Op vakantie, maar waarheen?

Mensen,

Excuses voor alweer een post hierover. Ik heb gezocht via de zoekfunctie, maar kon geen bevredigend antwoord vinden en om een oud topic op te rakelen leek me ook niet echt een goed idee.

Ik wil samen met mijn vriendin voor of na de grote vakantie een week of twee tot drie weg. Nu heb ik de opdracht gekregen een geschikte locatie te vinden en dit zijn globaal onze eisen:

• Buiten Europa, maar niet te duur.
  • Erg belangrijk: het moet in een keer aan te vliegen zijn. Mijn vriendin heeft heel veel last van oorpijn tijdens landen en ziet het niet zitten om twee keer achter elkaar te vliegen. Dus gaarne directe vlucht naar of vlakbij de bestemming. Taxi, boot, bus, trein naar eindbestemming is niet erg.
  • Er moeten mooie stranden zijn met “tropisch” water, zoals mijn vriendin dat zegt.
  • Naast strand moet er ook mooie andere natuur zijn: jungle, bergen noem maar op.
  • Het moet niet te toeristisch zijn, maar ook niet doodstil. Beetje de gulden middenweg.
  • We willen graag uitstapjes maken naar steden, natuur of cultuur (ik persoonlijk het liefst rondtrekken, maar mijn vriendin is daar niet zo van). We moeten dus een goede uitvalsbasis hebben om dagtochten te maken en op die manier genoeg te zien.

Zelf wil ik heel graag naar Midden-Amerika, Nicaragua bijvoorbeeld of Belize of Costa Rica, maar dat zal wel lekker duur zijn. Daarom was ik zelf al bij Azië uitgekomen, maar dan is Thailand weer zo standaard. Mochten jullie nog andere landen weten elders ter wereld hoor ik graag suggesties.

Alvast bedankt!

Wellicht is colombia iets? Direct te vliegen en niet al te duur. Erg prettig land voor alles wat je hierboven beschrijft. Kijk eens bij het Colombia forum.

Colombia… Daar zou ik nou niet direct opgekomen zijn! Lijkt mij wel erg gaaf, maar weet niet of mijn vriendin dat iets vind. Die vind het nogal een eng land: “Dat is toch met drugsbendes, enzo” :slight_smile:

Ik heb dat niet ondervonden. Erg leuke mensen die oprecht blij zijn met een vreemdeling. Wij (vriendin en mijzelf ) vonden het een prachtig land. Met diverse culturen. Geen last gehad van criminaliteit. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. De meest afwisselende natuurparken. Lekker eten. Tropische noorden. Woestijn in zuiden. Koffie plantages rondom Pereira. De Andes die prachtig te beklimmen is.

Even een tip voor de oorpijnklachten: ik heb daar zelf ook nogal problemen mee gehad, tot aan het 2,5 dag totaal doof zijn aan één oor aan toe.
Tegenwoordig gebruik ik van die speciale oordopjes (google maar eens op oordopjes voor vliegen) en die halen de pijn zo goed als compleet weg.
Ik hou ze wel de hele vlucht in, want vaak wordt er al eerder begonnen met dalen dan je eigenlijk verwacht.

Net terug uit de Dominicaanse Republiek: Aanrader! Het is prachtig, mét tropische stranden en mooie natuur. Goedkoop is het niet, ik kan natuurlijk ook niet in jullie portemonnee kijken… Maar als het kan, zeker doen.

Hi, bedankt voor de tip. Mijn vriendin heeft inderdaad dezelfde klachten, ook met doofheid aan haar oren. Helaas werken de oordopjes eigenlijk niet. Ze heeft al drie verschillende geprobeerd en ook speciale druppels van de huisarts. De laatste keer vliegen hebben wel de “bekertjes methode” geprobeerd en dat hielp voor 50%, maar ook daarmee was ze niet volledig pijn vrij. We vinden het zo ontzettend jammer omdat het ons toch beperkt in locaties om naartoe te reizen.

Dominicaanse republiek lijkt mij erg tof. De reis zelf mag best wel wat kosten, maar het gaat me qua prijs meer om het levensonderhoud als we daar eenmaal zijn. Nu heb je dat altijd zelf in de hand uiteraard, maar sommige landen zijn nu eenmaal duur qua eten en uitstapjes en dergelijke.

