Goede wegenkaart Nicaragua

Hoi allemaal,

Over 2 weken vertrekken wij naar Nicaragua om rond te reizen met een huurauto. Nu ben ik nog op zoek naar een goede wegenkaart. Kan iemand mij eentje adviseren of afraden? Ik heb maps gezien van ‘Reise Know How’ en ‘ITMB’.
De route die we gaan doen: Managua, Leon, Matagalpa, Selva Negra, Granada, Isla Ometepe, San Juan del Sur, en dan de grens over naar Costa Rica.
Is het te doen met een goede wegenkaart of kan je ook navigatie huren? (en werkt dat). Of wordt het sowieso een flinke relatietest :hihi:

Ik hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!

Vriendelijke groet
Judith

Hola,

Gezien je de vrij bekende, grotere ‘steden’ wilt aandoen in Nicaragua, zijn deze makkelijk te bereiken met de hoofdwegen. Omdat je in het regenseizoen zit, zijn de hoofdwegen de beste manier om te reizen, bovendien vaak ook de snelste. Reizen in Nicaragua gaat minder snel dan bijv. in Nederland, omdat de wegen vaak in slechtere staat zijn. Voor een wegenkaart kan ik je niet helpen met een goede keuze te maken, ik zou gewoon een simpele in Nicaragua kopen. De hoofdwegen spreken min of meer voor zich.

Met betrekking tot huren van een auto in Nicaragua een paar dingen. Als je een auto wilt huren, moet je verplicht in het bezit zijn van een creditcard. Officieel moet je 18 zijn of ouder voor het huren van een auto, maar sommige verhuurbedrijven verhuren bij een leeftijd van min. 25 jaar oud. Ik las dat je reis begint in Managua. Huren in (centrum) Managua is duurder dan buiten het centrum of in andere steden, dus handig om met taxi buiten het centrum of andere plek te gaan om daar een auto te huren. Daarnaast is het verplicht als je een auto huurt om een basisverzekering af te sluiten (US$10-15 per dag) en eventuele andere verzekeringen zijn soms ook verplicht. De goedkoopste auto’s zijn voor ongeveer $500 per maand te huren exclusief benzine. Daarnaast moet je altijd geld paraat hebben voor pech onderweg, schade, etc. Met andere woorden: reizen per huurauto is heel erg duur en niet makkelijk qua verzekeringen en al helemaal niet als er iets met de huurauto gebeurd.

Openbaar vervoer werkt prima in Nicaragua en gemiddeld betaal je maar $1 per uur. Een taxi rit binnen een stad kost standaard $0.50 per rit. De plekken die jullie aandoen zijn goed te bereiken per bus en deze rijden zeer regelmatig per dag. In totaal ben je dan niet eens $20 p.p. kwijt aan ov tijdens je hele reis in Nicaragua. Bovendien is Isla de Ometepe niet met de auto bereikbaar, alleen per boot en is de Selva Negra ook niet handig met een gewone auto. Mijn advies is om gebruik te maken van het ov en de taxi’s. Werkt prima, super goedkoop en omdat ov en taxi’s zo vaak rijden, word je niet beperkt in je vrijheid of onafhankelijkheid tijdens het reizen.

Na je verblijf in San Juan del Sur kun je per bus/taxi naar Rivas reizen om vandaar de Tica Bus of TransNica te nemen naar Costa Rica. (ticket is rond 26$ p.p. enkeltje)

In ieder geval goede reis!
Saludos
:slight_smile:

P.S. ik heb nog nooit navigatie systemen in Nicaragua gezien. (maar misschien dat ze wel bestaan, ik weet het niet)

Ik weet niet of je nog tijd hebt om naar Amsterdam te komen maar hier verkoopt bijvoorbeeld de reisboekhandel Pied A Terre aan de Overtoom alle kaarten die je kunt bedenken.

