Hoi Leonie, ben net terug uit Argentinië. Reizen met de bus is perfect! Van BA naar Iguazu hebben wij een nachtbus genomen. Onze ervaring was: ga naar het busstation, want daar zijn veel aanbieders van busreizen. Wij reisden vooral met AndesMar of ViaBariloche.
Je krijgt avondeten, een dekentje, wat drinken en een snack tussendoor, 's avonds om half 11 hebben we zelfs één keer champagne gekregen, en 's morgens krijg je nog ontbijt. Voor de rest laten ze films zien onderweg, dus we konden ons prima vermaken.
In de nachtbussen kan je meestal kiezen voor cama en semi-cama. Cama is luxer en daarbij kan je stoel bijna horizontaal. (Ik kon serieus goed slapen in de bus, terwijl ik normaal gesproken geen bus-slaper ben.) Semi-cama is te vergelijken met de Royal Class zoals wij deze kennen in Nederland. Zelf namen wij altijd cama en boekten we onze busplaatsen een dag of twee van te voren, want er zijn vaak minder cama-plaatsen in de bus waardoor deze sneller uitverkocht zijn. Overigens: er zijn ook bussen waarbij alle stoelen cama zijn, dus dan loop je dat risico niet zo snel.
De cama van BA naar Iguazu kostte ongeveer 50 euro pp (enkele reis). (Semi-cama is iets goedkoper.) Eerlijk gezegd ben ik helemaal fan van de nachtbussen in Argentinië. De wegen zijn goed, de bussen modern, het eten best prima, en slapen lukte ook goed. (Het is zelfs zo dat ik haast liever met de bus dan met het vliegtuig reis, aangezien vliegtuigstoelen zó oncomfortabel zijn, maar dat terzijde )
Over de reistijd: we vertrokken om 19.00 uur uit BA en waren de volgende dag om 12.00 in Iguazu. (17 uur dus)
En er is nog de meest luxe klasse: Super Cama/Tutto Letto/Cama Suite/Primera Clase (alle maatschappijen geven weer andere namen). Hier kan je stoel volledig plat (180 graden). Tussen de stoelen gordijntjes, en zeeën van ruimte. Wel weer een stukje duurder ivm ´gewoon´ cama, wat inderdaad ook al erg luxe is.
Ben eind oktober naar Argentinie geweest, idd Andesmar en Flecha/Chevaillier zijn degelijke busmaatschappijen. Vaak reis je s nachts.
Zelf ben ik van BA naar Iguazu, duurt ca. 17 uur en ben zelf van Iguazu meteen doorgereisd naar Salta is iets langer ca. 20 uur. Je moet inderdaad kiezen voor een Cama, goede beenruimte. Prijzen zijn ca. 50 euro. Je moet idd wel tijdig boeken, zeker in hoogseizoen!
Veel plezier, mocht je vragen hebben… stel ze gerust!
Groet
Ferald
Iguazu is waanzinnig mooi, het park is niet super groot, maar wel echt spectaculair… Salta (Andes) omgeving is ook bijzonder. Wel meteen een stukje terug in de tijd haha
Het was ook ongeveer 50euro voor de Cama.Je ligt bijna helemaal plat.
Na 15minuten op de bus kwamen ze rond met whiskey.Later met een glas schuimwijn en dan met het eten en nog een drankje.
Het was een zeer comfortabele bus.
Ik vond het zeer interessant dat je op de website kunt chatten met de operators van Crucero del Norte,zo kan je direct een antwoord krijgen op je vragen.
Ja,het park is ongelooflijk.Zoveel watervallen had ik nog nooit gezien.
Je wordt er stil van.(de watervallen niet,lol)
Van Puerto Iguazu ben ik met Andes Online naar Salta geweest.
