Noorderlicht en huskytocht

Scandinavië heeft me altijd al aangetrokken en het lijkt me geweldig om het Noorderlicht te zien en een huskytocht te doen.

Nu heb ik op internet rondgekeken, maar ik kan geen reizen vinden die deze twee activiteiten combineren. Dus mijn vraag is of jullie hier ervaring mee hebben of een reisorganisatie weten die dit organiseert. Het liefst voor een leuk prijsje natuurlijk (ben student). Mijn tweede vraag is wat dan de beste tijd is om deze activiteiten te doen.

Alvast bedankt!

Hoi Karin,

Ik ben aan het kijken voor een tocht met de Postboot, of ‘Hurtigruten’ (www.hurtigruten.nl). Dan kun je noorderlicht, huskies, fjorden en nog veel meer combineren.

Vanwege de zonne-activiteit die zijn maximum bereikt komende winter, wil ik in november gaan. Wel koud, maar hopelijk de moeite waard.

Ik zoek trouwens nog iemand die mee wil.

Groetjes,

Patrick

1 like

Ik heb de Hurtigruten gevaren afgelopen februari (eind feb.). Ik heb de rondreis gedaan Bergen-Kirkenes-Bergen. Je kunt onderweg allerlei excursies doen, waaronder huskytochten (mogelijk in Tromso en Kirkenes).

Boven de poolcirkel heb je de meeste kans het noorderlicht te zien (en is het landschap ook het mooist). Uiteindelijk heb ik door een routewijziging ivm te slecht weer de Huskytocht in Alta gedaan, en het was ontzettend gaaf. Ook het noorderlicht heb ik driemaal gezien, erg bijzonder.

Ik heb geboekt via Norske (norske.nl). De Hurtigruten is niet goedkoop, en niet alle excursies zijn hun geld waard (ik zou bv niet met een stadswandeling meegaan, maar zelf op pad gaan, aangezien het tempo van die wandelingen heel erg traag was). De actieve excursies (huskytocht, sneeuwscooter) waren wél erg de moeite waard.

Ook een aanrader vond ik het middernachtconcert in de kathedraal van Tromso (wordt niet het hele jaar door georganiseerd, even goed nakijken).

Verder: omdat je over het algemeen met dezelfde mensen de hele reis doet, zit je letterlijk in hetzelfde schuitje en heb je snel contact.

Het noorden van Noorwegen is erg mooi, een aanrader!

1 like

Als je het noorderlicht wilt zien zul je sowieso in de winter moeten gaan, maar dat is ook wel extra bijzonder (vond ik in elk geval).

Wat de kou betreft: laagjes, laagjes, laagjes, en zorgen dat je kleding wind- en waterdicht is :slight_smile:

Bedankt voor de reactie. Welke excursies vind jij aan te raden? En vond je februari een goede tijd om te gaan qua weersomstandigheden? Hoeveel excursies zou je aanraden? Want er is elke dag wel wat te doen maar dat tikt aardig aan;)

Ik vond het een prima tijd om te gaan, vooral met het oog op daglicht (de dagen zijn eind februari al best lang, zo’n 9 uur daglicht in het noorden), en de kans op het zien van het noorderlicht. Wel koud (hoewel dat juist de weken dat ik er was wel meeviel), maar ik ging ook echt voor het ruige winterlandschap.

Ik vond de huskytocht dus geweldig, en het middernachtconcert in de kathedraal van Tromso ook. De boottocht bij de Vesteralen was ook heel gaaf (op een kleiner bootje, en met de bus terug naar het grote schip). De Noordkaap heb ik gemist, omdat we door windkracht 12 niet verder konden varen en een andere route moesten nemen.
Bezoek aan sneeuwhotel en sneeuwscootertocht heb ik zelf niet gedaan, maar daar hoorde ik heel enthousiaste verhalen over.

De stadsbezoeken vond ik niet zo geweldig. Je ziet dan toch maar heel weinig van de plaats waar je bent. Je kunt beter zelf op pad gaan. Alesund is een leuk plaatsje, Tromso is ook wel aardig. In Tromso is het Poolmuseum.

Bodo vond ik een verschrikkelijk plaatsje. Mocht ik daar nog eens komen, dan zou ik een busexcursie doen naar de Saltstraumen (in de winter wordt die niet door Hurtigruten georganiseerd, maar ter plaatse worden wel excursies aangeboden).
Verder is in Stokmarknes het Hurtigrutenmuseum (gratis voor Hurtigrutenpassagiers), dat is erg leuk om te zien. Je ligt daar iets meer dan een uur aan, en het museum ligt aan de haven (verder is er niet zoveel te beleven geloof ik). In Hammerfest ligt de Isbjornklubben/IJsbeerclub (ook gratis) in de haven.

Verder: dikke kleren mee en veel aan dek kijken! Het is handig een verrekijker mee te nemen, er cirkelen bv redelijk wat arenden rond op bepaalde plekken, die je met een verrekijker goed kunt bekijken.

Ik ben in mei van dit jaar gegaan, mocht er nog iemand een perfecte tijd zoeken om de Hurtigrutentrip te maken… Was echt de beste tijd vond ik. We konden dan wel inderdaad geen noorderlicht zien maar we hadden veel zon en bijna 24 uur daglicht, wat ook weer een aparte ervaring was.

Hallo,

ik ben misschien van plan om begin november naar het noorden van Noorwegen te gaan voor een huskytocht en om het noorderlicht te zien.
Kan iemand mij vertellen op welke kosten ik ongeveer moet rekenen voor:

  • de reis van Oslo naar Tromso (ik ben dus al in Oslo)
  • Een huskytocht+overnachting
  • Twee overnachtingen in hostel/hotel Tromso
    evt. kosten voor andere dingen die je daar gezien moet hebben ;-).

Bedankt alvast!

Groeten, Suzanne

Ik wil wel een poging doen:

Zo’n 1000 euro ben je dus wel kwijt. Tel daarbij nog wat op voor maaltijden en vervoer.

Om hier ook even op in te haken, na m’n trip naar IJsland zou ik ook wel meer van Scandinavië willen zien en zit nu ook aan de Hurtigruten te denken. Dat zou dan wellicht eind november/begin december worden. Echter, een praktisch vraagje: hoe licht/donker is het dan overdag in het hoge noorden?

Hoe mooi het noorderlicht ook zal zijn, ik zou toch ook graag nog wat van de omgeving zien (en fotograferen). Of kan ik dan beter wachten tot bijvoorbeeld februari/maart?