Is het daar een beetje te doen ook qua autohuur bijvoorbeeld en zelf alles regelen?

Ik vind Panama een hele giede optie! Volgens mij kan je naar Panama in 1x vliegen met KLM. Dat heeft alles wat je zoekt, niet te toeristisch, maar wel genoeg hostels te vinden. Jungle en bergen (boquette) en strand (bocas del torro). Ook Panama stad vonden wij leuk! Vooral de sluizen van het Panama kanaal natuurlijk. Je zou in die drie weken de boven genoemde plaatsen (Panama stad, boquette, bocas del torro) allemaal 1 week ofzo kunnen blijven. Een compromis tussen rond trekken en 1 plek bezoeken ; )
Succes met je planning!

Mijn man heeft zowel tijdens opstijgen als dalen enorm veel pijn. Naast die speciale oordopjes (Flyfit) neemt hij een uur voor het opstijgen een tablet Cirrus en hij gebruikt een neusspray (Dexa-Rhinospray). De neusspray herhaalt hij als de daling wordt ingezet.

Je kunt een auto huren, maar dit wordt niet aangeraden. Ze rijden daar nou niet bepaald netjes en regels zijn er niet. Althans, iedereen gaat kris kras door elkaar heen. Zelfs de hoofdweg naar grotere steden (La Romana en Santo Domingo) waren niet tot amper verlicht. De hoofdwegen zelf waren wel goed. We hebben dus alleen met bussen gereisd voor de excursies.

1 like

Alles wat je zoekt vind je in Sri Lanka. Prachtige natuur, schitterende cultuursteden, en hagelwitte stranden met “tropisch” water. Of het er duur of goedkoop is, daar durf ik me niet over uitspreken. Onze rondreis in Sri Lanka dateert van meer dan tien jaar geleden. Toen kon je er voor een prikje een car+driver huren en je over het eiland rond laten rijden. En helaas is Colombo ook niet rechtstreeks vanuit AMS of BRU aan te vliegen.

Ik duik eens in de DR, ziet er op foto’s in ieder geval heerlijk uit.

Sri Lanka wil ik zeker nog een keer naar toe, ik moet dan eens de mogelijkheden bekijken hoe we daar gaan komen. Wellicht in een iets langere reis waarbij we eerst een tijdje op een andere bestemming verblijven alvorens we naar Sri Lanka verder reizen.

Wij hebben destijds tien dagen rondgereisd in Sri Lanka en daarna zijn we doorgevlogen naar de Malediven. Mijn man deed toen nog aan diepzieduiken (is helaas moeten stoppen vanwege oorproblemen). Als je vriendin tropisch water zoekt … the place to be!
Je zou het ook kunnen combineren met Abu Dhabi of Dubai. Niet bepaald goedkoop, maar wel een heel aparte wereld.

Wij doen in februari opnieuw een combi Dubai / Oman. Oman is een van de mooiste landen die ik ooit bezocht heb qua natuurschoon. Ruige bergen, wadis, de woestijn natuurlijk, en heerlijke stranden. In Salalah (zuid Oman) waan je je op de Caraïben.
4WD huren in Muscat en rijden maar …
Helaas ook weer niet rechtstreeks te bereiken, vandaar dat wij eerst 5 dagen in Dubai blijven. Ik zie het echt niet zitten om 7u te vliegen, dan een paar uren te wachten op mijn aansluiting en daarna nog eens een paar uren te vliegen. Ik heb dan wel geen last van mijn oren, maar ik heb insomnia en als mijn dag/nacht ritme te veel verstoord wordt (ik doe geen oog dicht in het vliegtuig) dan ik heb daar weken last van en is mijn vakantie sowieso al om zeep.
Voor zover het hi-jacken van je topic. Sorry! :topic:

Heerlijk is het zeker! :wink: Ik ben geen expert, maar je kunt me altijd een vraag stellen m.b.t. de DR.

Geeft niks! Ik vind het juist leuk om dit soort enthousiaste verhalen te horen over de meest uiteenlopende landen.