Auto huren in Nicaragua

Ik wil in december een auto huren om in Nicaragua te reizen met mijn vriend.
Mijn vraag is. Heb ik hier een 4x4 aandrijf voor nodig? wat raad men aan?

Vorig jaar in Costa Rica hadden we dit ook en gelukkig maar.
Wat raden jullie aan? En hebben jullie nog tips waar ik het beste kan huren?

Groetjes Liesbeth

Wij vertrekken met een kleine 3 weken en hebben een wagen gehuurd. Gewoon via Budget. Afhalen in luchthaven Managua en terug brengen in Granada. We huren 9 dagen. Prijs is 750 USD voor een Toyota Prado. Dat is blijkbaar een soort Landcruiser. Extra kosten zullen zijn volledige insurance + extra chauffeurs. Dit zal zo’n 200 dollar zijn allicht.

Voor Leon - Granada heb je dit blijkbaar niet echt nodig. Kuststreek van San Juan kan wel leuk zijn. Wij huren ook vooral omdat we met 5 zijn en de kostprijs door 5 kan gedeeld worden. Zal natuurlijk nog steeds duurder uitkomen dan via de bus maar we gaan wel veel vrijheid winnen en overbevolkte bussen vermijden… Ik heb auto maar geboekt afgelopen week. Wij gaan wel in een minder drukke periode als jij gaat…

Klopt, dat is ook onze gedachtegang. Mijn ervaring is dat je met de auto toch op plekken komt war je met het openbaar vervoer niet snel zult komen.
Ja wij gaan van eind november en voor de kerstvakantie weg :wink:

Maar wie weet of een 4x4 of 4x2 wel aan te raden is?

Streek rond San Juan del Sur best wel een 4x4 blijkbaar. Rest niet. Andere kant van het land. Dus Caribische kust streek is het absoluut noodzakelijk een 4x4 te hebben.

Oke super, bedankt voor je snelle reactie!

Hola,

Of het handig is een auto of 4x4 te huren in Nicaragua? Nee, het is in ieder geval niet nodig :slight_smile:

In Nicaragua zijn de afstanden relatief gezien erg klein, zeker vergeleken met Costa Rica!!! In Costa Rica zijn de reisafstanden veel langer en plekken veel moeilijker te bereiken met het openbaar vervoer. Costa Rica en Nicaragua kun je daarom op dat gebied niet met elkaar vergelijken!

Nicaragua heeft een heel uitgebreid en betrouwbaar busnetwerk dat heel goed werkt waar je prima gebruik van kunt maken. Het is dus ook niet nodig om een auto te huren als je Nicaragua bezoekt. Met het ov en taxi’s is alles prima bereikbaar, de paar plekken die moeilijker bereikbaar zijn, kun je via georganiseerd transport met touroperators of hotels vaak heen, zoals de stranden rondom San Juan del Sur.

Het wegennet van Nicaragua is heel simpel. Alleen de hoofdsteden (en soms nog een aantal andere belangrijke steden) van de provincies zijn verbonden met een asfaltweg. En dat zijn de plekken waar je als toerist komt en moet zijn. Daar buiten is alleen platteland en onbegaanbare wegen waar niks te zien en te doen is. Bovendien zijn dat soort gebieden ook niet altijd veilig. De paar off the beaten track plekken die de moeite waard zijn om te bezoeken, worden vaak overgeslagen door toeristen, omdat ze daar geen tijd voor hebben. De meeste toeristen zijn maar maximaal een aantal weken in Nicaragua en hebben dan niet eens genoeg tijd om alle hoogtepunten en bezienswaardigheden te bezoeken.

Daarnaast zijn in het oosten van het land, zoals Río San Juan en de Caribische kust, de rivieren de wegen. Je kunt hier prima per boot of lancha reizen en met een 4x4 kom je dus ook vaak niet ver. Het kan wel, maar de huurkosten en benzinekosten die je maakt wegen niet op tegen de slechts een of twee uur reistijd die je misschien bespaart. Je komt met de auto ook niet op andere plekken, want de bus stopt overal en anders zijn er wel taxi’s die je het laatste stukje kunnen brengen. Voor lange afstanden, bussen die vanuit Managua vertrekken naar het noorden en oosten van het land, betaal je altijd voor een zit plek in de bus. Dit zijn vaak ook Mercedez-benz touringcarbussen. Bussen vertrekken meerdere keren per uur, er zijn “stopbussen” en “lijnbussen” het is allemaal heel goed geregeld en je kunt echt zo makkelijk en prima reizen. Het is dus alleen maar onwijs duur en overbodig om een auto te huren.

Wanneer is het huren van een 4x4 wel aan te raden?

  • Bijvoorbeeld als je surfer bent en veel verschillende stranden wilt bezoeken aan de Pacifische kust, met name omgeving Tola en San Juan del Sur. Hier is nog geen optimale infrastructuur en om bij de verschillende stranden te komen heb je dus een 4x4 nodig, daarnaast is het natuurlijk ook handig om je surfplank te vervoeren.
  • Bijvoorbeeld als je van te voren weet dat je echt een off the beaten plek of gebied wilt bezoeken, dan is het aan te raden om een aantal dagen een auto of 4x4 te huren.

Saludos,
Sole