Op safari in Hluhluwe! 4 van de big five gespot!

(origineel bericht op be-more.nl)

Op safari in Hluhluwe! 4 van de big five gespot!

Op safari in Hluhluwe!

Vrijdagmiddag vertrokken we met 7 meiden en onze gids naar het Hluhluwe-Imfolozipark (Game Reserve), 280 kilometer ten noorden van Durban, dus wel eventjes rijden. Hluhluwe is het oudste natuurpark in Afrika en waar veel van de natuur ‘gespaard’ is gebleven! Het park bestaat uit 960 km² heuvelachtig gebied met ook wel een savanne sfeertje vond ik zelf;)

Op de heenweg in de auto was het afzien, want het was erg warm die dag en zeker zonder goede airco. Wij waren dan ook heel gelukkig toen onze gids (op verzoek van ons) een stop wilde maken voor een ijsje;) Aangekomen in de backpackers, konden we een heerlijke verfrissende duik nemen in het kleine zwembadje! Die avond aten we heerlijke pasta met salade bij het kampvuur, waar ik nou echt zin in had na al die rijst en pap van afgelopen week;) Verse ananas heb ik hier in Afrika trouwens ook leren eten, echt verrukkelijk!!
Op tijd te bed, want de wekker stond om 4.30 voor onze eerste trip! Iedereen zichzelf insmeren met DEET (voor het eerst hier overigens), wat rook onze kamer toch lekker;)

Zaterdag waren we rond 6 uur in het park en binnen 3 kwartier hadden we al 3 dieren van de big Five gespot. Veel geluk zei onze gids. En ik zei natuurlijk, ‘iedereen krijgt wat hij verdiend;)’. De rhinoceros (neushoorn) zagen we als eerste, een enorm beest! Er leven hier ‘black and white rhinos’, maar wij zagen alleen ‘the white one’, waar ze er overigens veel van hebben in Hluhluwe. Even daarna zagen we de buffalo (buffel) met zijn charmante kop;) Deze dieren kunnen zo’n 900 kilo zwaar worden en 45 km/uur lopen. De elephant (olifant) volgde als derde, maar zagen we alleen in de verte. Ook zagen we de eerste giraffe van dichtbij, echt een mooi dier!
Verder hebben we zebra’s gespot, apen, baboons (bavianen), bushbocks, nyala’s, impala’s, een turtle en verder allerlei vogels waar ik de naam niet van onthouden heb;) We zagen twee apen die de liefde aan het bedrijven waren, echt geweldig grappig om te zien, die natuur taferelen;) Ik heb ook een dier verkozen tot ‘the most ugly animal of the ugly five’, namelijk het vrattenzwijn;)

We reden continu door de zandwegen in het natuurpark. Soms is het vrij dicht gegroeid langs de weg en andere stukken zijn heel open. Rond 8 uur gingen we ontbijten midden in het park, want vanochtend om 5 uur hadden we alleen een kopje thee met een biscuitje op. Onze gids heeft eieren voor ons op de skottel braai gebakken, echt heerlijk! In een riviertje bij de picknickplaats zagen we een hippo (nijlpaard) in het water liggen, maar die was echt heel moeilijk te zien en ver weg. Maar de ver ingezoomde foto’s gaven toch wel het bewijs dat het echt een hippo was. Ook kwam er nog een krokodil voorbij zwemmen/drijven, maar dat was ook heel moeilijk te zien.

Die ochtend zagen we niet heel veel nieuws meer, hier en daar wat dieren. Het was ineens een stuk moeilijker spotten. Wel zagen we nog twee krokodillen liggen die we nu wel beter konden zien.
Je kunt hier het beste vroeg in de ochtend en laat in de middag op pad gaan, want dan is de kans het grootst om dieren te spotten, vaak vanwege de temperatuur als het warm is. Daarom gingen we in de middag even stoppen bij ons avond-/nachtverblijf van die dag. Op het ‘park’ stonden een aantal stenen huisjes en tenten, maar verder geen restaurantje of bar was, niets beleven, behalve de echte natuur en wildlife;) Weer een ervaring rijker! Ik sliep met Frauke in een tent, midden in de natuur. Het was echt een luxe tent, met bed, klamboe, douche, toilet etc., echt heel mooi! We kregen een lekkere lunch en tegen 15 uur gingen we weer het park in. Dit was echt een goede rit, want we zagen veel dieren!
Die namiddag zagen we de lion (leeuw) van heel ver. Met de verrekijker kon ik er net een leeuw van maken;) Het lied ‘the lion sleeps tonight’ klopt overigens niet voor de geïnteresseerden onder ons. Een leeuw slaapt overdag (zo’n 18 uur) en gaat 's nachts op jacht;)
Ook hebben we een leguaan gespot, heel toevallig en vrij zeldzaam blijkbaar. Tegen het einde stond er ineens nog een grote olifant langs de weg, echt mooi, want die hadden we nog niet van dichtbij gezien. Op de weg terug naar ons verblijf stopte onze gids ineens en pakte zijn verrekijker. Bij zo’n moment lopen de spanningen wel op bij ons in de auto en zijn we heel benieuwd wat hij gezien heeft. Het bleken 4 cheetahs te zijn. Ze lagen ver weg achter bosjes, maar met de verrekijker kon ik het zien:) Binnen no time staan er dan ook veel auto’s op die plek, die allemaal die dieren willen spotten!

