Met Hurtigruten schip van Kirkenes naar Bergen

In mei ga ik(42), samen met mijn zoon (21) en mijn ouders ( 75 en 77) met het hurtigruten schip de Trollfjord cruisen van Kirkenes naar Bergen. We vertrekken eind mei. Wie heeft deze reis eerder gemaakt en wat zijn jullie ervaringen?

Wij hebben enkele jaren geleden als onderdeel van een rondreis per auto door Noorwegen met een Hurtigroute-boot van Kirkeness in vijf dagen tijd naar Bergen gevaren. De verzorging aan boord c.q. het eten was goed. Wij hadden iedere dag een excursie geboekt. Per bus gingen we dan een bezienswaardigheid bekijken zoals de Noordkaap (vrij toeristisch) en een nachtelijk concert in een kathedraal (heel mooi). Het enige minpunt was dat bij vertrek in Kirkeness de zee vrij ruw was, waardoor wij een dag zeeziek waren. De natuur c.q. de fjorden zijn schitterend. Aanbevelingswaardig!
Veel plezier, Mia

Boeddha, hoe hebben jullie het gehad?
Ik ga komend voorjaar, met het schip Nordnorge. Ben superbenieuwd, hoor alleen maar mooie verhalen over het natuurschoon daar.

Beste Melanthe,

Als ik het goed lees heb je net de reis achter de rug. Wij horen graag de ervaringen met de Hurtigruten. Ook wij willen deze reis maken.

Graag tot een volgend bericht!

Hallo!

Ja, ik heb de reis inderdaad gemaakt eind feb/begin maart. Ik vond het een goede tijd om te gaan: de dagen worden al wat langer, maar het is nog steeds winter, en er is kans om het Noorderlicht te zien (heb ik ook driemaal gezien, erg mooi). Het landschap boven de Poolcirkel vond ik heel bijzonder, zeker zo in de winter. Beneden de Poolcirkel vond ik het landschap persoonlijk niet zo heel boeiend.

Alles was prima geregeld. Goed aangegeven informatie. Excursies kun je vooraf boeken, maar ook makkelijk als je al aan boord bent. Als je voor omgerekend € 26,- een mok van het schip koopt, kun je daarmee onbeperkt koffie en thee halen, dat vond ik wel handig. Alcohol was krankzinnig duur (€ 9,- voor 1 glas wijn), dus dat heb ik laten staan.

Wat excursies betreft zou ik aanraden alleen de actieve dingen te doen (huskytocht, sneeuwscooter, zee-arendentocht, enz) en de stadstours over te slaan, en in plaats daarvan zelf de steden in te gaan. De stadswandelingen waren, vond ik, nogal ingericht op ouderen, waardoor er uiteindelijk vrij weinig gewandeld werd.

Bergen is een leuke stad (houd wel rekening met regen!). Alesund en Tromso vond ik ook wel aardig. Verder zijn de steden/dorpjes waar je langs komt niet heel spannend. Bodo vond ik bv zelfs tamelijk verschrikkelijk. (Als je daar komt zou ik met een excursie mee gaan naar de Saltstraumen. Hurtigruten biedt die geloof ik niet het hele jaar aan, maar er zijn ter plaatse busexcursies te boeken). De huskytour is geweldig (alleen in de winter) en het middernachtconcert in de kathedraal van Tromso is ook echt een aanrader (grootste deel van het jaar).
Ook heel leuk is het Hurtigrutenmuseum in Stokmarknes.

In Bergen vond ik het Bergen museum (bestaat uit 2 delen: cultuurhistorisch en natuurhistorisch) een grote aanrader.

Ik heb een mooie reis gemaakt, het winterse landschap in het hoge noorden is echt mooi.
Echter, ik zou het niet snel nog eens doen. Ik heb twee weken lang behoorlijk heftig weer gehad. Niet extreem koud, maar wel extreem harde wind. Ik ben uiteindelijk ook niet naar de Noordkaap en Kirkenes geweest, omdat er rond de Noordkaap een storm woedde met windkracht 12, waardoor het schip een fjord in gezakt is naar Alta, waar we 2 dagen aan wal gelegen hebben. (werd overigens door Hurtigruten prima opgepakt, snel vervangend vervoer geregeld voor de mensen die een transfer zouden hebben in Kirkenes, snel gezorgd voor leuke vervangende excursies in Alta).

Ik had het niet verwacht, maar ben enorm zeeziek geweest. Neem vooral pilletjes enzo mee, voor het geval dat! Als het zo stormt en je zeeziek bent, is het geen lolletje. Het uitzicht op open zee ben je dan ook echt heel snel zat. Met name de laatste dagen hebben we heel heftig weer gehad, en vond ik het wel weer prettig om vaste grond onder de voeten te hebben!

Ben blij dat ik het gedaan heb, vooral vanwege het noorden, en het noorderlicht. Er waren overigens verschillende mensen aan boord die de reis voor de zoveelste keer maakten (recordhouders waren een stel dat voor de 15e keer ging)

Groeten,
Melanthe

Hallo Melanthe,

Fijn dat je al zo snel reageert. We hebben deze reis geboekt voor volgend jaar, vertrek vanuit Bergen op 12 mei. Ik hoop dat het dan net iets rustiger weer is, maar dat moet je in het noorden toch afwachten. Dat van die mok die je kunt kopen heb ik al vaker gehoord, dat gaan we zeker doen.
We maken de reis heen en terug en hebben bijna elke dag wel een excursie geboekt, inderdaad wel erg prijzig. Maar ik weet niet of we nog een keer dezelfde reis maken, dus dan maar in een keer goed.
Wij zijn nieuw op deze site, dus het is soms nog even zoeken. Heb je ook foto’s geplaatst?

Groetjes,

Megche

Het is ook zeker de moeite waard.
ik heb geen foto’s hier geplaatst, maar als je me een privebericht stuurt, kan ikjullie de link naar mijn picasa site sturen.