Op Safari

(origineel bericht op be-more.nl)

Op Safari

Vrijdagochtend was het tijd voor mijn tweede trip; op safari in het Hluhluwe park. Met Beau, Biba, Danny en June en nog 3 meiden van een ander project gingen met twee 4x4 landrovers op weg. Het was 3 uurtjes rijden. Onderweg zie je prachtig landschap, villawijken en townships, wat een verschillen. Er lopen hier ook altijd mensen langs de snelweg en je mag hier zowel links als rechts inhalen. De ‘vluchtstrook’ wordt hier ook gewoon gebruikt als rijstrook. Heel bijzonder allemaal! Deze keer reden we gewoon over de snelweg en hoefden we niet te vrezen voor ons leven… Een prima ritje.
Bij de toegangspoorten van het safaripark konden we nog even onze benen strekken. Wel grappig dat je dan een waarschuwingsbord ziet staan voor olifanten, neushoorns enz. Pas op!
We reden het park in en dan is het echt een sport om een dier te spotten. Natuurlijk zochten we naar de big 5 (olifant, neushoorn, buffalo, luipaard, leeuw), maar er waren ook genoeg andere dieren. We hadden mazzel en al snel hadden we de eerste zebra’s gespot. Wat een leuke dieren zijn dat.
En daarna volgde de eerste olifant. WAUW! Waanzinnig om zo’n indrukwekkend groot beest in zijn natuurlijke omgeving te zien. Ook zagen we herten en wilde zwijnen. Toen reden we naar ons kamp middenin het park. Er staat een elektrisch hek omheen voor de olifanten, maar verder kunnen alle dieren rond je tent sluipen… Fijn! Eigenlijk zouden we een huisje hebben, maar omdat het druk was i.v.m. een feestdag kregen we een tent. En niet zomaar een tent… Een supergrote, luxe safaritent met heerlijke bedden, een schone badkamer met handdoeken en zelfs een keuken! Echt te gek! Dat is weer eens wat anders dan een slaapzaal in een backpackers lodge. Super! Hier konden we even uitrusten, bijkomen en opfrissen. Ik deelde mijn tent met Biba.
’s Middags gingen we weer een ritje door het park maken. En ja hoor, nu kwamen er zelfs kuddes olifanten voorbij. Echt zo gaaf om die beesten te zien. Ook spotten we de eerste giraffen. Wat een mooie beesten zijn dat. Ook kwamen we neushoorns en buffalo’s tegen. Dat waren al 3 van de big 5. Wat een mazzel. Met een tevreden gevoel gingen we terug naar het kamp. Het was inmiddels al donker geworden. In onze heerlijke luxe safaritent even gedocht en toen gingen we eten. Braai (oftewel bbq). De eerste hyena was al gespot. Als we heel stil waren, dan zouden ze terugkomen. Dus ik heb lekker hard zitten praten de hele avond, hihi. De braai was heerlijk, maar we waren wel hartstikke moe. Wat een dag. Gelukkig werden we door John (onze ranger) naar onze tent begeleid. Daar hebben we een kaarsje aangestoken en de hele nacht laten branden, want jeetje wat was het donker. Echt fijn heb ik niet geslapen wetende wat er allemaal rond die tent kon lopen. En dan al die geluiden… Om 4.15u (!!!ja je leest het goed, kwart over vier!!!) stonden we op. Hoe eerder we zouden gaan rijden, hoe groter de kans om leeuwen te zien. Vandaar… Om 5u zaten we allemaal paraat in de auto. Op naar de leeuwen!
We zagen eerste zebra’s en nog een giraf. En ja hoor, terwijl ik zat te knikkebollen (4.15u he) lion, lion! Ik was gelijk wakker en zat met de foto en videocamera paraat. Whaaaa, er loopt gewoon een leeuwin hier voor me. Aan de ander kant lag de leeuw met daarachter nog een. Ongelooflijk om die beesten hier in het wild, op nog geen 3 meter afstand te zien. We moesten wel onze vingers binnenboort houden, maar de ramen konden open blijven. Ik heb dan ook heel wat plaatjes geschoten. Zodra er meerdere auto’s deze plek gevonden hadden vonden de leeuwen het wel welletjes. Om 8.00u gingen we ontbijten. Er zijn een aantal picknickplaatsen en uitkijkpunten in het park, maar alles is op eigen risico. Er kwamen dan ook heel wat sterke verhalen langs, fijn om te weten als je daar je boterhammetje staat te eten. Na het ontbijt vervolgde onze weg en werd het warmer en warmer. We zagen bavianen, zebra’s en herten. Ik heb wel wat zitten knikkebollen naarmate het later werd. Na de lunch reden we naar een zwembad om even heerlijk te relaxen. Oh wat fijn! Ik was wel even knettergaar na het vroege opstaan. Een heerlijke frisse duik en heerlijk zonnen op een ligbedje was een prima pauze. Het was ook wel heel erg heet vandaag! Maar aangezien ik nu velvrij was wilde ik natuurlijk wel even bruinen. Ik heb nu dan ook een lekker gezond kleurtje.
Na deze pauze gingen we aan onze laatste tour door het park beginnen. Dat was ook wel goed, want je zit toch 2 dagen lang in de auto en dan is het ook wel een keer goed. En wat hadden we weer mazzel, er kwam een kudde giraffen voorbij. Ook zagen we nog zebra’s, neushoorns, antilope en buffalo’s. Toen was het wel tijd om het park te verlaten. Wat was het waanzinnig! We reden naar een backpacker’s lodge en daar hebben we even lekker gedocht. Al gauw werd het donker. Bij het kampvuur kregen we heerlijke pasta te eten. Hierna zijn we lekker naar bed gegaan. We waren tenslotte al heeeel lang wakker.
De volgende ochtend kregen we een heerlijk ontbijt en daarna reden we weer naar Durban. Wat een geweldige ervaring was deze safaritrip. Om nooit te vergeten!
Het is dan ook wel weer fijn om thuis te komen. Even ons verhaal gedaan bij de meiden en de rest van de dag konden we lekker bijkomen van de trip en relaxen.
’s Avonds heb ik voor de kids pannenkoeken gebakken. Ze hebben ervan genoten!

