Actieve vakantie in Noorwegen

Hallo allemaal!

Als liefhebber van natuur icm activiteiten, zag ik Noorwegen als perfecte plaats om te bezoeken. In de herfstvakantie, 12 okt - 19 okt, wil ik met een vriend de bergen, bossen en meren (dus eigenlijk gewoon de fjorden? ) gaan bezichtigen. Het liefst doe ik dat zowel per fiets als met de benenwagen, maar ik kan niet veel nuttige informatie vinden over de huur hiervan.
Mijn vragen betreffen eigenlijk welk gebied in Noorwegen die drie aspecten allemaal heeft (bossen, meren en bergen), waar ik het beste fietsen kan huren, en als ik een huisje heb: is het dan beter om steeds uit eten te gaan, of dinen te halen bij de supermarkt? Ik heb namelijk vernomen dat het soms best duur kan zijn.
Ik neem trouwens aan dat een auto huren ook de beste optie is tegenover het gebruik maken van taxi’s of het openbaar vervoer?
Ook vroeg ik me af wat de activiteiten zijn die onmisbaar zijn in een vakantie in Noorwegen. Raften, kanovaren, walvisexcursies, abseilen, survivalen? Uiteraard kijk ik nog bij visitnorway.nl, maar ik post hier nog een bericht omdat de ervaringen van reizigers mij wat waardevoller zijn.
Ik hoor het graag!

Even een korte reactie aangezien ik momenteel zonder pc zit.

Je wilt, zonder auto, in oktober naar Noorwegen. Mijn eerste reactie is dat me dat niet heel handig lijkt. Veel campings e.d. zijn dan al dicht en de temperatuur is dan echt al aan de lage kant. Daarnaast worden de dagen al korter en is het dus erg vroeg donker. (6 uur daglicht in Oslo)

Wat eten betreft: zelf koken is aan te raden, uit eten in Noorwegen is echt erg duur. (Alcohol nog duurder.)

Als ik je wensen zo lees zou ik richting de fjorden gaan. (zoals je al zei) Wil je vanuit een vaste locatie of ga je rondtrekken? Geiranger zou wel een mooi stekje zijn, maar weet niet of je daar (betaalbaar) kan komen zonder auto.

Veel van de activiteiten die je omschrijft zijn in de herfst al bijna niet meer te doen. Walvissafari kan alleen vrij Noorderlijk (als ik me niet vergis), je zou dan richting de Lofoten moeten. (Das wel bijzonder in oktober denk ik.)

Groetjes Thijs

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer

Bedankt voor de info Thijs!!

Nee we willen wel een auto huren hoor. Ik heb e.e.a. laten uitzoeken door een reisbureau, en die heeft geconstateerd dat in onze periode alleen kayakken beschikbaar is t/m 15 okt en één walvisexcursie (waar we geloof ik wel snel bij moeten zijn).
We willen verschillende dingen zien, maar zoals t er naar uit ziet kunnen we ‘alleen’ kayakken, hiken en fietsen (mijn idee was om een fiets te huren en erop uit te gaan in de bossen en langs de meren, maar ik weet niet waar je fietsen kunt huren). De walvisexcursie en het noorderlicht zouden we ook zeker willen bezichtigen, maar ook de reistijd is erg groot. En voor een weekje is het wellicht te kort om rustig van alles te genieten. Heeft iemand nog suggesties??

Naar welk gebied in Noorwegen wil je? Blijf je in het zuiden, midden of wil je richting de poolcircel? Daar hangt qua mogelijkheden eigenlijk alles van af. Ik denk dat je je, gezien de korte tijd, echt op een beperkt gebied moet concentreren.

Fietsen in de herfst… Geen idee of dat echt een optie is. Zo ja dan zijn er ter plaatsevaak wel optie’s om een fiets te huren. (Althans, als het er een beetje ingesteld is op toeristen)

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer

Zit je trouwens vast aan de vakantie? Anders kun je natuurlijk ook half juni gaan. Dan kun je wel al die dingen doen die je wilde doen. Is misschien het overwegen waard. (Al zul je dat al wel overwogen en verworpen hebben)

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer

Helaas zit ik inderdaad aan de herfstvakantie vast ivm mijn studie.
Ja, vanwege die beperkte tijd had ik ook in gedachte dat we één gebied moeten bezoeken. Maar welk gebied… Ik ben niet bekend met het land, dus weet ook niet welk gebied ons het meest interesseert. Heb je een tip waar we de verschillende gebieden alvast kunnen onderzoeken?

Waar kun je de walvissafari doen? Want als je die graag doet zit je daar aan vast.

Optie:

• Lofoten/Vestralen, erg mooi gebied waar je zeker walvissafari kunt doen. (Linkje staat hier ergens op het forum, kan hem even niet plakken, pc nog steeds aan gort) In de zomer kun je hier ook op zee kajakken. In de herfst, geen idee

• Geiranger: Mooi centraal gelegen, vrij veel te doen. (Incl kajakken)

• Olden: vrij vlak bij Geiranger, ook veel te doen.

Echter: Ik ben in de herfst nooit in Noorwegen geweest. Dus pin me nergens op vast.

Toch gelukt! :slight_smile:

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=162015
Walvissen spotten