Sihanoukville

Wie kan me iets vertellen over Sihanoukville en de stranden aldaar, ik wil ivm familie bijeenkomst( familie uit Australië komt ook naar Cambodja ) daar 2 weken naar toe, ivm vader van 81 jaar die mee gaat, zal het deze keer meer een relaxt dan een doe worden, maar ok.
Transfer van phnom penh naar Sihanoukville, vanaf AirPort makkelijk te regelen ?? En wat kost dit ong ??
Ik heb hotel the Tamarind op het oog,
Hoe zijn de mensen daar, hoe zijn de stranden er zijn er activiteiten daar bv mooi om de snorkelen, duiken, boottochten etc etc.
Is er in de omgeving van Sihanoukville ook nog iets te doen qua bezienswaardigheden.
Ik weet dat het meeste te zien is in het noorden maar dat doe ik de volgende keer wel.

Ik ben er in 2012 geweest maar kan mij herinneren dat we er niet veel aan vonden. Maar waren er ook maar 1 dag. De omgeving is overigens wel heel leuk. Met ook het plaatsje Kep.
In Kampot heb je hotel Rikitikitavi (erg goed overigens) met een Nederlandse eigenaresse. Contact haar eens. Zij woont er nu al vele jaren en kan je misschien wat tips geven. De omgeving van Kampot en het restaurant van Rikitikitavi is meer dan een bezoek waard overigens.

Veel plezier.

Kampot (zoutvlaktes, peperplantage, bokor mountain) is inderdaad een juweeltje en zeer ontspannen. Misschien iets te rustig voor een backpacker, maar je kunt de tijd ook verdelen over Kampot en Kep en een paar dagen Sihanoukville. Ik zou niet de volle tijd in SHV blijven! Eventueel een paar dagen Koh Rong, of als daguitstapje.

Kijk ook naar Orchidee Guesthouse in SHV. De eigenaar is een Nederlander.
Reken op ongeveer $50 voor een taxi van PP naar SHV, afhankelijk van je onderhandelingskwaliteiten. Minubus is $10 p.p.
Je hotel/guesthouse kan dit voor je regelen.
Er zijn ook binnenlandse vluchten mogelijk. Het aantal vliegtuigmaatschappijen neemt toe en de prijzen dalen.

Overigens ga je toch niet naar Cambodja zonder Angkor Wat te zien?

Sihanoukville heeft onder expats een dubieuze reputatie. Ik ken mensen die er wonen, hebben gewoond of overwinteren en er iets voor voelen. Maar de stad staat ook bekend om Russische mafia, toevluchtsoord voor (ex-)veroordeelden en straatroven.
SHV en Koh Rong trekken veel jongeren vanwege het goedkoop bier, drugs en feestjes.
Het zeewater is niet overal schoon door rechtstreeks lozen van het riool… Dus probeer zo ver mogelijk van de stad af te zwemmen. En let op de verraderlijke stroming (af en toe spoelt er een buitenlander aan, diagnose is meestal hartaanval).

Johan

Stond SHV ook niet bekend om de kinder misbruik?

Niet alleen SHV, want ook elders in Cambodja. Afgaand op buitenlanders die zijn veroordeeld. En nog los van Cambodjanen zelf.
Cambodja is niet het enige land, dit gebeurt helaas in veel landen, en niet alleen arme (bron: wikipedia, The Trafficking in Persons Report of 2010).

Johan