op zoek naar informatie... en ideeën

Wij zijn jonge zestigers… we overwegen om in september - oktober voor ongeveer 3 weken naar Java te reizen…
We weten dat Java en Bali vaak gecombineerd worden, maar we hebben reeds Bali bezocht en zouden het graag op Java alleen houden…
Wij vragen ons af hoe het vervoer in Java is… zijn de wegen goed berijdbaar? We zijn in januari teruggekomen van Cambodja waar de wegen heel heel slecht zijn… met als gevolg… rugpijnen…
Uit wat we lezen denken we dat de vervoersmogelijkheden in Java wellicht beter zijn… klopt dat?

Alle mogelijke suggesties en ideeën zijn heel welkom…
Wij reizen op ons tweetjes… houden van authenticiteit…
Wij willen zeker ook enkele dagen strandvakantie inlassen als dat kan…

Dank bij voorbaat voor alle mogelijke suggesties en ideeën, we zullen ze met open armen ontvangen…
Leelin

Beste Lenus,

Ik ben nooit in Cambodja geweest dus over het verschil kan ik niet oordelen, maar over het algemeen zijn de hoofd- en stadswegen op Java prima. Ga je echt het platteland op dan wordt het minder, maar alle wegen tussen de grotere steden zijn goed. In het westen van Java zijn er daarnaast een aantal tolwegen die van een prima kwaliteit zijn.

Rugpijnen n.a.v. gaten in de weg en dergelijke zie ik dus niet snel gebeuren. Een probleem is wel de enorme drukte. Ik heb het net even opgezocht; Java is dertien keer zo dichtbevolkt als Cambodja. Een relatief korte trip zoals Jakarta-Bandung (150 kilometer) duurt ‘normaal’ twee uur, maar kan door de files zo oplopen tot vier à vijf uur. Om deze reden kun je bepaalde tijdstippen op de weg beter vermijden, en is het soms aan te raden 's nachts te rijden. Dit is trouwens niet alleen rond Jakarta, maar ook op andere gebieden van Java waar te weinig/te smalle wegen zijn. Kortom: rugpijn zal niet komen door gaten in de weg, misschien wel door een lange zit.

Over de strandvakantie: Er zijn veel mogelijkheden op Java. De populairste stranden liggen langs de zuidkust, maar ook Karimunjawa is misschien een mooie optie. Dit is een eilandengroepje op twee uur varen van Jepara (noordelijk Centraal-Java). Het ligt eraan wat u precies zoekt (rustige bountystranden, een beach resort of een stadje met een gezellige boulevard?).

Groeten, Erwin

Dankjewel voor de info rond het verkeer… we kunnen het nu beter inschatten…
Strandvakantie… we zoeken vooral naar rust… ik zoek Karimunjawa eens op!
Bedankt
Mvg
Leen

Beste Leen,

Ik denk dat wij kunnen bieden wat je zoekt. Wij hebben een luxe villa met zwembad op Java (wat niet vaak voorkomt) en willen Indonesie graag op een andere manier aan onze gasten laten zien. Vooral op Midden Java is erg veel te zien en te doen. Natuurlijk zijn de Borobudur en de Prambanan een must maar er is nog zoveel meer. Zo zijn we zelf afgelopen jaren op plaatsen geweest waar nog nauwelijks toeristen komen en die zeker het bezoeken meer dan waard zijn. Zie onze website (en facebook pagina) voor ideeen, informatie en foto’s. Wij werken samen met een Indonesische reisorganisatie met veel ervaring. Zij kunnen maatwerk reizen samenstellen en maatwerk vervoer (auto met chauffeur) regelen. Onze contactgegevens staan op onze website.
De Karimunjawa eilanden gaan we dit jaar verkennen maar zijn redelijk lastig te bereiken. De tocht er naartoe valt nog wel mee maar goede overnachtingen zijn lastig te vinden (of je moet USD 300 a USD 400 per nacht uitgeven voor een overnachting in het Kura Kura Resort).

Met vriendelijke groeten,
Vincent

Wij zijn zelf ook in Cambodja en op Java geweest. In beide gevallen hebben wij gebruik gemaakt van een plaatselijke gids. De wegen op Java zijn wel beter dan in Cambodja maar vergis je niet n het rijgedrag van de gemiddelde Javaan. Levensgevaarlijk. Ik zou er nooit voor kiezen om zelf een auto te besturen. Wij hebben het gedaan met een lokale gids met een prima auto die ons ophaalde in Bandung en vervolgens in 10 dagen via allerlei highlights naar de boot op Java bracht. De kosten waren 45 euro per dag, all in. Je had dan 24 uur per dag de beschikking over een auto met chauffeur. Wij zijn zelf ook zestigers en het is ons prima bevallen.

Veel plezier met het voorbereiden van de reis

Groeten Cor en Wilna>>>:zon02::wereld: