(origineel bericht op be-more.nl)
Hluhluwe Safari: TOPWEEKEND!
Afgelopen weekend stond de safari naar HluHluwe (zegt: Slusluwie) gepland. Wat een mooi weekend heb ik gehad. Ik vond het echt fantastisch! Zoveel mooie dieren in het wild gezien. En zelfs 4 dieren van de ‘the big 5’. The big 5 heeft zijn naam niet alleen te danken omdat ze zo groot zijn, anders zat een giraffe er bijv wel bij. Het gaat erom dat deze 5 dieren vroeger bij het jagen het moeilijkst te schieten was. The big 5 bestaat uit: Olifant, buffel, neushoorn, leeuw en luipaard. We hebben alleen het luipaard niet kunnen spotten. Dit is ook niet zo verwonderlijk, aangezien deze bijna nooit gespot wordt.
Aan de andere kant zijn we heel gelukkig geweest dit weekend, we hebben een aantal dieren gezien die zeker niet altijd te zien zijn. Hierover later meer.
Allereerst is het jammer dat ik het weekendje weg met havo gemist heb. Ik weet gelukkig dat ik daar volgend jaar weer bij ben. Deze safari komt zeker niet jaarlijks voor (al zou ik dat wel willen!).
Lars, maat, nogmaals bedankt voor het lenen van je camera! Echt een topding, heb er vele mooie foto’s mee kunnen maken.
Het avontuur begon op vrijdag. Nadat ik in mijn vorige blog al had verteld dat we de verjaardag van Angela hadden gevierd, hadden ik en Martijn het iets te laat gemaakt. Dat merkten we de volgende ochtend. We hadden allebei een kleine hangover. Martijn kon aan het werk bij Umthombo, maar ik moest nog op safari.
Maarja…na een rustig ontbijtje en 2 aspirines ging het al beter.
We zouden tussen 12 en 13u worden opgehaald, wat in Afrika dus half 2 betekent. De rit naar Hluhluwe was redelijk lang(3,5/4u). Onze gids (blanke Afrikaan) had nogal een aparte voorkeur van muziek. Die hij dat ook graag met ons wilde delen. De hele rit een of andere lokale rockbandje met tamboerijn en shit erdoorheen. Het was even doorbijten dus, ik kon Drake op mn ipod niet eens erbovenuit laten komen…helaas…
We overnachtte in een backpack hostel aan de rand van het park. Natuurlijk waren daar al aardig wat insecten en beestjes aanwezig. Zeker bij mijn bed, daar liep/zat telkens een gekko/salamander op de muur. Maar zoals wel vaker bij mijn Afrika-avontuur, stapte ik hier makkelijk overheen, oordopjes in en slaapmaskertje op! Weg was ik!
Nadat we heerlijk gegeten hadden nog even bij het kampvuur marshmallows gegeten. Bij dit hostel wordt iedere avond de nachtaapjes gevoerd. Dit dier kon de banaan die voorgeschoteld werd wel waarderen, ze kwamen een voor een eraan. De eerste diertjes waren dus al gespot!
Daarna snel naar bed gegaan, we gingen er de volgende dag er om 4u al uit!
Heel vroeg in de ochtend en laat in de middag heb je namelijk de meeste kans op het spotten van een predator (leeuw, luipaard, cheetah/jachtluipaard).
Zaterdagochtend waren we iets voor 5 uur al in het park. Vol goede moet ging de zoektocht beginnen. Als eerste zagen we een groep zebra’s en een paar impala’s, allebei van redelijk grote afstand. Niet veel later hadden we al de eerste van de big 5 te pakken. Er stond vrij ver van ons af een grote groep buffels.
Om 7u stond een stevig ontbijt op ons te wachten. De Zuid-Afrikaanse gidsen stonden namelijk al doodleuk te scottel-braaien. Er werd gepakken ei met spek en champignons klaargemaakt. Gek genoeg vond ik het deze morgen erg lekker! Ik heb nog nooit zo stevig ontbeten, maar het beviel prima!
Na het ontbijt ging het hard met spotten. We hadden al snel een witte neushoorn en olifant te pakken. Hluhluwe staat bekend om de neushoorn. Hier komen de meesten (mss wel enige?) neushoorns van de wereld in het wild voor. De witte zie je vrij veel, er leven er zn 2000. De zwarte is erg zeldzaam, 800 leven er in het park, maar ze zijn vrij agressief. Kom je te dichtbij dan vallen de meteen aan!
