Noord Noorwegen in winter; tours - wat is slim

Hi,

Ik wil graag aankomende winter twee weken naar Noorwegen en ik heb een beetje op internet rond gekeken maar er zijn vele opties wat betreft het reizen in Noorwegen. Aangezien ik naar het noorden wil, en er veel sneeuw zal liggen, is zelf met een auto rijden denk ik niet verstandig?

Ik zat dus te denken om gewoon naar een bestemming te gaan en dan een aantal uitstapjes te regelen. Dit is wat ik ongeveer wil:

1. Gletsjers en fjorden bekijken
  2. Noorderlicht trekking
  3. sleehonden / sneeuwscooter tocht

Het liefst wil ik 2 en 3 combineren dus een paar dagen een huskytocht en in de middle-of-nowhere overnachten en het noorderlicht zien.
Het ding is dat ik dit soort uitstapjes wel eens eerder heb geboekt en het uiteindelijk bleek dat je met een super grote touringsbus werd opgehaald en met 50-100 mensen op bestemming aankwam. Ik wil dit graag voorkomen, liefst gewoon prive of max. met bijvoorbeeld 8 andere mensen een trekking doen. Dat het dan wat duurder uitvalt vind ik niet erg. Maar op internet is het soms heel lastig te achterhalen hoe de samenstelling van zo’n trekking/tour er precies uitziet.

Heeft iemand een tip waar ik individuele tour/uitstapjes kan boeken, waarbij je niet met 50 mensen op stap gaat, maar gewoon met z’n tweeen :slight_smile:
En welke plekken in Noorwegen zijn aan te raden voor dit soort activiteiten?

Alvast heel erg bedankt!

Ik zou eens informeren bij Visitnorway.nl die geven doorgaans snel (en in het nederlands) antwoord (gewoon mailtje sturen). Hebben vast antwoorden voor je.

Je kunt met de Hurtigruten boot reizen. Die gaat dagelijks van Bergen naar Kirkenes v.v. Die stopt in verschillende havenplaatsen. Je kunt aan boord een vervoersbewijs kopen van plek naar plek waar je naar toe wil. Verder zijn er talrijke andere bootverbindingen. Met de trein kan je vanuit Oslo naar Trondheim en dan overstappen naar het noorden. In Fauske ga je verder met Nordnorge bussen. Trein je verder naar Bodö, dan kan je verder met de Hurtigruten boot. Er gaan ook treinen vanuit Stockholm en Göteborg door Zweden naar Narvik. Er zijn ook verschillende luchthavens, b.v. Evenes.

Ik weet niet, waar de echte wintersportplaatsen zijn. Misschien Skibotn, Oteren en de Lyngen Alpen? Volgens mij kan je het beste in de late winter gaan, tussen half februari en eind april. Dan is het langer licht.

Wil je nog naar de Lofoten? Van februari t/m april is het visseizoen.

Ik denk, dat Hattfjelldal ook geschikt is. Neem de trein van Trondheim naar Bodö of Mo i Rana, dan stap je in Trofors uit en ga je verder met de bus naar Hattfjelldal. Daar zijn ook wel sneeuwscooterraces.