Terug in de tent, lekker douchen en braaien. Toen al het vlees weg was van de braai en wij aan het eten waren (op een veranda), kwamen de hyena’s op de braai af. Ze ruiken het vlees en we zagen ze dus echt van heel dichtbij! Even later hebben we zelfs nog marsmallows gebraaid boven het vuur, dapper hè! Die hyena’s zijn blijkbaar bang van mensen, dus komen dan niet. Wel moet je je keukentje goed sluiten (met hekwerk). Als dit niet goed dicht is en ze ruiken vlees in de koelkast, dan kunnen ze hierop af komen. Er zaten klemmen op de koelkast en vriezer en ik vroeg in eerste instantie of dat voor de apen was, maar dat bleek voor de hyena’s te zijn, want die proberen die koelkasten gewoon open te krijgen en de krassen van hun poten staan dan ook echt in die koelkasten! Ook zagen we die avond nog een genet, een vrij klein harig beestje met een vrij lange start, maar waar het nu echt op lijkt, vond ik moeilijk te zeggen!
Nou met dat gevoel kropen we lekker knus ons bedje in en maakten we een paradijsje van ons bed met de klamboe;) Vanaf 22 uur heb je hier ook geen stroom meer, dus lekker donker dan! We vielen in slaap met de natuur/wildlife geluiden, echt een ervaring!!

Die ochtend stonden we om 5.15 weer paraat voor de volgende rit. We dachten, lekker vroeg op, dan hebben we veel kans om dieren te zien/spotten. We keken allemaal aandachtig en geconcentreerd uit het raam, maar de respons was teleurstellend, want we zagen heel weinig die ochtend. We zijn maar ‘the big five of trees’ gaan spotten, want die zagen we een stuk meer;) Tegen 9 uur begonnen de eerste ook al te knikkebollen, maar ik bleef volhouden en bleek een vrij goede spotter;)
We hebben wederom twee leeuwen gezien, nu van dichterbij, maar helemaal verschuild achter bosjes, dus dat was wederom helaas niet heel goed te zien. Als iemand zoiets spot, wordt dat op een soort whatsapp gezet van alle gidsen en gaat iedereen daarop af! Iedere keer als zijn telefoon een geluidje maakte, zaten wij scherp en vol afwachting wat het bericht zou zijn;)
Wat trouwens ook heel bizar is. Af en toe stopten we bij een rivier om te kijken of we wat zagen (dieren die misschien komen drinken). We stappen dan gewoon uit, maar bij wijze van kan er 10 meter verderop een leeuw of ander dier staan, want je kunt ze echt overal spotten, daar is geen pijl op te trekken.

Na de ochtendbreak hebben we nog een poging gedaan en het meest bijzondere wat we toen nog zagen was echt een reuze olifant langs de rivier die de weg over ging steken! Frauke is helemaal olifant fan en ging uit haar dak toen ze die zag;)
We hebben nog een bezoekje gebracht aan de ‘game reserve’, waar tot mijn verbazing heel veel souvenierkraampjes waren. Voor de eerste keer ben ik erin geslaagd om de verleiding van het kopen ervan te weerstaan;) We zagen in een museum hoe de dieren hier soms worden gevangen en dan verkocht worden aan bijvoorbeeld andere parken, als er bijvoorbeeld teveel dieren van een soort in het park aanwezig zijn. Ik vroeg me af, ‘teveel, kan dat?’, maar het kan echt. Één voorbeeld als er bijvoorbeeld teveel olifanten zijn, die alles kapot maken (natuur etc.), dan worden deze wel eens gevangen om te voorkomen dat het natuurpark hier onder te lijden heeft (zeg maar). Zo hebben ze in net park hier en daar ook wat toiletgebouwen en daaromheen liggen scherpe stenen om de olifanten tegen te houden, want die kunnen zo de grote waterton slopen (op zo’n 15/20 meter hoogte).

Voor vertrek terug naar Durban, kregen we nog een lekker broodje hamburger van de braai. Het weer was deze hele zondag al koud en kil met veel wind. We waren nog geen minuut het park uit en toen ging het regenen en hard ook onderweg!
We zijn afgezet bij de bed&breakfast, waar we komende 2 nachten slapen, aangezien we 2 dagen een bezoekje gaan brengen aan het Hope Centre van I Care (fase 1). 'S Avonds nog gezellig een hapje gegeten op Florida Road en daarna meteen te bed, want ik was heel moe. Ik kon het echt niet meer opbrengen om nog mijn weblog te typen of mijn reisdagboek bij te schrijven, wat ik normaal wel zou doen. Om 21.15 was ik al in dromenland;)

Dit weekend is het eerste weekend dat mijn camera een beetje (veel) in het niets viel met mijn 5x inzoomen;) Twee anderen hadden een camera die je zo’n 45x kon inzoomen, dus dan zie je die leeuw 1 kilometer verderop echt niet! Gelukkig was Frauke één van deze 2 en kon ik foto’s van haar overnemen, waar ik al langer van profiteer, die mooie foto’s met haar camera! ‘Mijn foto’s, zijn jouw foto’s’, aldus Frauke :smiley:
Nog een ander weetje: de mannelijke figuren van alle dieren zien er bijna altijd beter uit dan de vrouwelijke variant, ongelofelijk;)

Uiteindelijk 4 van de big five gezien en ook wat andere zeldzame (moeilijk te spotte) dieren! De leopard (luipaard) helaas niet gezien, dus die moet ik nog tegoed houden;) Een mooi laatste weekend gehad hier in Zuid-Afrika. Nu zal ik morgen toch echt een begin moeten maken aan mijn laatste 5 dagen hier!!

Hopelijk was het een leuk en avontuurlijk verhaaltje om te lezen! De foto’s zullen de slagroom op de taart zijn bij dit verhaal;)

Veel lieve groetjes, Elina (voor alle Afrikanen hier, Eline is te moeilijk;)

(origineel bericht op be-more.nl)