cruise naar noorwegen

hallo

wij zijn een jong koppel en zouden volgende zomer op cruise gaan naar noorwegen, nu weten we niet echt wat we hiervan moeten verwachten, zijn er onder jullie die hier ervaring mee hebben en mss wat tips voor ons hebben?

we zouden gaan met de holland america line met de ms rotterdam.

er stond op de site dat er twee formele avonden zijn, wat kunnen we hiervan verwachten?

we kijken er in ieder geval enorm naar uit om naar noorwegen te gaan, ik droom er al lang van om het land en zijn natuur te bezoeken.

mijn voorkeur ging uit om met de auto te gaan, maar door omstandigheden kunnen we maar één week gaan en zo leek een cruise ons een mooi alternatief.

alvast bedankt voor eventuele reacties!
groeten
bart en ilse

Wij zijn ook een redelijk jong koppel vinden wij zelf (29 en 35) en zijn 2 maal op een cruise van holland-americaline geweest. één keer naar alaska en één keer naar antarctica.
Dit is echt geweldig vinden wij. 5 sterren eten en lekker in de jacuzzi liggen terwijl je door prachtige natuur vaart.
De formele avonden zijn best leuk. Als man dien je een colbertje te dragen en als vrouw een cocktailjurkje of iets dergelijks.
Ga er geen dure dingen voor kopen. Ik ben ook wel eens in mijn afritsbroek met colbertje gaan dineren.
Houdt er wel rekening mee dat je waarschijnlijk één van de jongste zal zijn. Er zijn veel ouderen aan boord. Hierdoor is het lekker rustig en heb je het zwembad meestal voor jezelf.
Een nadeel hiervan is dat de entertainment aan boord ook veel op ouderen gericht is. Dus dat wordt lekker meedoen met de bingoavond.lol2
Op een formele avond kun je er voor kiezen om een privetafel voor 2 te nemen of een open dining waarbij je met 8 of 10 vreemden zit. Dit kan leuk zijn maar soms zit je met een paar decadente mutsen die zich te groots voelen om met jongeren te praten.
Al met al zijn wij supertevreden over holland america. Wij gaan zeker vaker.

Hoikes,
mijn vrouw en ik raden Noorwegen zeker aan als vakantiebestemming.
We hebben vorig jaar ook een tocht gemaakt met eigen wagen tot in Molde.
Met de Color Line hebben we de overzet gemaakt van Kiel naar Oslo, dit is zeker de moeite en vergeet je nooit meer.

Op onze webpage kun je misschien wat meer info vinden:
http://users.telenet.be/danny-elise-reizen/

Als je nog meer vragen heb, willen we ze zeker helpen beantwoorden.

Volgend jaar gaan we terug een tocht maken van drie weken met een camper tot aan de Noordkaap. Hieromtrent vragen we op deze website ook nog hints die ons kunnen helpen.
Je ziet, je kan nooit genoeg te weten komen :hihi:

Hallo Allemaal,

Wij vertrekken begin juli met de boot naar Noorwegen, maar ik vind de excursies ook heel duur. Kan je mij evt vertellen hoe jullie de excursies zelf zoeken te doen. Wij hebben een paar jaar geleden gecruised op de Middellandse zee en daar hebben we ook alles op eigen houtje bezocht, met het openbaar vervoer. Dat was toen best doenbaar maar voor Noorwegen lijkt het mij moeilijker.

Alvast bedankt,
Peggy en Marc baeselen

Hoikes,

over het openbaar vervoer kunnen wij weinig vertellen omdat we er niet mee te maken hebben gehad. Maar ik denk dat het -buiten de grote steden- moeilijk doenbaar is. We hebben er eerlijk gezegd weinig bussen gezien. En toch zeker als je in de mooie, bijna verlaten streken komt. Zoals bijvoorbeeld de Hardangervidda. Daar zijn bijna geen huizen te bespeuren. Eén weg die het plateau doorkruist. Maar dit moet je zeker doen als je Noorwegen wil bezoeken !!!

Wij hebben vorig jaar onze tocht laten uitstippelen door Nordic Info. D.w.z. volgens wat wij graag zouden zien(in ons geval was dat geen musea’s,kerken, enz. Voor ons was het de natuur) hebben ze een tocht gemaakt, en op deze route overal hotelletjes beboekt.
En daar verbleven we dan één of twee nachten naargelang onze tocht was gepland.

Van Maarten Raas(eigenaar van Nordic Info) hadden we begeleidingsboekjes gekregen van al de verschillende streken waar we langs kwamen.
Die boekjes kregen we al maanden voordien zodat we goed konden plannen wat we allemaal gingen doen.
Want in die boekjes vond je bezienswaardigheden uit de streken of als je een wandeling wou doen vond je zeker alle details daarin terug.
Wij hebben geen enkele excursie gehad waar we voor betaald hebben. Je kon natuurlijk bij elke wandeling een gids meevragen, maar dat is niet nodig. Neem gewoon zeker wat extra drinken mee en iets kleins om te eten. Moest de wandeltrip toch wat langer uitlopen dat je gepland had, dat je dan toch iets kunt eten of drinken.
Wij hebben er ook wandelingen gedaan waar je urenlang geen enkele andere mens tegenkomt. En tussen de bergen kan het weer soms zeer snel omslaan, en dan kun je best een tijdje gaan schuilen tot het over is. En hoelang dat dit is weet je natuurlijk nooit op voorhand. Het kan maar enkele minuten duren, maar ook enkele uren.
Maar doe zeker enkele wandelingen daar naar de gletsjers…die vergeet je nooit meer !!!(bijv.Josdalbreen)

Om ginder rond te rijden is geen enkel probleem. Je hebt er dan ook bijna geen wegen. Bij wijze van spreken één weg die alles doorkruist. Dus om verkeerd te rijden moet je al veel moeite doen, haha.

