(origineel bericht op be-more.nl)
Op Safari in Hluhluwe
Afgelopen weekend heb ik hem dan gedaan: De SAFARI!!!
Het weekendje waar ik het meeste zin in had, het leek me zo geweldig om door de mooie natuur te rijden op zoek naar dieren die in het wild leven…
Leeuwen, giraffen, zebra’s, olifanten, neushoorns etc.
Het leek me geweldig…
En ik zal jullie vertellen: Dat was het ook!! Het heeft mijn verwachtingen zelfs overtroffen!
Vrijdag werd ik om 12.00 opgehaald van het project door onze gids Cameron. Hij ging mij samen met 3 andere vrijwilligers van andere projecten het weekend meenemen op safari.
Na een lange autorit kwamen we aan bij het park, bij een backpackershostel. Hier mochten we even uitrusten van de lange rit aan het zwembad, Cameron ging voor ons koken.
Na het eten hebben we de hele avond nog bij een kampvuur gezeten, ook de aapjes vonden het heel gezellig!
Zaterdagochtend ging om 5.00 de wekker, en om 5.30 reden we naar het park…
Na de hele ochtend door de geweldige natuur gereden te hebben konden we al een paar dieren die we graag wilde zien van ons lijstje afstrepen. Giraffen, buffels, zebra’s en neushoorns…
Ook hebben we midden in het park lekker ontbeten om 7.30… Onze gids haalde 2 gasstelletjes tevoorschijn en heeft eitjes voor ons gebakken, inclusief vers fruit, spekjes, tomaat… alles er op en eraan.
Daarna gingen we naar ons verblijf voor de nacht, hier konden we lunchen en vast onze spullen neerleggen. We sliepen midden in het wildpark. Dus alle dieren zouden in principe bij onze slaapplekken kunnen komen. (behalve de olifanten werden door een hoge draad tegen gehouden omdat ze de watertoevoer kunnen beschadigen)
Het was een hele warme dag waardoor de dieren zich verschuilen in de schaduw… Maar rond 14.30 ging de zon een beetje weg en werd het redelijk bewolkt, heel fijn voor ons want we zijn toen weer gauw in de auto gesprongen op zoek naar de rest van de big 5.
Dit was een geweldige rit!! We hebben olifanten, leeuwen, neushoorns, zebra’s, giraffen, apen en als klapper op de vuurpijl een CHEETAH gezien!
We hebben echt veel geluk gehad dat we al deze dieren van dichtbij hebben mogen zien. Want als je op safari gaat heb je nooit garantie dat je veel dieren ziet, je moet echt geluk hebben en op het goede moment op de juiste plek zijn.
’s Avonds werd weer door onze gids een heerlijk diner gemaakt, echte “Zuid-Afrikaanse Braai” , oftewel: bbq.
Na het eten nog lekker buiten zitten… maar de hyena’s hebben ook geroken dat onze gids een hele goede kok was en kwamen dan ook op de bbq af. Daarom konden we de bbq niet alleen laten anders werd het vlees gestolen door de hyena’s die er rondliepen (zagen we bij de buren gebeuren).
Na het eten kwamen ze de bbq aflikken, heel erg bijzonder om te zien. Ook wel een beetje spannend maar de gids vertelde dat we ons echt geen zorgen hoefde te maken. Omdat we groter zijn heeft de hyana’s respect voor ons en zal ons niet aanvallen, met kinderen moest daar wel heel erg worden uitgekeken.
Zondagochtend zijn we weer heel vroeg opgestaan… nu om 4.30 om voor openingstijd (6.00) al door het park te gaan rijden, omdat we al in het park waren was dit mogelijk.
En dit had succes, om 5.45 zagen we 2 leeuwen met hun jongen een net gevangen Gnoe opeten. Geweldig om van zo dichtbij te zien.
Het was een super weekend! Een hele mooie ervaring!
Maar ik moet zeggen dat ik ook heel blij was toen ik terug was op het project waar de kindjes me al met open armpjes weer ontvingen!
Zuid-Afrika: wat een mooie plek!
Groetjes vanuit Mother of Peace
Merle