Is Cambodja te vergelijken met Thailand

Wij willen volgend jaar februari/ maart misschien naar Cambodja met ons zoontje van 4. We willen naar het Angkor en naar Sihanoukville. Nu zou ik graag willen weten of Sihanoukville te vergelijken is met badplaatsen zoals in Thailand. Dus 's avonds lekker eten in één van de restaurants, een drankje drinken op het strand. En evt. beetje winkelen, marktjes langs. Kan iemand mij dit vertellen. En klopt het dat Cambodja een stuk voordeliger is dan Thailand?

Ik hoor het graag.

Hee Traveljunk,

Afgelopen december-januari was ik in Phuket en daarna ben ik naar Sihanoukville gegaan.

De stranden zijn mooi, maar niet te vergelijken met Phuket. In Phuket hadden vrienden voor mij voor 33 euro een slaapplaats geregeld.
Normaal kostte dit 50 euro. In SHV had ik een hele nette kamer voor 13 dollar, wat neerkomt op 10 euro.

Verder kun je in SHV heerlijk eten.

Hans.

Als je dus uitgaat van Phuket , zal het prijsverschil nog groter zijn, maar qua accomodatie scheelt het zo’n 40 procent met Thailand.

Voor een dollar of 26 (weet ik niet precies meer) heb je een eigen bungalow bij Orchidee Guesthouse. De eigenaar is 100 % Rotterdammer.
De prijs is inclusief ontbijt, met bruin brood (een rariteit in Camb) erbij. Er is daar ook een zwembad, en alles is op zijn Nederlands keurig onderhouden.

Eten kost ongeveer hetzelfde als in Th., aanbevolen restaurant is Happa, teppan yaki om van te watertanden. Voor de lekkere dorst: Bier drinken in een bar scheelt 200-400 procent met Thailand. Tijdens Happy hour wordt er geschonken voor $ 0,50 !! (0,39 euro) Is dat goed nieuws of niet ?

Hans.

Bedankt voor je info hans2007!
Kun je me nog vertellen of je er ook veel kunt shoppen zoals de vele winkeltjes zoals in Thailand die tot laat open zijn. Kun je SHV überhaupt vergelijken met een plaats / streek in Thailand of is het totaal anders?

Het is totaal anders! En eigenlijk vind ik dat een goed iets. Er is geen massatoerisme en is dus heel onprofessioneel als je t vergelijkt met thailand. Er zijn wel restaurants en wat barretjes, maar je kunt daar niet rondslenteren ofzo.
Ik ben er twee nachten geweest, meer dan genoeg. Maar ik heb me er zeker wel vermaakt.

Shoppen doe je beter in Bangkok, hoewel de eerste “shopping mall” in Phnom Penh nu is geopend.

Ook de gerenoveerde, grote markt is de moeite waard, ziet er prachtig uit nu. Aangenaam shoppen doordat het gebouw speciaal is ontworpen voor een fris klimaat. Het aanbod is niet zo gevarieerd, maar door lage BTW op computers ea. zijn met name Ipad’s en accessoires goedkoop.
Wanneer de gewenste accesoire niet leverbaar is, kun je terugvallen op
Panthip Plaza in Bangkok.

Er is ook nog een andere markt, minder comfortabel door de hitte, maar omdat verscheidene kledingmerken grote fabrieken rond Phnom Penh hebben, duiken daar geregeld originele merkartikelen op.
Raadpleeg altijd het merk en het etiket, uit gebroken engels op het etiket kan blijken waarmee je te doen hebt (Echt of nep).
De naam van deze markt is Psar O Russei (Russian Market).

Qua shopping heeft SHV niet veel te bieden, op Serendipity vind je wel een computershop, met goede prijzen, en je kunt goedkoop muziek of films op CD’s , harde schijven of memorysticks laten zetten. Een stuk of drie dikke boeken met titels liggen ter inzage. je ziet wel waar het is.

Hans.

In Phnom Penh zijn 3 shopping malls aanwezig niet van het formaat die je in Bangkok aantreft maar je kunt er alles vinden.

naast central market (psa tmei) heb je Soraya shoppingmall
naast het olympisch stadion heb City mall
en dan heb je vlakbij het intercon hotel nog Sovanna shoppingmall

ze hebben allemaal ong 4 a 5 verdiepingen en ga er van uit dat alles wat je er aan treft qwa kleding niet echt is. ze hebben alle 3 een zogenaamde food court waar je goedkoop aziatisch kan eten en ook fast food restaurants zijn aanwezig.

maar aangezien je Phnom Penh niet aandoet kan ik over het Sihanouk zeggen dat je het misschien kan vergelijken met een kleine bad plaats in Thailand. het is wel allemaal beetje verspreid en de stranden zijn minder dan die in Thailand. maar genoeg restaurantjes en barretjes hoor.

En in het centrum heb je de markt, niet veel bijzonders maar wel leuk om ff te bekijken.

Sorry, maar ik ben niet geinteresserd in Shopping, wel in vegetarisch eten. De vele vegetarische eethuisjes in Thailand hanteren een kwasi standaardprijs van 35 Bath voor rijst met twee curries en 30 Bath met een currie. In Maleisie kan je in klassieke Indiase restaurant in Melaka drie curries met rijst op een bananenblad voor 4 Ringit krijgen. Allebei dus rond de 1 Euro. In Cambodia is vegetarisch eten in Phnom Penk tres chic en de prijzen zijn dan ook navenant, minstens 4 USDollar.