Toen we in de middag bij een uitkijkpunt een zwarte neushoorn zagen werden onze gidsen helemaal enthousiast. Ze vonden het zo mooi, en ik ook. We stonden op redelijke afstand maar hij hoorde ons wel en hield het allemaal scherp in gaten. Volgens onze gidsen waren we erg lucky, deze zagen hun ook maar zelden op zn mooie manier/plek. Even later kwamen we er zelfs nog een tegen! Echt super dus.
Verder heb ik een giraffe van heeeel dichtbij gezien, die liepen wel 2, 3x rustig voorbij de auto. Zo bizar om dat zo te zien. Ook zebra’s, impala’s, ingala’s, gnoe’s, zwijnen, antilopen en nijlpaard hebben we mooi kunnnen zien!
Alleen al de natuur van Hluhluwe is erg mooi. Ik verwachtte een dorre uitgestrekte vlakte, maar het was juist heel groen met veel bebossing.
Ik heb hele mooie zonsopgang en andere mooie natuur foto’s kunnen maken!
In merkte aan mezelf dat ik er steeds beter in kwam, je wordt echt fanatiek in het spotten. Het oer-mannelijke instinct van het jagen komt echt bij je naar boven. Dat is echt super. Je MOET het gewoon ooit eens gedaan hebben.
Om deze indrukwekkende ochtend even te laten bezinken hebben even kunnen bijkomen bij de verblijfplaats van die avond. Het Mpila backpack hostel in het park. Hier zit geen omheining heen dus lopen de dieren vrij rondom. Dat werd al snel duidelijk. Bij ons huisje stond een hele groep impala rustig naast de deur. Ook weer zo apart om te zien. Je maakt het allemaal maar weer mee :P.
Na 2 uurtjes gingen we weer op pad. Laat in de middag (van half 4 tot 7 uur) zijn er weer predators te zien.
En dat bleek nog waar te zijn ook. In de middag spotte we een cheetah (jachtluipaard) die rustig in de schaduw onder een boompje lag. Hier waren we heel blij mee. Cheetah’s zie je niet zo vaak, en dan ook nog eens op pakweg 15-20 meter. Heel rustig lag hij in het veld.
Vlak voordat we weer terug reden naar onze verblijfplaats kwamen we midden in een kudde olifanten terecht. Deze wilde net de weg oversteken, een groep van 15-20 olifanten, grote en kleine. Wij stonden hier gewoon middenin! Echt zo zo mooi, hoogtepunt van de dag. Toen een olifant onze aanwezigheid een klein beetje bedreigend vond stond hij bijna klaar om te ‘attacken’, onze gids stond aan klaar om vol gas te geven, gelukkig merkte hij op tijd dat we verder niks deden dan foto’s maken! Maar dat was wel f spannend.
's Avonds na een heerlijke braai zaten we nog even lekker. Onder een super heldere sterrenhemel liet ik de dag even op me inzinken. Wat een mooie beesten al gezien! Daarbij liet ik me door de gids vertellen dat de hele melkweg te zien was, met ‘het kruis’ op het eind. Ik vond het supermooi.
Daarna hadden onze gidsen nog een hoogtepunt voor ons in petto. Het overgebleven vlees van de braai werd vlak bij de achterkant van ons huisje neergegooid. Hier komen hyena’s op af…en zo geschiedde, we zaten rustig te wachten op onze ‘veranda’…binnen enkele minuten hadden ze het vlees al geroken. Op pakweg 2 tot 4 meter stonden een paar hyena’s het vlees op te eten. Het was echt zo spannend, ze keken je recht in de ogen aan. Echt zo vet…
Daarna kwam nog een verrassing. Toen ik vlak voor 22u mijn tanden wilde gaan poetsen, viel opeens alle lampen uit. Stond ik daar in een donkere badkamer, ik zag geen hand voor ogen. Het bleek dat de generator van het park om 22u stopt, zodat het helemaal donker is, voor de dieren.
Van de gids kreeg ik gelukkig een hoofdlampje aangeboden. Met deze kon ik mn weg weer vinden. Toch handig als je weet dat er allemaal insecten en gekko’s/salamanders in het huisje lopen, laat staan wat er rondom het huisje liep…
Zondagochtend was het weer om 4uur eruit. We moesten namelijk de leeuw en luipaard nog spotten. Op dit tijdstip heb ik een mooie zonsopkomst kunnen fotograferen.
