auto is in feite weggegooid geld waar je in Nicaragua een heleboel leuke dingen van kunt doen!

Wanneer is het huren van een auto/4x4 wel aan te raden?

[ul]
[li]Als je surfer bent en veel verschillende stranden wilt bezoeken aan de Pacifische kust, met name omgeving Tola en San Juan del Sur. Hier is nog geen optimale infrastructuur en om bij de verschillende stranden te komen heb je dus een 4x4 nodig, daarnaast is het ook handig om je surfplank te vervoeren.[/li][li]Als je van te voren weet dat je echt een ‘off the beaten’ plek of gebied wilt bezoeken en niet gebruik wilt maken van georganiseerd transport via een touroperator/accommodatie, dan is het aan te raden om een aantal dagen een 4x4 te huren. Bijvoorbeeld in het schildpaddenseizoen (jul-dec) om Playa La Flor en Playa El Coco te bezoeken.[/li][li]Als je reist met kleine kinderen[/li][/ul]

Verplichtingen

Als je een auto/4x4 wilt huren, moet je verplicht in het bezit zijn van een creditcard. Officieel moet je 18+ jaar zijn, maar in Nicaragua kun je alleen huren bij een leeftijd van minimaal 25 jaar oud bij alle verhuurbedrijven zover ik weet. Daarnaast is het verplicht om een basisverzekering af te sluiten en eventuele andere verzekeringen zijn soms ook verplicht. De huurprijs inclusief basisverzekering van de standaard auto’s (Toyota Corolla/Toyota Yaris) is ongeveer $40-$50 per dag en voor een 4x4 (Toyota Hilux) $70-$80 per dag. De benzinekosten en extra verzekeringen komen daar nog eens bij.

Ongeluk

Je moet er goed van bewust zijn dat het huren van een auto risico’s met zich meebrengt. Altijd handig om geld achter de hand hebben voor pech onderweg, schade, etc. Mocht er iets gebeuren, altijd eerst contact opnemen met het verhuurbedrijf voordat je zelf iets gaat repareren/ondernemen! Mocht je betrokken raken in een verkeersongeval, dan mag je nooit en in geen geval je auto verplaatsen, anders word je automatisch schuldig bevonden door de politie (zie ook reisadvies Minbuza). Veel wegen en weggebruikers in Nicaragua zijn slecht verlicht (zie ook reisadvies Minbuza). Daarnaast maken naast motorvoertuigen ook fietsers, paarden die karren trekken, caponeras (tuktuks) gebruik van de snelwegen, evenals overstekende personen, spelende kinderen, honden, katten en kuddes vee.

Corruptie

Met name in Managua staan langs de hoofdwegen politieagenten die regelmatig voertuigen aan de kant halen. Het gaat dan om drugscontroles of “verkeersovertredingen”. Ook buitenlanders worden aangehouden onder het mom van verkeersovertreding of bepaalde papieren die zogenaamd niet in orde zijn. Het komt er vaak op neer dat ze geld willen hebben. Mijn ervaring is dat C$100 voldoende is om weer door te mogen rijden. De politie is over het algemeen niet corrupt in Nicaragua, maar zoiets gebeurt helaas nog wel eens.

Liften

Geen onbekenden meenemen! Doe alle deuren op slot tijdens het rijden en rijd in Managua ook met de ramen dicht (zie ook reisadvies Minbuza). Bij stoplichten in Managua word je vaak lastiggevallen door verkopers en bedelende kinderen. Als je een 4x4 hebt met laadbak, krijg je met name op het platteland veel liftverzoeken. In Nicaragua is het heel gewoon dat je als bestuurder dan stopt en de mensen mee laat liften in de laadbak. Neem ze vooral mee, ze geven vanzelf een klopje op het dak als ze eruit moeten.

Grensovergang

Meestal kun je niet zomaar met je huurauto de grens over, als het wel kan kost het je veel papierwerk en geld. Het is vaak handiger om je huurauto bij de grens in te leveren en na het oversteken van de grens een andere auto te huren.

