Wij vertrekken 4 mei vanaf Kopenhagen voor een cruise naar de fjorden. We hebben er erg veel zin in, maar ik heb toch wel wat vragen. Op de boot kan je namelijk excursies boeken, maar dat is gewoon heel erg duur.
Aangezien we met 4 volwassenen zijn denk ik dat er wel alternatieven zijn. Wat is jullie ervaring met openbaar vervoer of een taxi of eventueel een auto huren. Kan je een auto huren vanaf de haven? We varen vanaf Kopenhagen, Bergen, Flam, Geiranger en Alesund doen we ook aan…(volgorde kan anders zijn, maar ik heb de papieren niet bij de hand;-)
Ik heb zelf nooit een cruise gemaakt door (of eigenlijk langs) Noorwegen dus helemaal precies weet ik het niet maar alternatieven zijn er zeker.
De havens stellen vaak niet heel veel voor (met name Flam en Geiranger, daar waar de mooiste excursies zijn zijn klein). Autoverhuur ter plekke is volgens mij niet mogelijk, ik kan me echter wel voorstellen dat je vooraf een auto kunt “bestellen”. Volgens mij heb ik nog wel ergens een adres maar dat moet ik opzoeken.
Vaak is het ook mogelijk, vooraf, een excursie te reserveren bij een plaatselijk bedrijf. Veel hangt echter af van de tijd die je hebt (met andere woorden, hoe lang ligt de boot in de haven).
Ik zal eens kijken wat ik nog aan linkjes heb, dan zal ik ze een dezer dagen even posten.
Bedenk trouwens wel dat excursies in Noorwegen zo ie zo aan de dure kant zijn. (Nu weet ik niet wat ze op de boot kosten hoor, dus misschien vallen de excursies in Noorwegen dan opeens reuze mee.)
Hey Thijs, bedankt voor je snelle reaktie… Doe je best joh, ik ben heel benieuwd Om je een voorbeeld te geven qua kosten voor een excursie… Geirangerfjord 98 euries pp en dat maal 4 is toch veel geld…
Aangezien er in Geiranger heel veel soorten excursies zijn ben ik wel benieuwd naar wat die excursie inhoudt. Want je zou daar een totale dag rondjes kunnen rijden en dan valt die 98 euro weer relatief mee.
Wat ik me nu echter wel bedenk is dat de cruiseschepen vaak vooraf de spoorlijn reserveren en dus voorhang krijgen. Met name als je korte tijd in Flam hebt kan dat dus een probleem zijn…
hallo Yvon,
Hoe is het gegaan met de excursies ? Ik ben erg benieuwd, want wij vertrekken 25 juni a.s. vanaf Amsterdam naar de Noorse Fjorden. Ook wij vinden de excursies die je op het schip kunt boeken behoorlijk aan de prijs !
Hallo allemaal, zo wij zijn weer terug van een prachtige cruise! Noorwegen is echt een schitterend land en de mensen zijn heel relax en zeer behulpzaam. Wij zijn met de Vision of the Seas van Royal Caribbean gevaren vanaf Kopenhagen. De 1e dag op zee, daarna kwamen we aan in Flam. Daar hadden we de 1e excursie, waar we voor het treintje van Flam naar Hirtshals v.v. 81 euro betaalden. Onderweg zijn we gestopt bij een Hotel en daar kregen we koffie met noors gebak. De trein was voor ons gereserveerd. Als je los e en kaartje koopt ben je rond de 50 euro kwijt.
De volgende dag kwamen we aan in Geiranger. Ook daar een excursie van 73.00 euro. We gingen met een tender naar de kant en als je geen excursie had geboekt moest je daar een los ticket voor kopen (op het schip)ik meen dat je daar 30 euro voor moest betalen. De bus ging helemaal door de bergen en daarna via het achterland gingen we naar een geitenfarm, alwaar ze ook geitenkaas maakten. Erg leuk en bijzonder leerzaam. Echt een prachtige dag!
Daarna door naar Alesund waar we ook weer een excursie hadden naar de Saga eilanden en het Atlantic Sea Park. Prijs 61.00 euro en het entree van het Sea Park zat erbij. Op een van de eilanden zijn we naar een oude vuurtoren geweest alwaar we koffie en gebak kregen en we hebben een heel oud kerkje bekeken. Ook weer een prachtige excursie.
De volgende dag in Bergen. In de ochtend was het droog dus zijn we zelf de stad in gegaan, wat lopend goed te doen is. S middags hadden we een excursie door Bergen heen, prijs 56.00 euro. Door de regen zag je niet veel en wij zelf vonden het tegen vallen. Lopend zie je veel meer.
Al met al prima excursies, waarvan ik zelf Flam en Bergen niet meer zou boeken. De ticket voor de trein kan je zo kopen, je moet dan alleen wel even wachten, want de trein die wij hadden was gereserveerd voor de gasten van de boot. En Bergen is makkelijk lopend te doen (wel een hele leuke stad)
Zo dit was t zijn er nog vragen dan hoor ik t wel
Hallo Yvon,
Bedankt voor je bericht. We gaan de excursies toch denk ik wel op het schip boeken. Het is wel wat duurder, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren, en kun je niet op tijd terug zijn, dan wacht het schip wel op je.
We gaan met 4 vrienden, waarmee we al veel gecruised hebben in het Caraibbische gebied, dus dat wordt gezellig.
Als ik terug ben zal ik een verslagje op dit forum plaatsen.
Als ik het zo lees vallen de prijzen van de excursies aan boord nog wel mee. (In verhouding tot excursies aan de wal, want die zijn ook niet echt goedkoop.)
Leuk verslagje! Alleen als ik het zo lees zou zo’n cruise veel te formeel zijn voor mij. Als ik zelf per cruise een keer langs Noorwegen zou gaan zou ik toch een minder formele cruise nemen denk ik. Waarschijnlijk met de hurtigruten denk ik. (Alleen heb je dan niet echt tijd om een dag op een plaats te blijven, tenzij je iedere keer van schip wisselt.)
Hey Theiz,
Het valt wel mee hoor, dat formele op een cruise. Als wij met vrienden cruisen vinden wij het altijd leuk om ons toch aan de kledingvoorschriften te houden en eten wij ook altijd in de diningroom. Maar als je dat niet wilt kun je ook iedere avond gewoon in korte broek naar het buffet ! Zo kan een ieder cruisen op z’n eigen manier.