Kampot of Kep?????

Na mijn eerste reis naar Cambodja en heel veel informatie gekregen van Robert, ga ik wij dit jaar nogmaals.
Nogmaals een rondreis door dit prachtige land.
Echter lees ik nu op een antwoord van Robert, dat Kampot minder veilig is geworden.
Is het beter enkele dagen in Kep te verblijven ipv Kampot??? Sihanoukville is uiteraard geen optie voor mij.
Graag hoor ik van medereizigers , wat hun belevenis is geweest of van Robert, wat hij aanbeveelt.
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik zou wel in Kampot verblijven: meer keuze in hotels/guesthouses, restaurants, supermarkten, ziekenhuis, etc.
Kep heeft in verhouding veel minder faciliteiten.
Wanneer je langer in die regio bent, dan in beide plaatsen een paar nachten.

Ik was vorig jaar een maand in Cambodja. Heb me daar geen moment onveilig gevoeld. Ben in zowel Kampot en Kep geweest. Kampot is aan een rivier en wat drukker. We hebben daar een paar dagen een fiets gehuurd en lekker in de omgeving rondgereden. Kep was rustiger, minder te zien. Het ligt aan de zee, het strand en van daaruit kun je een bootje naar Rabbiteiland nemen. (Klein stil eilandje met wat bungalowtjes, Alleen een paar uur in de avond elektriciteit en heerlijke verse krab eten, niet luxe!). Ik vond dat erg leuk en relaxed.

Wij hebben ons vermaakt in Kampot. Kep was voor ons erg saai en gelukkig hoefden wij daar niet te overnachten. Mocht je in Kampot verblijven overweeg dan om te overnachten en / of te eten in Rikitikitavi. Eigenaars zijn een Nederlandse en Engelsman. Zeer goede keuze en behulpzame eigenaars. Veel plezier in Cambodja.

Ter relativering:

Kampot is idyllisch en na enkele jaren van mond-op-mond-reclame trekt zo’n kwalificatie meer en meer mensen aan. Meer drukte levert ook meer problemen, zoals behoefte aan drank en drugs, met de nodige slachtoffers. En enkele dubieuze figuren/oplichters die er hun toevluchtsoord hebben gevonden. Arcadia heeft een slechte reputatie, maar Mad Monkey is volgens mij wel in orde (Een vriendin van mij heeft daar gewerkt). Ik zit zelf liever aan Guesthouse street, daar zitten een paar goede guesthouses/hotels en je kunt een fiets huren. De restaurants aan de boulevard leveren soms behoorlijk goed eten. Kampot heeft mooie mogelijkheden voor tripjes naar de zoutvelden, peperplantages, grotten, bokor mountain (niet per fiets) en je kunt Kep ook tijdens een dagtrip bezoeken.

Kep heeft in verhouding minder budgetopties om te overnachten. Enkele fraaie (Franse) resorts, boven mijn budget. De oude villa’s zijn inmiddels voor een deel gesloopt begreep ik en rijke Khmers hebben ze vervangen door hun optrekjes in eigen kitscherige stijl. Rabbit island, het krabmonument aan de kust, de markt, en ook de omgeving tot aan de grens met Vietnam, zijn aantrekkelijk.

In Sihanoukville zijn in verhouding veel westerlingen met een strafblad (ook die hun straf nog niet hebben uitgezeten) en figuren die in hun eigen land buiten de maatschappij zijn gevallen. Ze vinden er een goedkope manier van leven. Het zwemwater bij de stad is ronduit smerig, omdat ze het riool er rechtstreeks op lozen en bovendien verdrinken er regelmatig mensen door de gevaarlijke stromingen. Toch kun je je best vermaken in SHV op een terrasje of voor een strandwandeling. Er zijn Nederlanders in SHV die er al jaren met genoegen in alle rust wonen. Om de Nederlandse belasting te ontduiken of te rentenieren van de verkoop van hun zaak. Bovendien zitten er een paar NGO’s die goed werk leveren, zoals Don Bosco (zit op veel meer plekken in Cambodja). De eilanden zijn sowieso schoner en fotogeniek, op sommige plekken wel lawaaiig door verveelde feestjongeren.

Johan