Nu wisten we (ik) eigenlijk al dat het spotten van een luipaard wel heel moeilijk zou worden. Maar een leeuw wilde ik toch wel supergraag zien. Het leek er in eerste instantie niet in te zitten. We reden van 5u tot 9u door, zonder ook maar iets te zien (op een paar zebra’s, neushoorns en impala’s na).
Totdat we op gegeven moment van een tegenligger een tip kregen dat er leeuwen op een plek zaten. Daar gingen we vol gas heen. Over de hobbelige zand/steen-paden gaven de gidsen vol gas, de maximale snelheid in het park (40km/u) werd daarbij licht (60km/p) overschreden…
Toen we op de uitkijkplek kwamen zagen we een hele groep leeuwen. Het waren er wel een stuk of 9 of 10. Ze lagen rustig naast de rivier uit te rusten. Het was mooi om te zien. Helaas lagen ze redelijk ver weg, met de verrekijker waren ze goed te zien. Maar voor een echt goede foto was het helaas te ver.
Nadat we de leeuwen hadden gespot kwamen we nog veel verschillende vogels tegen. Eentje, onze gids had hem nog nooit in het park gezien (!), weet zo gauw de naam niet meer, maar deze vogel wordt afgebeeld in het logo van het ministerie van Zuid-Afrika. Hij eet voornamelijk slangen en stampt daarom met zn poten hard op de ondergrond. Grappig om te zien en horen hoe hij een soort ritme maakt met het stampen
Nadat we de leeuw gezien hadden kon ik met een volmaakt gevoel het park verlaten! Zoals gezegd, 4 van the big 5 gezien, zeldzame cheetah en 2 zeldzame zwarten neushoorn. Daarnaast nog giraffes en olifanten vlak voor je over de weg! Zoals ookal vaker gezegd, wat een superweekend. Ik heb nu ook gezien hoe mooi Afrika echt is! De natuur is zo mooi.
Op de terugweg naar Durban had onze gids nog een paar mooie weetjes en viel me wat op:
– Op de rand van Durban ligt het grootste winkelcentrum van heel het zuidelijk halfrond. Het winkelcentrum kent 3 verdiepingen, die allemaal, hou je vast, 1 KM LANG ZIJN !!! Hij zei; je hebt daar werkelijk ALLES.
– Op een aantal viaducten die over de snelweg staan is in het midden een stuk weg van de railing. Het schijnt dat de lokale bevolking deze stalen/aluminium buizen eraf jat. Nu worden ze door de overheid gemaakt van plastic. Toch stopt de diefstal niet. Zo blijkt maar weer, als je echt helemaal niks hebt, probeer en pak je alles wat je krijgen kan.
– De term now now is bij onze gidsen (blanke Afrikanen) ook niet vreemd. Alleen gebruiken zij ‘just now’.
We moesten onze tassen van de ene auto nog in de auto leggen die ons naar huis zou brengen, ik aan de beste man vragen toen we stopten bij een tankstation: ‘moeten we tassen al in de andere auto leggen?’ ‘not now, just now’ zei die. Ik echt zo…‘Uhhh’ hahaa…
Hetzelfde was de avond ervoor bij het eten. Iemand moest hem even helpen met bestek en borden pakken. Hij vroeg of iemand ‘just now’ kon komen. Ik liep er meteen even heen, maar toen zei die: ‘not know, take it easy!’ Haha, zo mooi, maar zoals je ziet moet ik er nog aan wennen…
Jullie merken al dat dit weekend me erg goed heeft gedaan. Ik heb heerlijk gegeten met de gidsen, was echt heel lekker. Daarbij ben ik zo blij dat ik dit heb mogen zien. Het was heel indrukwekkend. Het is toch weer een heel andere indruk/beeld dat je weer krijgt van (Zuid) Afrika.
Dat maakt het land zo mooi maar ook zo apart. De verschillen in landschap en mensen is gewoon heel groot. Je moet het eigenlijk zelf zien om het te ervaren. Ik kan dat gevoel moeilijk onder woorden brengen.
Hopelijk kunnen jullie straks allemaal vanuit mijn (uitgebreidde) fotoreportages van waar ik geweest ben een klein beetje een beeld van maken. Als ik de foto’s allemaal terugzie, vind ik het heel apart dat dit zich allemaal in een land afspeelt!!
Bedankt voor alle leuke reacties etc. Ik heb mn plekje al redelijk gevonden naar een moeilijke start. Ook deze week op het project staan weer leuke dingen te wachten, maar dat volgt allemaal vanzelf weer!!
Hele hete groeten uit Durban!
Xx, Thijs