We (m’n vriendin, m’n dochtertje van nú anderhalf en ik) gaan eind juni 2 weekjes naar Dalyan.
We zijn reeds enkele keren naar Turkije op vakantie geweest (Gümbet, Dalyan en 2x Marmaris) maar dit wordt de eerste keer met een kleintje erbij.
Heeft iemand nog nuttige tips voor het op vakantie gaan naar Turkije met zo’n dreumes?
Het gaat hierbij vooral om praktische zaken zoals;
-hoe pak je de vliegreis aan zodat je enigszins rustig kan reizen? (en hoe vooral niet!)
-wat neem ik zeker wel en vooral niet mee? (zoals bv. luiers; meenemen of daar kopen?)
en zo zijn er tig dingen te bedenken.
Zaken als zonnebrand, inentingen, E.H.B.O-kitje etc. zijn natuurlijk logisch maar misschien zijn er mensen die, uit praktijkervaring, ons nog van nuttige informatie kunnen voorzien.
Het zou natuurlijk zonde zijn als iets dat simpel te voorkomen was je vakantie bederft.
Nu zeg ik meteen dat ik geen kindje heb, vind ik mezelf nog iets te jong voor, maar mijn oudere zus heeft twee jongetjes van nu 3 en 4,5 jaar oud.
wij zijn toen ze 6 maanden en 2 jaar oud waren op vakantie geweest in turkije.
een paar tips voor bij het zwembad:
iets wat heel handig is voor van die kleintjes is om bijvoorbeeld een inklapbaar camping bedje mee te nemen die je bij het ligbed neer kan zetten als box.
Ook had mijn zus een mini opblaasbaar badje meegenomen die ze sochtends vulde met een paar emmertjes water. Zo konden die kleintjes toch lekker spelen onder toeziend oog, zonder dat ze persee bij vreemden hoefden te worden achtergelaten bij bijvoorbeeld de miniclub.
voor in het vliegtuig had mijn zus bij de apotheek een homeopatisch middeltje, een soort siroop, gehaald waar kinderen wat rustiger van worden. helemaal niks zwaars, maar gewoon met lavendel en dat soort ingredienten. het was wel lekker, want ze zijn toen allebei gaan slapen, en de eerste helft van de vlucht waren ze dus lekker in dromenland. toen ze eenmaal wakker waren hebben we ze gewoon bezig gehouden met een paar kleine kadootjes (kleurtjes, een tekenboekje en snoepjes) die ze konden uitpakken en meteen konden gebruiken… zo hadden ze van alles te doen, we hebben op deze manier totaal geen last van ze gehad, terwijl ze normaal gesproken best wel branie makers zijn hoor.
Ook is het heel handig om zelf een buggy mee te nemen, ik weet niet of jullie dat al van plan waren, maar dat is voor jezelf gewoon heel gemakkelijk.
ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Groetjes, Lorraine
over 2 weken ga ik voor het eerst met mijn zoontje van dan 6 maanden op vakantie.Daarna kan ik je vertellen hoe het is om met een kind te reizen.Heb al wel van de ggd gehoord dat tot het eerste jaar inenten niet nodig is,dus voor jullie kindje wordt het dus wel aangeraden.
Verder neem ik zelf een badje (kano vorm van de prenatal) mee die weegt bijna niks,een zwemring is misschien ook wel makkelijk.Potjes voeding zijn in Turkije duurder en olvarit kennen ze niet daar heet het hero.Ik gebruik hier pamper en die heten in Turkije prima en zijn iets goedkoper.Een campingbedje heeft het hotel/appartement vaak wel op aanvraag,kan je navragen bij je reisorganisatie scheelt je dan weer slepen.Een slaapzakje is misschien wel handig.Hier http://www.babyinfo.nl/vakantie/?p=baby_page.asp&page=index
kan je ook een hoop op vinden
Bedankt voor je tips.
Potjesvoeding gebruiken we gelukkig niet meer en wat betreft de inentingen; Volgens de huisarts is het hoogstwaarschijnlijk niet nodig maar hij gaat het navragen bij de GGD.
Zelf heb ik zoiets van; bij twijfel inenten maar als het niet nodig is dan is het niet nodig, toch?
Het kan zijn dat inenten niet nodig is vanwege het “vaccinatieprogramma” tot hun 2e jaar.
Het wordt gecheckt dus dat komt wel goed!
Kinderbedje is idd via de reisorganisatie (OAD) geregeld.
Vergeet ook niet om een total sunblokker mee te nemen en dagelijks insmeren;het Kruidvat heeft een groot assortiment.
Luiers en voeding zijn goedkoper dan in nederland te verkrijgen bij de grotere aptheken annex drogisterij.
Hebben we niet voor niets hiervan 2 flessen gekocht :biggrin:.
Toch nog even nagevraagd over de inenting.
Het blijkt dat inenting wel geadviseerd wordt. Het is echter niet zo zeer voor onze dochter smkiek maar meer voor haar omgeving.
Míj is gezegd (GGD) dat zulke jonge kinderen wel Hepatites A kunnen oplopen maar er niet ziek van worden. Het is wél besmettelijk dus kunnen wijzelf, opa’s en oma’s, andere kinderen etc. het ook krijgen. Daar schuilt dus ook het gevaar.
M.a.w. is een inenting niet zo zeer voor het kind maar voor anderen die daarna met hem/haar in contact komen :kus:.
Ook werd gezegd dat als zo’n kleintje Hepatites A krijgt dat ze er voor de rest van hun leven resistent voor zijn.
Ik zal maar geloven wat de “geleerden” er over vertellen :nod:.
Dus; voor onszelf en onze omgeving zullen we haar toch maar laten inenten!!
Ik ga deze zomer ook met twee kleintje op vakantie naar Turkije 1 van 3 jaar en 1 van 1 jaar. Het zijn niet mijn eigen kinderen, maar ik heb wel een paar (kleine) tips.
Vergeet geen zonnehoedje en een parasolletje voor op je buggy. Inderdaad de sunblock. En misschien is het goed om wat lichte medicijnen mee te nemen, zoals een kinder asprientje en evt iets tegen diaree. Het is denk ik handig om dit soort dingetjes mee te nemen, dan dat je er daar naar op zoek moet in het geval dat.
Dat badje is een goed idee…misschien ook iets voor ons
Die medicijnen kun je ook in Turkije zelf kopen, op elke hoek zit een eczane, en ze spreken er goed duits of engels. Wij nemen(ook toen de kinderen van mn zus nog klein waren) alleen ‘iets’ mee voor het geval dat jullie of de kinderen het in de nacht krijgen en de apotheek(eczane) dicht is.
Alles is er te koop, vaak vele malen goedkoper dan hier, en bijna alles is in de vrije verkoop
Ik neem al jaren voor de kids ORS mee voor als ze diaree krijgen tegen het uitdrogen, je hebt ze ook met een smaakje. Je kunt ze bij de apotheek halen of bij drogisterijen.
fijne vakantie:zon02:
@Bianca en Skippy; We nemen in ieder geval iets mee tegen diarree en tegen uitdroging!
@Beppie; Heb goede ervaringen met de apotheken in Turkije dus mocht er iets zijn dan weet ik ze natuurlijk te vinden (hoop dat het niet nodig is…). Ik vind het evengoed een prettig idee om voor de “normale” dingen iets bij me te hebben.