Wij wensen jullie een fijne vakantie toe.
We zijn zelf ook al stillaan vanalles aan het opzoeken voor ons vertrek op 1 juni.
Als je nog vragen hebt…stel ze gerust. Wij proberen te antwoorden waar mogelijk.

Elise & Danny

als je maar een weekje de tijd hebt om kennis te maken met noorwegen zou je ook kunnen kiezen voor een rondtrip met boot, vliegtuig en trein.
Wij hebben dat acht jaar geleden gedaan via norske turistservice. Vliegen naar Bergen, daar twee nachten, dan de trein naar oslo, weer twee nachten, de trein naar trondheim, voor twee nachten en dan nog een nacht op de hurtigruten boot van trondheim naar bergen.
Was echt geweldig !

op de hurtigruten boten is het allemaal niet zo formeel, er zijn ook veel jongeren en jonge gezinnen aan boord (de noren zelf nemen ook vaak deze boot-service om lange stukken rijden af te snijden)
op de HAL schepen schijnt de leeftijd behoorlijk hoog te zijn (mijn ouders hebben dat gedaan) en je ziet alleen de kust natuurlijk.

Hallo Bart en Ilse,
Wij gaan in juni een cruise maken naar Noorwegen en de Noordkaap en zijn benieuwd of jullie al meer weten over zelf doen van de excursies. Er zijn heel verschillende berichten over en ik heb nu alle VVV’s van de plaatsen aangeschreven om te kijken of ze tips hebben. Mij lijken die excursies van de boot ook veel te duur en idd kon je bij een middelandse zee cruise alles zelf doen. Maar of dat bij deze cruise ook zo is vraag ik mij af, vooral de excursie naar de Noordkaap. Alles is nogal dun bevolkt en misschien is er geen openbaar vervoer en taxies vragen vaak nog meer dan de excursie. Laat wat van je horen en natuurlijk ook iedereen die maar weet.
Marianne

Twee jaar geleden hebben wij ( mijn ouders, mijn zoon en ik) de Hurtigruten cruise gemaakt van Kirkenes naar Bergen. Echt een aanrader, fantastisch!! Je vliegt naar Kirkenes en daar ga je de volgende ochtend aan boord. In 7 dagen de hele kust langs. We zaten op de Trollfjord, een heel mooi schip, met een heerlijk zonnedek en veel relax stoelen binnen. Wij hadden volpension en het eten was overheerlijk. öchtends en tussen de middag zeer uitgebreide buffetten en 's avonds een drie gangen diner. Er is een sauna aan boord en twee jacuzzi’s. Een ervaring om daar in gezeten het schitterende landschap aan je voorbij te zien glijden. In de bar is elke avond live muziek, heel gezellig. Voor ons, drie generaties, was er voor ieder wat wils en we hebben ons prima vermaakt. Het is best een dure reis, dus om de kosten te drukken een binnenhut genomen. Klein, maar prima bedden en een verwarmde douchevloer ;-). Personeel supervriendelijk en de excursies( al zijn ze wel schreeuwend duur, net als de wijn) zeer de moeite waard, met name de trip naar de Noordkaap.
Wij zijn eind mei geweest. ik zou deze reis nog wel een keer willen maken, maar dan in de winter ( omgekeerd Bergen-Kirkenes) om dan hopenlijk het noorderlicht te kunnen aanschouwen. Iemand daar ervaringen mee?

Hoi Zeah,

Je hebt het over een weg die de Hardangervidda doorkruist. Bedoel je dan van Kongsberg naar Geilo, of een andere. Ik dacht dat je op de hardangervidda niet met een auto of camper mag komen. We zijn wel reeds twee keer tot op de parkeerplaats gereden en vandaar uit te voet verder.
Groetjes

Hoikes,

in de winterperiode is de Hardanger inderdaad gesloten, maar in de andere seizoenen is het “normaal” geen probleem.
Het heeft natuurlijk te maken of er nog sneeuw ligt. Maar bij onze reis van 1 juni tot 21 juni hebben wij elke pas kunnen en mogen berijden. Zelfs de twee grootste, de Hardanger en de Jotunheimen waren de wegen volledig sneeuwvrij.
Je komt verschillende slagbomen tegen, en geen enkele was er gesloten.
En ik zou niet weten voor welke andere reden er niet zou mogen gereden worden.
En we hebben er vele tientallen andere campers tegen gekomen.
Wij hebben over de No 7 gereden.

Hoi Zeah,
Dank je wel voor de informatie. Kan weer verder plannen en de Hardanger wordt zeker weer opgenomen in de reis
Groetjes.:smile: