Op het project aangekomen!

(origineel bericht op be-more.nl)

Op het project aangekomen!

Daar zit ik dan in een internetcafe in Masaka, Uganda. Plakkerig van de hitte, rode stof voeten en moe van een wandeling (voornamelijk heuvel op) van af ons project naar hier.

Vandaag zijn we dan eindelijk op ons project aangekomen. Dat had eigenlijk gister al het geval geweest moeten zijn, maar we hebben wat op onthoud gehad; gister ochtend vertrokken we vanuit entebbe waar we de eerste drie nachten in een hostel hebben gezeten. Daar (in entebbe) hebben we al kennis gemaakt met Afrika; alles op zijn tijd (twee uur wachten op avondeten!), na een hele leuke wandeling door de botanische tuinen met gids die vertelde over alle planten, vogels en bomen opeens extra geld vragen en het ‘muzungu’ geroep en gezwaai naar ons.

Gister gingen we dus rijden met alle vrijwilligers in twee bussen verdeeld naar Masaka, om van daar ieder door zijn project te worden opgehaald.
Onderweg in zoveel te zien. Al het leven vindt zich op straat plaats. Ik ben verwonderd over hoe boda boda’s (taxi brommers), mensen en auto’s door elkaar, met elkaar op staat zich bewegen. Al die bedrijvigheid van winkeltjes, kinderen die spelen, gesleutel aan auto’s. Helaas kregen we ook op een vervelende manier te maken met hoe chaotisch het verkeer hier soms is toen onderweg een ongeluk gebeurde waarbij het achterste vrijwilligers busje betrokken was. Ze werden geraakt door een taxi busje (waar normaal gesproken 14 mensen in mogen en er nu wel 20 in zaten en wat veelste hard reed wat ook geen uitzondering schijnt te zijn)! Het taxi busje zat helemaal in elkaar en een achterop komende jeep sloeg op zijn kant. Ik zat in het voorste busje. Wij schrokken heel erg en de vrijwilligers, die verpleegster van beroep zijn, zijn er gelijk op afgerend. Gelukkig niemand van de vrijwilligers gewond, en van de taxi en jeep ook niemand ernstig.
De schrik zat er wel goed in en vanuit be more werd besloten om met alle vrijwilligers samen naar de backpackers in Masaka te gaan en pas vandaag dus naar de projecten.

De backpackers in Masaka ligt op een heuvel en het is er heel groen en rustig. We kregen een welkomstmaaltijd en na wat getafel gingen we onder onze muskietennetjes lekker slapen.

Ik heb nog niet zo’n heel goed beeld van het project, wat we allemaal precies gaan doen, maar de omgeving is heel erg mooi en het vrijwilligershuisje valt me ook alleszins mee. Vanavond krijgen we ook hier een welkomstmaaltijd; pompoen uit eigen tuin. Om het huisje verbouwen ze allerlei groenten voor het project die wij ook mogen gebruiken, leuk! Morgen gaan we ook aan de slag in de tuinen van het project, dat was ook prioriteit nummer 1 omdat het hier zo warm en droog is de laatste tijd.

Oh oeps mijn tijd is op. Later meer dus!

Liefs E

(origineel bericht op be-more.nl)