Verhuurbedrijven

Kies een betrouwbaar en professioneel verhuurbedrijf, zoals bijvoorbeeld Dollar Rent a Car of Alamo. Zij verhuren goede voertuigen en verlenen goede service (ook Engelstalig!). Andere verhuurbedrijven zijn: Budget Rent a Car, Hertz, Lugo, Avis, etc.

In het hoogseizoen (Semana Santa, December, Kerst/Oud&Nieuw) is er bijna geen enkele auto/4x4 te huur, wil je in deze periode een auto huren, dan moet je dit op tijd van te voren boeken!

Je kunt in alle grote plaatsen een auto huren, zoals Managua, Granada, León, San Juan del Sur, etc. Op Ometepe is het aan te raden om ter plekke een motor/scooter te huren.

Saludos,
Sole

Wat een negatief stuk over het zelf huren van een auto in Nicaragua.
Ik heb hier zelf een heel andere ervaring mee. Met een eigen auto kom je wel degelijk op plaatsen waar je met het openbaar vervoer niet zo makkelijk komt. Er zijn heel veel reizigers die juist niet de toeristische plekken opzoeken en graag gewoon willen zien hoe de lokale bevolking leeft. Juist dan krijg je een goede impressie van het leven aldaar. Dus als je niet de standaard toeristische plekken gaat bezoeken zou ik bijna willen zeggen dat een auto onmisbaar is. Daarom vind ik het stuk hierboven erg kort door de bocht. Fijn om te lezen dat er goede mogelijkheden zijn met het openbaar vervoer, ieder zijn manier van reizen, maar het een vlakt het ander niet uit vind ik. Bovendien ben ik zelf met een vriendin (2 jonge vrouwen) zelf door Nicaragua gereden en dit was zeker veilig. Maar zoals altijd en overal de tip om niet in het donker te gaan rijden. Dat is ook helemaal niet nodig, zo lang zijn de afstanden niet.

Veel plezier aan iedereen die er wél voor kiest om met een eigen auto op pad te gaan! Laat je niet afschrikken door dit artikel!

1 like

Hola,

Ik ben het helemaal met je eens: ieder zijn manier van reizen. Ik heb de informatie niet geschreven om mensen af te schrikken die een auto/4x4 willen huren, om die reden heb ik juist nuttige info en tips geschreven als je wel een auto/4x4 wilt huren. Maar het is nu eenmaal een feit dat een auto huren in Nicaragua niet perse nodig is, wat in andere landen bijvoorbeeld wel zo is.

De lokale bevolking reist per bus of soms met taxi, er zijn maar weinig mensen die een eigen auto hebben. Bussen komen dus overal, het is niet zo dat een auto onmisbaar is als je de minder toeristische plekken wilt bezoeken! Als je wilt zien hoe de lokale bevolking leeft en in contact wil komen met de lokale bevolking, is het juist een must om met de bus te gaan. Omdat het toerisme in Nicaragua in de kinderschoenen staat en aan het ontwikkelen is, heeft Nicaragua geen “standaard toeristische” plekken, waar het krioelt van de toeristen. In heel Nicaragua kun je daarom zien hoe de lokale bevolking leeft. Daarom noem ik in mijn bovenstaand artikel de plekken die door de meeste toeristen en enkele reizigers worden bezocht, omdat ze de moeite waard zijn, “toeristische plekken/ hoogtepunten/ bezienswaardigheden”. De rest (niet standaard toeristische plekken) is platteland/dorpjes waar niks te doen is, deze gebieden zijn ook niet altijd veilig (zie reisadvies Minbuza!), maar omdat je daar in principe toch niet komt als toerist, heb je daar ook geen last van. Als ik het heb over “toeristische plekken/ hoogtepunten/ bezienswaardigheden” praat ik over deze plekken en hun omgeving: Bluefields, Boaco, Boca de Sábalos, Catarina, Cayos Perlas, Chinandega, Corn Islands, El Castillo, El Rama, Estelí, Granada, Isla de Ometepe, Islas Solentiname, Jinotega, Juigalpa, Laguna de Perlas, León, Managua, Masaya, Matagalpa, Ocotal, Orinoco, Rivas, San Carlos, San Juan del Sur, San Juan del Norte, Somoto, Tola, etc. Toeristen die 3-4 weken in Nicaragua blijven, bezoeken vaak alleen maar de schuingedrukte plaatsen. Dit is dus allemaal goed te bereiken met ov (evenals nog een heleboel andere plekken), ook kun je deze plekken veilig bereiken met de auto/4x4 (behalve als de plek alleen per boot bereikbaar is).