Ik ben het met Sole89 eens dat openbaar vervoer een prima optie is. De bussen zijn vaak wel overvol, maar wel spotgoedkoop en je weet gewoon dat je op de juiste plek aankomt en hoe laat ongeveer. :slight_smile:

Dank jullie wel voor jullie reacties. De autohuur is echter al geregeld via een reisburootje :slight_smile: voor ons de eerste keer, normaal gaan we ook altijd met het openbaar vervoer… dus ik ben wel benieuwd hoe dit zal gaan. Is het nix, dan pakken we de volgende keer lekker weer de bus :slight_smile:

naar Amsterdam lukt me niet meer, maar heb wel www.dezwerver.nl gevonden, hebben ook allerlei kaarten, maar dan nog is keuze lastig…

Beste Judith,

De kans is heel groot dat het autoverhuurbedrijf een goede kaart voor je heeft, je bent niet de eerste die dat nodig heeft.
En uiteraard kan je in Nicaragua ook een GPS huren, waarschijnlijk dat je die ook kunt huren bij het autoverhuurbedrijf.
Helaas kan ik je niet zeggen of het overal werkt. Die ervaring heb ik niet.

Heel veel plezier in Nicaragua, ik weet zeker dat je het geweldig gaat vinden.

groetjes, Cella

Hi Cella,
Komt die GPS dan ook met een bijbehorende kaart van Nicaragua? Ik verdwaal nog wel eens in dat mooie land, ben dus wel geinteresseerd in een goede TTom?
groet,
Flaco

Hoi,

Voor wie ook nog een goede kaart zoekt:
De ITMB kaart is meer een soort overzichtskaart, weinig detail. Die heb ik weer retour gedaan (voor costa rica is de ITMB wel gedetailleerd).

De Reise Know How is gedetailleerder en die hebben we nu dus gekocht.

Groeten
Judith

En hoe was jullie ervaring om te rijden in Nicaragua? Zou je het weer doen of toch openbaar vervoer? Kon je bestemmingen gemakkelijk vinden? (spreken jullie wel of geen spaans)
Wij vertrekken volgende weke voor een rondreis per auto door Nicaragua.

het ging hartstikke goed, viel mij erg mee. Met een goede wegenkaart en de plattegrondjes van de LonelyPlanet kom je er wel, en de bewegwijzering is ook prima. We gingen voorheen altijd met openbaar vervoer, maar een auto huren komt nu toch wel meer in beeld hoor, het is zo relaxed, kan gaan en staan waar je maar wilt.
En wij spreken slechts wat hoe&wat&waar spaans.
ach en tuurlijk raak je de weg wel eens kwijt, maar je hebt vakantie, dus een half uur omrijden is ook geen probleem, wel dan?
Dus ja, ik zou het zeker weer doen!

1 like

Klinkt leuk. Ik heb alles met de bus gedaan in Nicaragua (en natuurlijk de boot naar Ometepe). Het is dat alles daar lekker dichtbij elkaar is (hooguit 4 uur voordat je weer in een interessante plaats bent), maar het was wel een beetje afzien meestal in die bussen… altijd propvol, ook de gangpaden vol staande mensen dus je moest blij zijn als je zitplek had. En het is natuurlijk ook lekker warm daarbij.
Ik vond het wel leuk hoor want je ziet veel van de cultuur, hoe mensen reizen, je vangt gesprekken op of kletst zelf wat met mensen… en het is goedkoop… maar ik kan me voorstellen dat het met een auto ook relaxed is.

dat vind ik inderdaad ook het leuke aan met de busreizen, tis wel propvol, maar levert vaak leuke belevenissen.
Met de auto ben je meer op elkaar aangewezen en heb je minder contact met de locals.
Maar, onze verhuurmaatschappij had een foutje gemaakt, ipv een gewoon autootje kregen wij een pick-up mee, met open achterbak (foutje…superbedankt !!), met als gevolg dat je op het platteland veel liftverzoeken krijgt, je bent vaak een van de weinigen met een auto daar, en na 1x nee te hebben gezegd, hebben we besloten toch maar af en toe mensen achterin te laten stappen. Ik voelde me daar zo’n rijke stinkerd met mijn pick-up en die mensen lopen soms urenlang. Van schoolkinderen tot jagers, we hebben van alles in de achterbak gehad. Ze hopten er vaak gewoon in, en met een klopje op het dak gaven ze aan dat ze eraf wilden, als dank een brede glimlach :slight_smile: KLinkt misschien minder veilig, maar we hadden de deuren wel op slot en ik moet zeggen dat ik me erg op mijn gemak heb gevoeld in Nicaragua, ik vond het een super land.