Maandagochtend zijn we begonnen met klussen. Ik heb de muurschildering van Winnie de Poeh en Buzz afgemaakt en wat bedden gelakt. Het is nu echt bijna af en dat kun je goed zien. Het ziet er vrolijk uit. Vandaag was ook de verjaardag van L. We gingen met haar naar Galleria om een cadeau te kopen en wat lekkers te eten. Al snel wist ze dat ze sneakers wilde kopen. Bij Wimpy’s gingen we lunchen met L. Ze vond het helemaal gezellig met alle meiden. Hierna ging L. alvast naar huis en hebben wij onze eigen boodschappen gedaan. Dit doen we altijd bij Checkers, een hele grote supermarkt waar we echt alles kunnen kopen. Ik eet hier dus niet alleen maar rijst.
Toen we weer terug waren heb ik de muurschildering nog even afgemaakt en hebben we voor L. gezongen. ’s Avonds werden we opgehaald om een tour door Durban by Night te maken. Wij zitten zelf in Amanzimtoti, een dorp buiten Durban. Het was dus wel even leuk om ‘de grote stad’ te ontdekken. Het was wel heel indrukwekkend toen we bij de shacks kwamen. Daar wonen echt de armste van de armste. Wat ellendig om te zien. Zij leven echt in hokken gemaakt van wat ze maar konden vinden en boven op elkaar. Er zijn containers neergezet voor toilet en douche. Wat een stank…
Zo hebben we alle kanten van Durban gezien. De villawijken, de haven, de mainstreet, de hoerenwijk, de townships, de voetbalstadions, de uitgaansstraat en nog veel meer. Durban is eigenlijk een heel gevaarlijke stad met veel criminaliteit. Het is dan ook niet verstandig om hier als ‘rijke’ Nederlander over straat te gaan. Er zijn maar een aantal plaatsen waar het wel veilig is. Het was erg interessant om alles te zien en alle verhalen te horen.
Dinsdagochtend heb ik met Manon en P. de keuken geschilderd in 3 verschillende kleuren. Die is erg leuk geworden. Hierna heb ik met Ross besproken waar we mijn sponsorgeld aan gaan besteden. Ik heb besloten om voor 2 kinderen het schoolgeld te betalen voor het komende schooljaar. De scholen zijn hier best duur per maand en dus erg kostbaar. Het nieuwe schooljaar begint hier in januari. Ik wordt dan op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van de kinderen dat schooljaar en krijg rapporten opgestuurd zodat ik alles kan volgen. Dat is voor de Vrijenburg natuurlijk erg leuk om te kunnen volgen. Het is hier namelijk niet zo vanzelfsprekend dat alle kinderen naar school kunnen.
Met de rest van het geld gaan we op zoek naar nieuwe banken. Die zijn tot op de draad toe versleten en erg vies. Daar gaan we dus voor shoppen.
’s Middags hebben we uitnodigingen gemaakt voor ons Christmas Party Weekend.
Zaterdagavond, kerstavond, organiseren we een kerstdisco. En op zondag, 1e kerstdag, gaan we ’s middags kerstkoekjes bakken en maken we ’s avonds een kerstdiner voor de kinderen. Wij en zij hebben er zin in.
Ook hebben we met de kinderen de kerstbomen verder afgemaakt. Het was weer een warme dag. We hebben dan ook buiten nog even lekker gekletst. Helaas viel de stroom weer uit. We zullen zien hoe lang het deze keer gaat duren. We hebben beneden gelukkig onze pasta kunnen koken op het gasstel. Dat smaakte prima en we hebben lekker buiten gegeten.