Het doel van bovenstaand artikel is niet om auto huren geheel af te raden, maar om aan te tonen waarom het huren van een auto niet nodig is in Nicaragua. Ik begrijp dat sommige reizigers een voorkeur hebben om per huurauto te reizen dan ov en dat is prima. Maar wees ervan bewust dat het geen extra voordelen heeft ten opzichte van ov (behalve meer comfort), zoals de kosten en eventuele risico’s dat het met zich meebrengt.

Saludos,
Sole

Ik ben het niet met je eens Sole. Je blijft schrijven over de standaard plaatsen en dat daarbuiten niets te doen is. Laten veel reizigers nu net buiten de gebaande paden willen gaan. En dat is maar net wat ik wil aangeven. Het is in geen enkel land noodzakelijk een auto te huren, maar is tijd niet aan jouw kant, zeker wel aan te raden. Bovenstaand komt erg nefatief over omdat je zo de nadruk legt op wat er zoal mis kan gaan met autohuur. En nogmaals als je overdag reist is het zeker niet onveilig.

Via Wereldwijzer app

Hola,

Bijna alle bovenstaande genoemde plekken zijn geen standaard toeristische plaatsen, dat zijn al plaatsen buiten de begaande paden. Er zijn geen veel reizigers die naar de middle of nowhere gaan, zelfs ik niet terwijl ik drie jaar in Nicaragua heb gewoond en alle uithoeken en alle (beetje) interessante plekken van Nicaragua heb bezocht. Plekken als Laguna de Perlas, El Rama, Boaco, Somoto, Bluefields, Río San Juan, Juigalpa, Chinandega, etc. zijn al de niet-toeristische plekken waar slechts enkele backpackers heengaan, dit zijn al de niet begaanbare paden.

Ja, een auto huren bij een betrouwbaar verhuurbedrijf in Nicaragua is veilig en je kunt overdag ook veilig over de wegen reizen per huurauto, maar dat neemt niet weg dat het belangrijk is om bewust te zijn van eventuele risico’s. Niets voor niets wordt hier ook aandacht aan besteed in het reisadvies voor Nicaragua van Minbuza! Ik spreek uit eigen ervaring dat ik voor schade heb moeten betalen die ik niet gemaakt heb en een hond heb doodgereden, nu stelt dit gelukkig nog niet veel voor. En in bijna alle gevallen gaat het allemaal goed, maar mocht het een keer niet goed gaan, moet je wel geïnformeerd zijn en weten hoe je moet handelen. Vandaar dat ik enkele tips heb opgeschreven wat te doen als je ongeluk krijgt en hoe veilig te reizen per huurauto. Ik heb zelf hele goede ervaring met het huren van een auto bij Dollar Rent a Car en Alamo en die kan ik iedereen ook van harte aanbevelen!

Ik heb zelf zo’n 90% van alle reizen die ik in Nicaragua gemaakt heb, met name lange afstanden, altijd met ov gedaan, ondanks dat ik twee jaar lang een 4x4 heb gehad en een auto had kun huren. De belangrijkste reden hiervoor was voor mij de kosten. (De verhouding staat ongeveer 1:8 als het gaat over een gewone auto, dus ov kost $1 per uur, benzine gewone auto $8 per uur. Dit bekent dat bij een reis van 3 uur alleen al de benzinekosten ($24) evenveel zijn als een overnachting voor een tweepersoonskamer en diner voor een persoon). Daarnaast heb ik ervaren dat de extra reistijd die je met auto wint minimaal is, op de snelwegen rijdt iedereen maar max. 80km per uur i.v.m. slecht wegdek, overstekende dieren/vee, overstekende mensen, etc. En het is werkelijk waar, het ov in Nicaragua komt overal, daarom ben ik juist zó positief over het ov! Ben je wel eens in Londen of Parijs geweest en gebruik gemaakt van het metronetwerk? Metro’s die frequent rijden en je heel efficient, makkelijk en snel van de ene plek naar de andere brengen, zo is ook het ov netwerk in Nicaragua.

