Openbaar vervoer Argentinië

Hoi,

wij plannen vanaf oktober dit jaar een reis van tien maand door Zuid-Amerika. Daarbij zouden we enige tijd in Argentinië blijven en zoveel mogelijk rondtrekken met grondvervoer (trein, bus, ezel, …). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Wat wij ons nog afvroegen:

• Is er regelmatige dienstregeling voor lange afstanden?
  • Wat zijn de prijzen ongeveer?
  • Gaat het traag of heel traag :wink:?
  • Moeten de reizen lang op voorhand geboekt worden?

Zo zouden we zoveel mogelijk naar het Zuiden willen, is dat doenbaar met de bus, of is vliegen echt noodzakelijk? Ik vond totnutoe enkel LAN die voor een een kleine €300 van BA naar Usuaia vliegen (en terug). Ik heb gehoord dat er een prijsverschil is, afhankelijk van je afkomst. Is die €300 de prijs voor mensen van Argentinië of voor de buitenlanders?

Na enkele maanden zouden we ook met bus/trein naar Peru willen. We hebben hier toch enkele weken voor gerekend (met veel tussenstops onderweg). Heeft iemand daar al ervaring mee?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Eric en Hasse

Hola Eric en Hasse,

Het busnetwerk in Argentinie is goed georganiseerd, zeker in het midden en noorden van het land. De bussen rijden over het algemeen op tijd, je kunt kiezen tussen diverse klassen (zeker voor de lange afstanden zou ik jullie een bed adviseren) en afhankelijk van het traject is er veel keus tussen verschillende bedrijven. Bijvoorbeeld het traject Buenos Aires - Córdoba is er populair en er zijn tientallen bedrijven die dit aanbieden. Zo’n rit kost je bijvoorbeeld tussen de 90 en 170 pesos per persoon enkele reis, afhankelijk van de luxe en of je een maaltijd aan boord wenst etc.

In het zuiden van dit land is het wat lastiger, alhoewel ik me herinner dat ik daar toch ook bijna alles met de bus het gedaan (was in 1999). Hier is er gewoon minder keus, de afstanden zijn enorm. Vliegen is een optie, maar inderdaad prijzig (dit geldt sowieso voor het zuiden, alles is er veel duurder). En ja, als buitenlandse toerist betaal je inderdaad meer voor je tickets dan een Argentijn :frowning:

Qua ezeltochten zou ik El Burro Viajes eens proberen, vragen naar Señor Bernardo Urro :slight_smile:

groet en succes met de voorbereidingen,

Jan

Als je een beetje de tijd hebt (en dat hebben jullie zo te zien), dan is ook het zuiden nog wel per bus te doen. Ushuaia bijvoorbeeld via Punta Arenas/Puerto Natales in Chili (pak je gelijk Torres del Paine mee). Ver vooraf reserveren hoeft niet, maar het is wel handig om bij aankomst in een plaats alvast de tickets voor het volgende traject aan te schaffen. Ook zijn de bussen in het (uiterste) zuiden een stuk minder luxe vergeleken met het midden en noorden.

Vergeet ik mijn favoriet aan te raden! Ik neem aan dat jullie ook naar de Península Valdéz willen, bijvoorbeeld om de walvissen en pinguins te spotten? Prima met de nachtbus vanuit Buenos Aires te doen. Als je dan een beetje goed planned, kun je een bus ´terug´ nemen naar San Antonio Oeste (ong. 4 uur geloof ik) en daar aan boord van de Tren Patagonico stappen! Bijzonder leuke en niet zo toeristische treinreis dwars door Patagonie naar Bariloche, met 2 persoons slaapcoupes aan boord en zelfs een bioscoop-rijtuig :slight_smile:

Dan Bariloche naar El Calafate vliegen of in 2 volle dagen (met onderweg een overnachting) met de bus over Ruta40. Patagonischer dan dit wordt het niet :wink: Vanuit El Calafate gaan er dagelijks bussen naar Torres del Paine in Chili en dan kan je bovenstaande traject verder volgen.

Extra tip: als jullie op 5 december in Bariloche zijn, laat het me dan even weten dan heb ik een leuk feestje voor jullie in de aanbieding :slight_smile: Kosten: een paar pakken stroopwafels voor mijn aanstaande bruid!

Bedankt voor jullie nuttige tips! Nu zijn we nog meer overtuigd van het grondvervoer om Argentinië te doorkruisen!

