Eind januari gaan wij met de Hurtigruten de tocht maken van Bergen naar Kirkenes en terug tot Trondheim. Een van de excursies is de husky tocht in Tromso. Daarbij wordt aangegeven, dat je over een goede lichamelijke conditie moet beschikken. Wij zijn geen sportmensen en rond de 65 jaar. Ons lijkt: als je op de slee zit, waarom dan een goede conditie?
Heeft iemand heir ervaring mee?
hallo Gerard en Maria
Wij hebben toen we 60 waren een 2daagse huskey tocht in Lapland gedaan .
We zaten niet, we stonden , we moesten toch behoorlijk ons evenwicht houden bij heuveltjes , bochten , dus niet last hebben van pijnlijke polsen enz beetje sterk in de armen. Misschien bedoelen ze dat. Maar niet elke tocht is natuurlijk hetzelfde.
Het was een onvergetelijke belevenis. Heel veel plezier
Ik heb vorig jaar eind februari de route Bergen-Kirkenes-Bergen gevaren met Hurtigruten, en heb de sledetocht in Alta gedaan (ligt normaal niet op de route, maar door extreme storm voeren we een andere route).
Ben zelf 29, de meeste anderen op het schip waren van jullie leeftijd, over het algemeen wel redelijk ter been, maar zeker niet allemaal, en ook zeker geen zeer sportieve types. Bij onze sledetocht zaten we met 2 m/v op een slee, daarachter stond een menner. Het tempo lag niet heel hoog, al zijn de honden ontzettend enthousiast. Je hoeft zelf niets te doen, behalve zorgen dat je je goed warm aangekleed hebt, en je kunt vasthouden aan de slee, zodat je stevig zit.
Er worden ook sneeuwscootertochten georganiseerd, die zijn wat intensiever, omdat je daar zo’n scooter zelf bestuurt. Heb dat zelf niet gedaan (want had mijn rijbewijs thuis gelaten), maar ook daar gingen veel mensen van jullie leeftijd gewoon mee.
Ik zou gewoon zorgen voor stevige en warme wandelschoenen, evt. met sneeuwhaakjes eronder, en warme kleding. (en een waterdichte broek, want er spettert wel sneeuw omhoog).
Ik vond het een aanrader: het landschap dat aan je voorbijtrekt is echt prachtig, en de honden zijn enorm enthousiast, en ook heel vriendelijk en aaibaar.
Bedankt voor uw reacties. Wij hebben de husky-tocht geboekt, mede op basis van uw reacties. De tocht in Kirkenes was al volgeboekt, maar nu gaan we in Trompso de tocht maken, kunnen we in Kirkenes een bezoek brengen aan het ijshotel.
Nogmaals bedankt
Gerard & Maria
Dat lijkt me fantastische! Ik wens jullie een behouden reis en hoop dat het een onvergetelijk avontuur gaat worden. Wat ik bovendien heel graag van jullie zou willen weten is of iemand van jullie het noorderlicht ooit echt heeft gezien? Ik ben zo benieuwd of iemand hier zijn verhaal wil delen… dank en groetjes, minoes :vak01:
Minoes, Wij hebben inderdaad het noorderlicht gezien, afgelopen zaterdag pas terug van onze reis. Weliswaar hebben wij het spectaculaire van het verschijnsel in de onze eerste vakantieweek niet kunnen ervaren, omdat we nog te laag onder de poolcirkel zaten; zelfs de Noren spraken over een show, die ze nooit eerder hadden gezien.
Afgelopen dinsdag in Tromso hebben wij wel het noorderlicht kunnen zien zoals dat vaak ook op foto’s te zien is.
Er zijn ook foto’s die het noorderlicht laten zien, terwijl het met het blote oog niet te zien is, zoals op bijgaande foto.
Bedenk, dat veel foto’s worden genomen met sluitertijden boven de 20 seconden, zodat er sprake is van licht, dat je niet met het blote oog ziet.
