Op weg naar het project

(origineel bericht op be-more.nl)

Op weg naar het project

Het is zaterdag en ik kijk terug op een goede, drukke week. Kwam niet eerder toe aan schrijven, daarom dit weekend de achterstand inhalen …

Vorige week zondag zijn we vroeg uit Phnom Phen vertrokken naar Kampot. Onderweg komen we door kleine plaatsjes en zien we mensen (met de hand en eenvoudig gereedschap) werken op het land. Geen landbouwvoertuigen zoals tractoren of wat dan ook. In het droge seizoen geeft het landschap een beeld van licht bruine rijstvelden afgewisseld met groene suikerpalmen, andere palmen en bomen en de effen lichtbruine of witte magere koeien.

In Kampot aangekomen namen we een lunch in een klein restaurant/winkel welke werd gerund door dove mensen. Mooi project, herkenbaar voor Nederland. In Kampot is de Franse tijd ( tot 1953) terug te zien in verschillende gebouwen, sommigen mooi opgeknapt, anderen zien er verwaarloosd uit. Op de rivier zie je drijvende huisjes. Aan de overkant zie je Bokor National Park, prachtige natuur.

In de middag gaf Rianne (regio-coördinator Be-More) ons informatie. Wat nieuw voor me was is dat HIV besmetting in Azie het meest voorkomt in Cambodja. Het sekstourisme neemt helaas toe o.a. doordat de regels in Thailand strenger worden en dus wijkt men uit naar Cambodja waar het toerisme in opkomst is. Voor kinderen heeft men meldpunten: zie ook <a rel=“external” href=“http://www.thinkchildsafe.org”>www.thinkchildsafe.org</a>. Ik had gelezen dat we zelf bij gezondheidsproblemen naar Bangkok moeten gaan maar Rianne geeft aan dat er even buiten Kampot een nieuw goed ziekenhuis is waar ook buitenlandse artsen en verpleegkundigen werken. Het Sonja Kill Memorial Hospital (zie de site bij de links op mijn blog) is een ziekenhuis wat zich inzet voor een betere gezondheidszorg in dit land.

Na de informatie werden we opgehaald door Janine Judd en Mr. Sok. Ik nog denken dat dat wel met een auto zou zijn maar de tuk-tuk reed voor. Een ontmoeting waar we ons direct goed bij voelden. De weg van Kampot naar Kep is slecht, met vele hobbels reden we door het platteland. Kep is een merkwaardige plaats, het is eigenlijk een lange weg rondom de bergen (heuvels). Ons guesthouse ligt pal aan de zee. Ik schrijf de weblog nu vanaf de veranda van het guesthouse, uitkijkend over de Golf van Thailand. Vanmiddag een peperplantage bezoeken met Mr Sok. Hij brengt en haalt ons.

Een warme groet van Dinie en voor iedereen veel schaatsplezier en geniet van de sneeuw.

<em>PM: Arie en ik proberen overlap in onze blogs te voorkomen. We maken de foto’s voor de site met de i-pad.</em>
<em>
Zie op YouTube voor meer informatie over het Sonja Kill Memorial Hospital, b.v. </em>www.youtube.com/watch?v=CCf0ispmcRQ

(origineel bericht op be-more.nl)