Flipsen, merci voor de uitnodiging, maar we weten nog niet precies waar we gaan zijn op 5 december, de route is nog heel flexibel. Enne … gaat je toekomstige blij zijn met stroopwafeltjes die al 2 maand in de rugzak zitten? :wink: We gaan namelijk eerst drie weken Chili doen en dan een maand BA. Maar wie weet!

aan filpsen als ik jou een pak belgische wafels opstuur is dit dan ook goed .
Ik ben verleden jaar in argentina geweest in bs as enz enz veel te veel betaald keer zeker nog terug maar ga mij dan beter voorbereiden

Alleen jammer dat hoe langer je wacht het ook steeds duurder wordt

Aerolineas Argentina rekent idd meer voor buitenlanders! LAN niet. 300 is nogal prijzig. Probeer eens wat gekke tijden. Ik heb express een rare, late vlucht van Ushuaia naar BA genomen. Overstap in El Calafate, en aankomst rond middernacht. Maar scheelde aardig vergeleken met de mooie tijden midden op de dag. Er was een low cost carrier (LADE), maar die zat de komende 2 weken volgeboekt. Daar moet je dus snel bij zijn (weet niet hoe dat nu zit met LADE, was tijdje geleden).

Aerolineas Argentinas rekent niet meer voor buitenlanders, dat systeem hebben ze onlangs afgeschaft, nu betaalt iedereen gewoon hetzelfde…

Ok, goed om te weten!

Was dat maar waar. Buitenlanders betalen nog steeds veel meer dan Argentijnen (of buitenlanders die officieel in Argentinie wonen). Als voorbeeld de retourvlucht Bariloche - Buenos Aires in juni, zelfde vluchten, zelfde tijden:
[ul][li]Argentijnen betalen Ar$ 750 (ongeveer 144 euro)
[/li][li]Nederlanders betalen net geen EUR 300
[/li][/ul]

Zelfde met LAN Argentina (weer Bariloche - Buenos Aires retour):
[ul][li]Argentijnen betalen Ar$ 608 (ongeveer 116 euro)
[/li][li]Nederlanders betalen EUR 275
[/li][/ul]

En dat zal ook zo blijven, daar zorgt de regering wel voor :frowning:

Ik heb ook ff gekeken, op de site van Aerolineas krijgt een Spanjaard een (enkel) ticket Mar del Plata - BA voor 63 euro en een Argentijn voor 263 pesos, ongeveer hetzelfde. Bovendien was ik onlangs in het kantoor van aerolineas voor een vliegticket (met de aanbieding dat de 2e persoon voor de helft vliegt) en daar zeiden ze ook dat er geen verschil in zit.

Voor Lan zal het idd nog wel zoals eerst zijn, maar aerolineas heeft zn beleid echt veranderd.

Op een korte enkele reis is het verschil uiteraard minder, maar ook voor Mar del Plata - Buenos Aires is er een verschil. Zelfde geldt voor Iguazú - Buenos Aires bijvoorbeeld. Ik zou heel graag willen weten wie je heeft gezegd dat dit beleid is afgeschaft, dan boek ik daar voortaan alle tickets voor onze klanten!

En of de promotie-actie van 2e persoon voor de helft ook voor buitenlanders geldt vraag ik me ten zeerste af. Daarnaast is deze actie volgens mij alleen voor de INTERnationale vluchten, die sowieso al veel te duur zijn bij Aerolineas Argentinas (ook voor Argentijnen trouwens)…

Ik wil er echt geen wellus-nietus verhaal van maken, maar voor zover ik weet (en ik boek toch zeer regelmatig tickets bij Aerolineas voor onze klanten, eergisteren nog) betaalt de buitenlandse klant nog steeds stukken meer.

PS: De koers is momenteel 5,20, dus 63 euro komt op bijna 330 peso. Niet echt ´bijna hetzelfde´

Dat die actie van 2e persoon voor de helft mag geldt voor buitenlanders weet ik 100% zeker want dat zei de mevrouw achter de balie zelf… Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het idd alsnog veel te duur was.

Eerlijk gezegd ben ik vergeten hoe ik erbij kom dat ze het hebben afgeschaft, het stond ergens in een artikel op internet (lekker betrouwbaar haha, ik weet het), maar ik ben voor school met een opdracht bezig over Aerolineas dus heb al veel artikels onder ogen gehad. Als ik het weer tegenkom zal ik het hier posten.

