Fly drive in januari/feb naar?? Liefst met veel natuur

Hallo Allemaal,

Wij zitten echt een beetje met een luxe probleem…
We weten niet waar we naartoe op vakantie willen!

Wat willen we: Liefst een fly drive, met huurauto.
Niet te grote afstanden, we willen ook een beetje bijkomen tussendoor.
We houden van natuur, strand, beestjes spotten en rust.
We willen wel graag natuur zien, maar we kunnen niet lange stuken wandelen of hiken.
Ik hou wel een beetje van warme temperaturen en beetje zon.

We zijn al in Maleise, Thailand, zuid Afrika, Mexico, Florida, Bali, Curaçao geweest.

Maximaal 3 weken kunnen we weg.

Wie heeft er leuke tips en ideeën? Wel een beetje luxe, we zijn echt geen backpackers.
Manlief wil heel graag fly drive Los Angels, maar daar heb je echt hele stukken waar het koud is in januari!

Jeetje veeleisend zeg… sorry
Wie weet er een leuke bestemming?

Groetjes Lin

Costa Rica? Namibië en/of Botswana? :slight_smile:

Misschien Brazilië: Salvador da Bahia + Chapada Diamantina national park?
Salvador is een grote stad, met veel muziek, en invloeden van voorouders van slaven (in het geloof, de muziek, capoeira), en heel veel stranden in / dichtbij de stad, elk met eigen sfeer.
Chapada Diamantina ligt op 6 uur met de bus (of auto) ten westen van Salvador en is een heerlijk natuurgebied vol watervallen (onder sommige kun je zwemmen), meertjes in rivieren (ook om in te zwemmen), gekleurd zand en gekleurde stroompjes water (bv. rood), mooie (tafel)bergen, grotten (in sommige kun je snorkelen), etc etc.
Je kunt er met een tourtje naar verschillende plekken in het national park, en veel is ook al te belopen vanuit het basisdorp Lençóis, of je kunt te paard of met een mountainbike tripjes maken met een gids. Lençóis is een heerlijk plaatsje, met mooie koloniale gebouwen, een paar kleine museumpjes, erg veel goede restaurants, lekker kalm en goeie sfeer, erg veilig, een leuke markt, wel aardig wat toeristen maar toch een heel relaxed gevoel, en dus in de directe omgeving al enkele poelen, een natuurlijke glijbaan, en watervallen voor zwemmen / vertier. Je kunt je makkelijk een week vermaken in dat Chapada Diamantina national park en Lençóis. Mijn foto’s vind je hier (zie onderschriften).
Je zou in /om de provincie Bahia ook nog wat andere plaatsen kunnen bezoeken. Ilheus schijnt bijvoorbeeld leuk te zijn, en Boipeba strand.
In februari schijnt het regenseizoen te zijn maar ik heb er totaal geen last van gehad.

Of naar een andere plaats in Brazilië, bijvoorbeeld Pipa schijnt ook heerlijk te zijn.

Of misschien Cuba? Ik weet alleen niet hoe het klimaat is in januari/februari.

Of Nicaragua, met eventueel een combi met Costa Rica voor wat meer beestjes? Nicaragua heeft heel diverse natuur, van jungle tot hoger gelegen (mist)bossen en koffieplantages, meer dan 70 vulkanen, koloniale stadjes, stranden… en is redelijk goedkoop (ongeveer 20-25 euro p/p/p/d voor eigen kamers, uit eten, af en toe een tourtje, busreizen… van huurauto weet ik niet of dat duurder is).
De afstanden zijn behapbaar, in 2-4 uurtjes zit je alweer in de volgende interessante plaats.
Hoger in de bergen is het wel ietsje frisser, 15-20 graden ofzo overdag in bijvoorbeeld Estelí en het Miraflor national park. In (de superleuke stad) León en aan de kust is het dan weer 35 graden. In Granada was het rond de 25-30 graden.
Costa Rica schijnt twee keer zo duur te zijn, maar met een eigen auto kun je wellicht makkelijk eventjes de grens over en weer terug. Of je kunt in Nicaragua op zoek naar beestjes. Ik heb er wel apen gezien (op Isla de Ometepe).
Mijn Nicaragua-blog en foto’s.

Succes met jullie luxeprobleem!

1 like

Super bedankt voor je antwoord, ik ga me eens in Zuid Amerika verdiepen.
Helaas gaat West Amerika echt niet lukken iv.m met de periode.
Brazillie klinkt ook super alleen zijn de afstanden daar zo groot.
Niraragua had ik echt nooit aan gedacht, die ga ik is even bestuderen!

Voor andere landen in Zuid-Amerika geldt dat het vaak niet echt strandlanden zijn, bijvoorbeeld Chili en Peru hebben koud water en/of vervuilde oceaan, al is er in noord-Peru geloof ik wel een strand dat ongeveer te vergelijken is met Scheveningen.
Je zou misschien Colombia kunnen overwegen, daar ga ik zelf binnenkort naartoe! :slight_smile: Prachtige natuur heb ik al op foto’s gezien(van jungle tot hoge besneeuwde bergen, van strand tot woestijn, en canyons met rivieren en gebieden met meren), ook relaxte stranden in het noorden, en je schijnt boottochten naar eilandjes te kunnen maken en/of naar Panama. En wat beesten betreft ben ik niet specifiek daarnaar op zoek maar in de jungle zullen er best wat zitten. En de mensen schijnen super aardig te zijn. Alleen wel opletten naar welk deel van de jungle je gaat i.v.m. FARC.