Om al deze redenen is mijn conclusie dat het huren van een auto in principe niet nodig is, waar ik niet mee zeg dat een auto huren geen goede optie is.

Saludos,
Sole

Heb jij trouwens een internationaal rijbewijs meegenomen? Of voldeed je nl-rijbewijs?

Een 4x4 is meer dan handig in Nicaragua, zeker als je relatief weinig tijd hebt. Op Ometepe is het helemaal een uitkomst, daar had ik achteraf wel een 4x4 willen huren.
Maar het is behoorlijk prijzig en je kunt je beter nog met shuttles en taxi’s voortbewegen, wij zijn 1x met de bus gegaan van Granada naar Ometepe en dat is wel een ervaring maar heeft erg veel tijd gekost (voornamelijk wachten).
Het is dus allemaal een budgetkeuze, wij vonden het huren van een auto te duur en niet nodig maar handig is het wel.

Ik heb destijds mijn Internationale rijbewijs niet nodig gehad. Ben wel een paar keer naar mijn papieren gevraagd maar het was niet nodig om een Internationale te hebben. Maar dat vind ik altijd lastig te zeggen. Nergens ter wereld hebben ze daar bij mij naar gevraagd, maar als er iets gebeurd…is het miss toch handig.

Ik heb toen best een goede deal kunnen maken met die auto dus ik vond het niet duur. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Ik wilde met mijn verhaal graag mijn positieve kijk op het auto huren weergeven. Dit is een forum voor reiservaringen en ik deel ook graag de mijne. Maar het lijkt wel of dat van Sole niet mag want die spreekt graag alles tegen wat ik toch echt zo ervaren heb. Jammer!

Via Wereldwijzer app

Je moet eens stoppen met jezelf zo aangevallen voelen. Het wordt enorm irritant nu. Het zou je sieren om nu te stoppen met zeuren.
Bedankt.

Graag gedaan!

Via Wereldwijzer app

Hola,

In principe voldoet een geldig rijbewijs, maar een internationaal rijbewijs wordt aanbevolen (verkrijgbaar bij ANWB). Volgens de website van de ANWB is een internationaal rijbewijs wel verplicht in Nicaragua. Ik heb zelf altijd met mijn NL rijbewijs gehuurd. Misschien handig om te checken of je verzekering moeilijk gaat doen als er iets gebeurt en je geen internationaal rijbewijs hebt of dat het niet uitmaakt.

Saludos,
Sole

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is er een verschil tussen het rijden in een huurauto en een privé auto. Als ik binnenkort weer terug ga naar Nicaragua dan zal ik bij de ANWB een Internationaal Rijbewijs halen (18 euro, 1 jaar geldig) omdat ik dan in de auto van mijn vriendin zal rijden en dus geen huurauto. In zo’n internationaal rijbewijs staat het een en ander mbt het Nederlandse rijbewijs in verschillende talen (waaronder Spaans) uitgelegd dus bij twijfel over de geldigheid van een NL rijbewijs kan men het internationale rijbewijs raadplegen.

Misschien toch wel leuk om te lezen als tegen geluid. Dit gezin huurde wel een auto -> Nicaragua met een huurauto “Wat ik heel fijn vind aan het zelf rijden is dat je overal kan stoppen waar je wilt. Bij prachtige vergezichten gooi je de auto even aan de kant en bepaal je zelf hoelang je van dit mooie uitzicht wilt genieten. Ook hebben een paar nachten in een National park geslapen richting de grens met Honduras. Dit was met het openbaar vervoer een heel eind geweest en dus hier bood de auto zeker uitkomst.”

We hebben trouwens ook gezinnen gevraagd naar hun ervaringen die Nicaragua met het openbaar vervoer bezochten.