Ik ben een tijdje niet op het forum geweest en zie net jullie bericht en dat jullie weer terug zijn van een schitterende reis. Op de foto is in der daad niet zo veel te zien, maar wat je schrijft is al heel indrukwekkend. Hoe was jullie reis? Nu zou ik toch graag meer willen weten, ook over de husky tocht… ik herinner mee een best vermakelijke docu serie van de bbc waarin actrice Joanna Lumley naar Noord-Noorwegen reist om een jeugddroom te vervullen en het noorderlicht te zien. zij is natuurlijk ook in het ijshotel geweest en heeft een hoop leuke mensen ontmoet… hoeveel zonuren zijn er eigenlijk per dag als je in januari reist? is het de meeste tijd gewoon donker? groetjes van minoes:dag:
Minoes, Het was een geweldige reis, die ik iedereen kan aanbevelen, alleen ik zou niet de hele noord- en zuidroute nemen, maar eerder afstappen. De zuid gaande route vindt ik wat minder enerverend, maar misschien was ik toen wel verwend. Wij hadden de husky tocht in Kirkenes willen nemen, maar die was volgeboekt, dus hebben we de tocht in Tromsø genomen. Daar lag wat weinig sneeuw, zodat we soms over de graspollen gingen, maar hij was wel avontuurlijker en langer dan in Kirkenes. Daar had ik sowieso een typisch “toeristengevoel” bij de excursie naar het sneeuwhotel. Er lag wel veel meer sneeuw wat gunstig was voor de husky tocht. Helaas was het in Tromsø om 16:00 uur al donker, zodat ik hele donkere film heb van die tocht.
De meeste foto’s van het noorderlicht, die ik heb, zijn 7 MB groot dus niet hier toe te voegen, maar een enkele foto lukt wel. Zie bijgaand.
Om echt hele mooie foto’s te maken, en zeker film, heb je wel bijzondere apparatuur nodig. Er waren op de boot mensen, die met hun camera het noorderlicht niet konden vastleggen, hetzij vanwege een te klein diafragma, hetzij door een te beperkte sluitertijd. Mijn filmcamera bij voorbeeld haalde het bij lange na niet. De foto’s op internet zijn veel beter, dan ik kon maken, maar zelf zien is een hele ervaring.
Voor die docu van Joanna Lumley is echt wel een hele ploeg druk bezig geweest, uitgerust met professioneel apparatuur.
De zonuren zijn heel verschillend, zowel afhankelijk van de dag als van de noorderbreedte. Op de Noordkaap hadden we op 28 januari tussen 12:00 en 14:00 uur de zon net boven de horizon. Men zei mij, dat de poolnacht daar op 21 januari ten einde was!! Op 21 januari gingen in het Vigelandpark (Oslo) om 17:00 uur de lichten aan, echt donker was het nog niet, en de volgende dag werden wij om 07:45 uur in het donker naar het station gereden.
Op de terugweg, 31 januari, begon de rondtoer vanuit Harstad met een bezoek aan een kerk en een museum: om 09:00 uur was het nog donker en om 16:00 uur was het weer donker.
Hadden wij in Oslo op 21 januari dus nog bijna 9 uur licht op een dag, op de Noordkaap op 28 januari was dat niet veel meer dan 2 uur.
Gerard
gdewerk, hartelijk dank voor je schitterende bericht. Ik weet niet wat het is, maar er zijn weinig reisberichten die zo een indruk op me maken als berichten over het meest noordelijk gedeelte van Europa. De lengte van het daglicht in winter schijnt nogal erg te verschillen maar ik ga er van uit dat de afstand tussen Oslo en de Noordkaap nogal groot is. Ik heb even gekeken, Oslo ligt 2253 km ten zuiden van de Kaap. Dat is zeker een groot verschil. Misschien vind ik dit noordelijke gedeelte zo spannend omdat je je bewust wordt van fenomenen die in onze grote steden al lang geen rol meer spelen, zoals de windstreken, daglicht, invloed van de maand en zon… het is een droom van mij om zo een reis een keer te kunnen maken. nogmaals dank voor alle info en de mooie foto! veel groeten van Minoes70
Minoes70, ja, de afstand Oslo - Noordkaap is net zo groot als Oslo - Rome!
Ik zou zeggen, ga die reis doen, informeer bij Norske Turist Service in Heemstede voor de mogelijkheden, ze weten daar veel, heel veel van Noorwegen. Succes van Gerard
Nou het is best een heel eind, maar zo mooi is het nu ook weer niet
De afstand in rechte lijn.
Oslo naar de Noordkaap circa 1423 km
Oslo naar Rome circa 2009 km
Google maps komt voor een route over de weg van Oslo naar de Noordkaap (geheel door Noorwegen) uit op 2150 km, maar dat is natuurlijk niet de snelste/kortste route naar de Noordkaap. Voor Rome komt daar nog een flinke afstand bij