Wie heeft er ervaring met autohuur in Nicaragua ?
Wij zouden onze reis nl. graag gedeeltelijk met openbaar vervoer doen maar ook stukken zelf rijden.
Alvast bedankt voor jullie reacties & suggesties !
Hola,
Met betrekking tot huren van een auto in Nicaragua een paar dingen. Als je een auto wilt huren, moet je verplicht in het bezit zijn van een creditcard. Officieel moet je 18 zijn of ouder voor het huren van een auto, maar sommige verhuurbedrijven verhuren bij een leeftijd van min. 25 jaar oud. Huren in (centrum) Managua is duurder dan buiten het centrum of in andere steden, dus handig om met taxi buiten het centrum of andere plek te gaan om daar een auto te huren. Daarnaast is het verplicht als je een auto huurt om een basisverzekering af te sluiten (US$10-15 per dag) en eventuele andere verzekeringen zijn soms ook verplicht. De goedkoopste auto’s zijn voor ongeveer $500 per maand te huren exclusief benzine die daar nog eens boven opkomt. Daarnaast moet je altijd geld paraat hebben voor pech onderweg, schade, etc. Met andere woorden: reizen per huurauto is heel erg duur en niet makkelijk qua verzekeringen en al helemaal niet als er iets met de huurauto gebeurd.
Openbaar vervoer werkt prima in Nicaragua en gemiddeld betaal je maar $1 per uur. Nicaragua heeft een uitgebreid, effectief en betrouwbaar busnetwerk. Daarnaast heb je ferry’s, boten, vliegtuigen en taxi’s. De bussen rijden regelmatig en zijn bovendien ook erg goedkoop: gemiddeld betaal je $1 per uur. Een taxi rit binnen een stad kost standaard $0.50 per rit. Mijn advies is om gebruik te maken van het ov en de taxi’s. Werkt prima, super goedkoop en omdat ov en taxi’s regelmatig rijden, word je niet beperkt in je vrijheid of onafhankelijkheid tijdens het reizen.
Je moet er goed van bewust zijn dat het huren van een auto risico’s met zich meebrengt. Als je perse een auto wilt huren zou ik een verhuurbedrijf kiezen waarvan je weet dat het betrouwbaar is en eventueel via een Nederlandse reisorganisatie iets regelen.
Het is ook belangrijk om te weten welke plekken je wilt bezoeken met de auto. Het zuiden en het westen is nog goed te doen met de auto, evenals wegen tussen de grotere steden. Maar vooral in het oosten en noorden van Nicaragua kun je niet zomaar per auto komen (zeker niet in regenseizoen), of alleen maar met een 4-wheel drive.
Saludos,
Sole
Sole89’s advies is absoluut een aanrader! Maar als je avontuurlijk aangelegd ben is het afwisselend reizen met OV en een huurauto een goed alternatief. Wees wel altijd op je hoede (gezond verstand…) en laat nooit andere mensen bij je in je taxi stappen. En als je met je huurauto een varken ondersteboven rijdt, stop dan niet en ga er met een flinke vaart vandoor; dat varken heeft dan ineens vele eigenaren die allemaal geld willen zien. En doe alle deuren op slot tijdens het rijden.
Mocht je betrokken raken bij een ongeluk met schade of verwondingen, dan blijf je uiteraard op de plek des onheils.
Huur idd een auto vanuit NL, een goede aanrader is Sunnycars.nl omdat bij hun alle noodzakelijke verzekeringen inclusief zijn waardoor je nooit dat vervelende onderbuik gevoel hebt een verzekering te missen of teveel te hebben! Beter safe than sorry!
Buen viaje!
Bedankt voor jullie tips !
Ik ben me nu aan het oriënteren op de huur van een (kleine) 4WD; helaas zijn die via de Nld. en intern. verhuurbedrijven niet te vinden.
Kent iem. van jullie Armadillo Nicaragua? ( zij bieden o.a. Suzuki Jimny aan) dus dat zou een geschikte wagen voor ons zijn.
groetjes !
Helaas ben ik niet met dat bedrijf bekend. Anders misschien een Amerikaans of internationaal bedrijf proberen? Maar ik ben nu toch wel erg nieuwsgierig geworden welke plekken je in Nicaragua wil gaan bezoeken met de 4WD
Armadillo is een niet zo groot bedrijf, ken het zelf niet zo goed. Ikzelf zou kiezen voor een internationaal autoverhuur bedrijf.
Hier een aantal auto verhuur bedrijven die te vinden zijn in Nicaragua;
Dollar , Budget rent a car Nicaragua, Hertz, Lugo rent a car, Avis.