Neem als het even kan de bus is mijn ervaring, goedkoper en een top bedienig (lekker eten met een wijntje enzo)maar vooral ze rijden op tijd. Airline Argentinas heeft vaak vertraging of je tas zit in een andere vlucht Dit zorgt ervoor dat je ook een hele dag kwijt bent met een vlucht van een paar uurtjes. En zorg dat je genoeg speling hebt met je vlucht naar huis. Want als je door airline argentinas je vlucht terug naar europa mist zijn beide maatschappij niet verantwoordelijk en dan maar zien op welke vlucht je weer mee naar huis kan.
het is een prachtig land, ik ga er zeker nog een derde keer heen

Hallo reizigers,

Iemand een idee welke de beste busmaatschappijen zijn om 's nachts te reizen?(liefst met een zetel die men kan omvormen tot een ‘bed’)
Ik ben van plan om volgende verbindingen met een nachtbus te doen(indien er zijn):
Buenos Aires-Iguazu
Salta/Tucuman-Cordoba
Cordoba-Buanos Aires

En is het aangeraden om op voorhand tickets te bestellen?
(Misschien beter voor de eerste bus BA-Iguazu?)
Iemand ervaring met het boeken van bustickets via internet?
Ik ga ook een vlucht boeken:Iguazu-Salta met Andes.

Mvg.
Bart.

Hola Bart,

Op het traject Buenos Aires - Iguazú is door veel mensen Crucero del Norte getipt. Neem minimaal de “cama-ejecutivo”-klasse, doet er 17 uur over. Beter nog is de “cama suite”-klasse, is ook iets duurder en niet altijd beschikbaar.

Van Salta naar Córdoba weet ik dat Mercobus een “suite” service aanbiedt. Reis duurt ongeveer 13 uur. Andes biedt dit traject overigens ook aan als rechtstreekse vlucht.

Van Córdoba naar Buenos Aires reis ik altijd met El Practico. Prima service en goede prijs/kwaliteit verhouding. Reis duurt ongeveer 10 uur. Pak de wederom de “cama-suite” als je als een koning wilt reizen.

Het van te voren aanschaffen van deze tickets is gecompliceerd. Ik zou gewoon bij aankomst in Buenos Aires direct naar Retiro (het centrale busstation) gaan en daar al je bustickets kopen. Hier zitten alle grote busmaatschappijen van het land met een kantoortje en je kunt alles hier bestellen. Mocht je een ticket niet kunnen kopen dan nog is er geen reden tot paniek, het is mijn ervaring dat je altijd een ticket kunt kopen ter plaatse (of je moet toevallig op een feestdag of in een lang weekend willen reizen, dan is het vaak lastiger).

Veel plezier,

groet
Jan

Je kan ook kijken op www.plataforma10.com voor busverbindingen en prijzen, alleen online betalen gaat hier niet meer voor buitenlanders helaas. Volgens mij nog wel op sites van busmaatschappijen zelf als www.viabariloche.com.ar en www.andesmar.com.ar

Maar wat Chenque ook al zegt, ter plaatse kopen is over het algemeen geen enkel probleem, zeker niet op de drukke routes als die je aangeeft.

Dat klinkt echt heel leuk, die Tren Patagonico!!!
Ik wil namelijk ook doorsteken van Puerto Madryn naar Bariloche.

• Als je deze trein neemt, is het dan erg jammer dat je regio Esquel overslaat? (zou je met de bus wel langs kunnen)
  • En ik zag in die trein een Cama en een Pullmannwagon…enz. Wat is aan te raden als je gewoon plat wilt slapen? Best betaalbaar als het zo zie toch?

Groetjes!!

Ik weet niet of je de Tren Patagonico via internet kan reserveren, vorig jaar was ik bij het loket om mijn eigen kaartje te kopen en toen stonden er 2 Nederlanders die via internet (ik weet niet via welke site) hadden gereserveerd en zelfs al betaald, maar ze kregen de tickets mooi niet en moesten nieuwe tickets kopen voor de pullman klasse.

Ik raad je aan Camarote te kiezen, dat zijn kleine 2 persoons coupes met een zeer comfortabel stapelbed (bovenste bed wordt tijdens het dinner voor je op miraculeuze wijze tevoorschijn getoverd). De andere klasses raad ik niet aan eerlijk gezegd.

Esquel is prachtig, maar te vergelijken met Bariloche en omgeving. Uiteraard kan je vanuit Bariloche nog een bus nemen naar Esquel als je dat zou willen, om bijvoorbeeld een stuk met La Trochita te rijden, de oude stoomtrein.