Woensdagochtend ben ik eerst gaan schilderen. De muurschildering van Tinkerbel in de meidenslaapkamer moest afgemaakt worden. Een mooi klusje voor mij. Gelukkig hoorden we al snel dat er weer elektriciteit was. Joepie, fijn!
Toen ik bijna klaar was werd ik geroepen door Peter. Ross en Yvon waren aan het shoppen en hadden mooie banken gezien. Samen met Peter ben ik gaan kijken. De dames hadden een mooie deal kunnen sluiten, verkocht! Het zijn 4 zwarte banken van een soort leer. Prima schoon te houden dus en erg praktisch. Tevens kunnen ze ook neergeklapt worden om op te slapen. Ideaal voor de sleepovers voor de tv. Wat een goede investering. Gelukkig zaten de banken in dozen. Het ging maar net door de winkel. Er is hier namelijk geen achteruitgang om goederen op te halen. De meneer van de winkel reed onze banken op een karretje naar het busje. Dat ging allemaal maar net. Ze pasten prima in het busje en zo reden we terug naar Palm Tree. Ik was helemaal tevreden. Bij thuiskomst kwamen de kinderen kijken. Wat is dat?? Joepie, nieuwe banken. Met z’n allen hebben we ze naar boven gesjouwd en de oude banken op de brandstapel gegooid. Andere tapijten neergelegd, de boel een beetje geveegd, startklaar voor de nieuwe banken. Een voor een hebben we ze uitgepakt en in elkaar gezet. Wat zag dat er goed uit zeg! Ik werd helemaal trots. We hebben er wel nog even plaids overheen gelegd ter bescherming. Ook is er een draadje rond het zitgebied gespannen, zodat de honden niet meer bij de banken kunnen komen. Goed idee! Het ziet er direct heel anders uit, helemaal goed! Dat was wel even zweten, want tjee wat is het toch weer heet vandaag. Ik ben even lekker onder de koude douche gaan staan, lekker fris. ’s Middags hebben we voorbereidingen getroffen voor de little boys night. Om 17.00u kwamen de jongens t/m 10 jaar bij ons eten. We hadden frietjes met worstjes voor ze gemaakt. Dat was smullen. Wat hadden we een plezier aan tafel en wat zijn het toch een schatjes. Na het eten waren er nog ijslollies en toen gingen we film kijken. Een gezellig avondje.
Vanochtend heb ik de raamkozijnen aan de buitenkant van het day care centrum geschilderd. Jeetje wat een hitte weer vandaag! Het day care center is op dit moment gesloten omdat het vakantie is. Peter, Yvon en Ross hebben gevraagd of ik een weekprogramma wil maken voor als het day care center weer gaat draaien. Dat vind ik natuurlijk erg leuk om te doen! Ook mag ik meedenken hoe we die kleintjes Engels kunnen leren. Een leuke uitdaging voor juf Wendy.
Vanavond hebben we big boys night en morgen ladies night. Erg leuk om de kids in kleine groepjes in ons huisje te hebben. Zaterdagavond organiseren we een kerstdisco. Zondag gaan we ’s middags kerstkoekjes bakken en maken we ’s avonds een kerstdiner voor de kids. Dat zal wel een heel andere kerst worden dan ik gewend ben, maar vast ook een om nooit meer te vergeten.

Ik wil jullie allemaal hele gezellige kerstdagen wensen en een liefdevol 2012!

Ik mis jullie!

Dikke kus en knuf vanuit Amanzimtoti,
Wen

(origineel bericht op be-more.nl)