Noorwegen in de winter met openbaar vervoer, noorderlicht

Beste reizigers,

In februari ben ik van plan om met m’n vriendin naar Noorwegen te trekken. We zullen er slechts een week verblijven. Vliegtickets zijn helemaal niet duur, net geen 40euro voor een retour Charleroi- Oslo bij Ryanair. Nu heb ik nog wel enkele vragen voor jullie.
We willen eigenlijk gewoon verblijven in een rustig huisje met mooie natuur in de buurt, waar je kan vissen, langlaufen etc. Het zou wel op één of andere manier bereikbaar moeten zijn met openbaar vervoer(of een korte taxirit). 0ok zouden we graag het Noorderlicht zien. Ik veronderstel dat je noorderlijker meer kans heb dus had ik het idee om de trein te nemen tot in Bodo en in die streek een huisje te boeken. Eventuele info over goedkope hondeslede trips etc. zijn ook welkom.

Het zou me niks verbazen als vliegen naar Bodo (met sas) goedkoper is dan met de trein.

Concrete tips kan ik je nog niet geven, ik ga met kerst pas die kant op. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om een goedkope tocht met honden te maken, alles wat ik online tegen ben gekomen was best prijzig.

Goedkoop en Noorwegen is een slechte combinatie. Zulke trips in Noorwegen zijn prijzig. Houdt daar rekening mee.

Wat het noorderlicht betreft, het is inderdaad zo dat je in het noorden meer kans maakt om het te zien.

Vissen in de winter, dan moet je wel een ijsboortje meenemen.

Je zou eens kunnen kijken of je met een pakketreis van bijvoorbeeld www.buroscanbrit.nl niet goedkoper uit bent dan los vliegen, trein en huisje. Ik gok dat dat namelijk best wel eens kan…

Via Wereldwijzer app

Ik heb mijn trip los geboekt, en toen ik boekte was dat goedkoper. Het scheelde echter niet heel veel, ongeveer 150-200 euro voor 10 dagen (= niet zo veel op het totaalbedrag)

De planning is bijna rond, maar ik heb nog even een vraagje. We vliegen eerst mer Brussels Airlines van Brussel naar Oslo. Daar vliegen we dan verder met Norwegian naar Tromso. We hebben echter enkel handbagage bij. Ik was van plan om in Brussel een fles drank te kopen na de douane zodat deze in de handbagage mag. Maar, in Oslo moet ik opnieuw door de douane etc. . Mag die fles drank mee aan boord als ik kan aantonen dat ik ze in een winkel op de luchthaven gekocht heb? Of gaat dit problemen opleveren?

Euh… geen idee. Ik gok dat het mag maar ik zou toch even navraag doen bij de maatschappij.

Ik heb het even opgezocht en op Brussels Airport kan je bij aankoop van vloeistoffen je fles in een afgesloten zak met etiket laten steken. Zolang je deze niet opent mag hij bij een overstap in je handbagage blijven. Dus dat zal geen probleem zijn. We hebben nu ook ons huisje geboekt in Esfjordbotn, de naam zegt het al, aan een fjord dus :stuck_out_tongue: . We kunnen dus nu beginnen met de invulling van onze reis. We gaan sowieso ook naar ginder om te relaxen en te genieten van het landschap, dus elke dag excursies is voor ons niet nodig en qua budget ook niet haalbaar.

Een speciale Noorderlicht-excursie moeten we niet nemen. Ik denk dat we in Esfjordbotn zelf ook wel mooie plekjes kunnen zien om dit te aanschouwen als het zich aandient. We dachten zelf aan een excursie met de hondenslede. Iemand die al in Tromso verbleven heeft en misschien een goede kan aanraden? Ook zouden we graag langlaufski’s en/of sneeuwschoenen huren. Ook daarvoor zijn tips welkom.

Kan je er ook ergens Kingcrab eten en is dit betaalbaar? Of zijn er plaatsen waar je ze kan kopen om zelf te bereiden?

Zijn er dingen die we zeker niet mogen vergeten mee te nemen? Het is onze eerste keer in Noordelijk gebied.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Kingcrab het ik tijd terug eens een folder van gezien toen ik daar was. Vond ik toen duur. (Maar geen idee meer hoe duur het nu echt was.) Heb ze nooit in de winkel zien liggen. (Ook nooit naar gezocht.)

Ben zelf nooit in de winter in Noorwegen geweest. Dus echte tips kan ik verder niet geven. Ben wel heel erg nieuwsgierig naar je ervaringen!