Een kleine 2u vliegen voor zo’n 95euro.
kun je met de bus Salta - Iguazu doen? Ik vind het gelijk niet terug op de bussites want die werken gelijk niet allemaal even goed…
Salta - Iguazú rechtstreeks gaat geloof ik via Paraguay. Je kan ook via de provincie Chaco, maar niet rechtstreeks. Overstappen in Resistencia als ik het me goed herinner. Maar waarom niet zo je reisschema aanpassen dat je op een maandag of vrijdag naar Iguazú vertrekt? Dan vlieg www.andesonline.com rechtstreeks naar Iguazú, zonder overstap in Buenos Aires. Vaak ter plekke nog wel te boeken omdat het een nieuwe maatschappij is (Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk)
Er zijn 2 busmaatschappijen, volgens mij is Geminis de beste (maar dat weten onze kenners Hernandez en Chenque ongetwijfeld). Geminis is te bereiken op 0387-4317778. Rijdt op dinsdag, donderdag en zondag, vertrek 07:00 aankomst San Pedro de Atacama om 19:00 en kost Ar$190 per persoon (tenminste, laatste keer dat ik voor klanten boekte, afgelopen december). En het is werkelijk een prachtige busrit! Geniet van het uitzicht…
Rijdt er ook een bus van San Pedro de Atacama naar San Salvador de Jujuy? Of moet ik dan eerst naar Salta?
Verder willen wij, het liefst met nachtbussen, van Salta naar San Juan of naar La Rioja, Vanaf San Juan/La Rioja naar Mendoza en daarvandaan naar Buenos Aires.
Heeft iemand ervaringen met busreizen tussen deze plaatsen: hoeveel uur doen de bussen er ongeveer over? Rijden de bussen regelmatig of sommige misschien maar 1 keer per week?
Wat is beter te bereiken San Juan of La Rioja?
En Is er ook een Engelstalige website over het busvervoer in Argentinië?
Hola,
Op deel 1 van jouw vraag weet ik wel antwoord. Heb zelf die bus ook genomen van BA naar Iguazu en terug. Die vertrok dagelijks en vaak meerdere keren per dag.
Kijk anders maar eens op www.andesmar.com of www.viabariloche.com.ar voor tijden en prijzen.
Met deel 2 van je vraag kan ik je helaas niet helpen.
Wanneer ga je op reis?
groetjes Ietie
@Leonie: zie ook post #10 van Flipsen in deze thread over je vraag m.b.t. de bus Iguazú - Salta.
Een andere optie is nog die van Andesmar, gaat via Tucumán en is mijns inziens niet echt een handige keuze (is namelijk nogal een omweg).
Een vriend van mij heeft vorige maand het traject Iguazú - Salta gedaan met de overstap in Resistencia. Je neemt de nachtbus van Iguazú naar Resistencia, hebt daar een fantastische dag (maar niet heus, er is daar echt niets te beleven weet ik uit eigen ervaring) en neemt de avond erop weer de nachtbus naar Salta. Oftewel je bent zo´n 36 uur onderweg… als je de tijd hebt kun je het doen, anders zou ik zeker vliegen.
Er gaan heel veel bussen die kant op. Laat je informeren bij de busterminal in Retiro of kijk anders op plataforma10, zie link een paar posten hierboven,
Heel makkelijke site om te gebruiken maar boek niet meer dan een maand van te voren want dat kan niet.
Vorig jaar de busrit Salta - Iguazu gedaan, dit duurde zo’n 24 uur maar het zijn comfortabele bussen, dus is te doen. Als je budget krap is, is dit een goede optie (en je spaart kosten voor overnachting en maaltijden uit!).
Nog een tip: Op het traject Iguazu - Buenos Aires hebben we een tussenstop van 2 dagen in Colon gemaakt. In de Argentijnse zomer is het hier druk, maar in ‘onze’ zomer komen er nauwelijks toeristen en kun je voor een spotprijsje in een luxer hotel verblijven waar je een massage kunt boeken en met de thermaalbaden op loopafstand. Het is geen Sanadome, maar na een paar weken hostels zonder warm water en lange busreizen is het hier heerlijk relaxen!