Wie weet is Suriname ook een optie, al lijkt dat mij vrij beperkt qua mogelijkheden / afwisseling. Stad, en jungle, voor zover ik het altijd hoor.

Daarom raad ik Salvador + Chapada Diamantina aan, dat ligt op 6 uren van elkaar, en die Chapada heeft zoveel te zien en doen dat je je er makkelijk een week of zelfs twee kunt vermaken. Veel Fransen en andere toeristen vonden het zo geweldig dat ze er zijn blijven wonen.
En dichtbij Salvador is ook veel te zien.
Naar Brazilië zijn vaak wel goedkope vliegtickets of all inclusive vakanties te boeken. Wat veel mensen doen is zo’n all inclusive boeken, maar dan niet de hele tijd in dat hotel blijven maar ook zelfstandig een rondreis maken. Dan heb je wel voor je eerste en laatste dagen al een hotel (en eten) geregeld en soms is het niet eens duurder (of zelfs goedkoper) dan alleen een vliegticket.

Brazilianen zijn kletserige zonnige mensen! Alleen spreken er niet zoveel Engels. (Ik had gelukkig Portugees geleerd.)

Zeker het overwegen waard. Ik vond het echt een heerlijk vakantieland, juist ook omdat het nog niet zo heel bekend is en nog niet zo veel toeristen (maar wel genoeg om je niet helemaal verloren te voelen ;)). Wellicht lastiger om goedkope vliegtickets te vinden, maar eenmaal ter plaatse is het reizen goedkoop.
Het eten is denk ik te vergelijken met dat in Mexico, al had ik wel het idee dat Nicaraguanen ook graag eten met Amerikaanse en Europese invloeden eten (er waren ook volop restaurants gerund door expats uit de VS, Canada etc… waar dus salades, yoghurt met vruchten, Franse gerechten, etc op het menu staan), en bij een Chinees restaurant zat het bomvol Nicaraguanen.

Nicaragua heeft i.d.d. wat weg van Mexico. Grootste verschillen zijn m.i. de prijzen, het missen van grote archeologische sites en de wat rustigere/vriendelijkere bevolking.

Wij zitten bijvoorbeeld momenteel in Masaya in een prachtig oud koloniaal huis, midden in het centrum, welke als kleine b&b gerund wordt. Deze kost 50 usd per nacht, wat net 20 Euro per persoon voor ons zijn. Ik denk dat iets gelijks in Mexico niet makkelijk onder de 100 usd te vinden zijn. Wij zijn ook meer van de b&b’s en de kleine hotels, maar een privékamer in een hostal nemen we ook wel eens. Hier in Nicaragua kunnen we gewoon wat luxer doen voor het geld :slight_smile:

met vriendelijker bedoel ik gelatener en geduldiger. In Mexico is men wat brutaler en gehaaster. Begrijp je het de eerste keer niet, dan is dat vaker jouw probleem. De mensen zijn leuk, begrijp me niet verkeerd, maar in Nicaragua lijkt men wat blijer met je bezoek.

Nadeel van Nicaragua vind ik het openbaar vervoer. De bussen zijn leuk, maar voor meer lange vebindingen is het me net een beetje te spartaans. Dat is in Mexico wel heel goed geregeld.

Ik heb Mexico 5 keer bezocht, van het noorden tot het zuiden, dus kan hopelijk wel een redelijk vergelijk maken.

Ja die bussen zitten vaak propvol, maar de vraagsteller wil een auto huren en ik heb een paar keer op het forum gelezen dat dat in Nicaragua prima kan.
Dan nog vond ik het zelf niet zo heel erg, die volle bussen, want vaak zat ik met 2 tot 4 uurtjes alweer op de volgende mooie plek, zo compact is Nicaragua.

Tof! Woon je daar in de buurt soms?

Enne Robert, heb jij al in Nicaragua van die vulkaan Cerro Negro af geboard bij León in de buurt? Leuk hoor… :smiley:

Yup, die huurauto had ik effe vergeten, maar het waren ook meer de drie grootste verschillen die me opvallen. Het eten is hier wat meer met invloeden van Europa en Amerika, maar dat kan ook liggen aan de grotere diversiteit aan eigen gerechten in Mexico. Prijzen liggen wel redelijk gelijk op straat, maar restaurants zijn in Nicaragua duidelijk goedkoper.

Nee, jammer genoeg niet. Hebben wel de wens ooit een huis voor vast of vakanties n die regio te kopen. Nog effe sparen :wink:

De Cerro Negro heb ik niet gedaan, want mijn vriendin kan dat niet met haar knie en er werden busladingen joelende backpackers naar de vulkaan gekard. Daar wil ik niet tussen zitten… Doe genoeg adrenaline sporten in Europa.