Misschien Brazilië: Salvador da Bahia + Chapada Diamantina national park?
Salvador is een grote stad, met veel muziek, en invloeden van voorouders van slaven (in het geloof, de muziek, capoeira), en heel veel stranden in / dichtbij de stad, elk met eigen sfeer.
Chapada Diamantina ligt op 6 uur met de bus (of auto) ten westen van Salvador en is een heerlijk natuurgebied vol watervallen (onder sommige kun je zwemmen), meertjes in rivieren (ook om in te zwemmen), gekleurd zand en gekleurde stroompjes water (bv. rood), mooie (tafel)bergen, grotten (in sommige kun je snorkelen), etc etc.
Je kunt er met een tourtje naar verschillende plekken in het national park, en veel is ook al te belopen vanuit het basisdorp Lençóis, of je kunt te paard of met een mountainbike tripjes maken met een gids. Lençóis is een heerlijk plaatsje, met mooie koloniale gebouwen, een paar kleine museumpjes, erg veel goede restaurants, lekker kalm en goeie sfeer, erg veilig, een leuke markt, wel aardig wat toeristen maar toch een heel relaxed gevoel, en dus in de directe omgeving al enkele poelen, een natuurlijke glijbaan, en watervallen voor zwemmen / vertier. Je kunt je makkelijk een week vermaken in dat Chapada Diamantina national park en Lençóis. Mijn foto’s vind je hier (zie onderschriften).
Je zou in /om de provincie Bahia ook nog wat andere plaatsen kunnen bezoeken. Ilheus schijnt bijvoorbeeld leuk te zijn, en Boipeba strand.
In februari schijnt het regenseizoen te zijn maar ik heb er totaal geen last van gehad.
Of naar een andere plaats in Brazilië, bijvoorbeeld Pipa schijnt ook heerlijk te zijn.
Of misschien Cuba? Ik weet alleen niet hoe het klimaat is in januari/februari.
Of Nicaragua, met eventueel een combi met Costa Rica voor wat meer beestjes? Nicaragua heeft heel diverse natuur, van jungle tot hoger gelegen (mist)bossen en koffieplantages, meer dan 70 vulkanen, koloniale stadjes, stranden… en is redelijk goedkoop (ongeveer 20-25 euro p/p/p/d voor eigen kamers, uit eten, af en toe een tourtje, busreizen… van huurauto weet ik niet of dat duurder is).
De afstanden zijn behapbaar, in 2-4 uurtjes zit je alweer in de volgende interessante plaats.
Hoger in de bergen is het wel ietsje frisser, 15-20 graden ofzo overdag in bijvoorbeeld Estelí en het Miraflor national park. In (de superleuke stad) León en aan de kust is het dan weer 35 graden. In Granada was het rond de 25-30 graden.
Costa Rica schijnt twee keer zo duur te zijn, maar met een eigen auto kun je wellicht makkelijk eventjes de grens over en weer terug. Of je kunt in Nicaragua op zoek naar beestjes. Ik heb er wel apen gezien (op Isla de Ometepe).
Mijn Nicaragua-blog en foto’s.
Succes met jullie luxeprobleem!