Sinds dec. 2008 zijn wij (mijn vriendin en ik) de gelukkige eigenaren van 2 stuks WHP visums.
Het idee is om een jaar (of 6 - 8 maanden) te werken in Alberta Canada.
Werken op een farm / range.
Wij hebben inmiddels wat contact per email met enkele uitzendburo’s en werkgevers. Enkel verloopt dit niet zo vlot. Het neemt weken in beslag om daadwerkelijk iets concreet te krijgen. Dit komt mede door de reactietijd van de mensen in Canada.
Nu was ons 2de plan om op goed geluk naar Alberta af te reizen. M.a.w. al het papierwerk in Nederland regelen (meeste is geregeld) en een ticket te boeken naar b.v. Lethbridge Alberta. Vanuit Lethbrigde middels uitzend- of arbeidsburo’s werk te verkrijgen. (We doelen op farm/rangework met huisvesting).
Waar zouden jullie voor kiezen? Alles in NL regelen incl. werk, of op goed geluk naar Alberta reizen (met CV) en kijken wat het wordt?
Het laatste,…wat want behalve werk wil je nog meer vanuit NL doen?
Appartement ofzo gaat 't makkelijkste als je daar bent.
Ik weet niet hoe groot het werkaanbod op farms zijn, maar ik heb vorig jaar ok een WHP gehad (dit jaar een YWEP :D) en had vrij snel een baan (weliswaar wel in de horeca) Maar als je een beetje flexibel bent heb je zo 'n baan hoor, al is het alleen maar om de tijd te overbruggen voor een andere baan.
Zoals Nathalie al aangeeft, gewoon op goed geluk gaan en het uitvissen als je in Canada bent.
Een andere zaak om te weten is dat er in Canada niet zoveel uitzendburo’s zijn in vergelijking met Nederland en Belgie. En zulke uitzendburo’s werken ook ietsje anders dan in Nederland of Belgie. In Canada kan je best gewoon met je CV naar de plaats zelf stappen en hen laten weten dat je geinteresseerd bent in werk, dat gaat soms nog het vlotste.
Ann, m.a.w. gewoon bedrijven bezoeken of ze plaats of werk hebben?
Rond Lethbrigde schijnen veel boerenbedrijven te zitten. Vanuit deze plaats zouden
we dan een goede kans maken …
Ja, dat lijkt mij de beste manier. Je kan zeker wel proberen met een uitzendburo, maar of je daar meer geluk mee gaat hebben? Als ik in Canada kwam wonen ben ik gewoon mijn CV opgestuurd of persoonlijk afgegeven op alle plaatsen waar ik graag wilde werken. Kijk ook eens in de locale kranten onder de classifieds, daar staat soms ook al eens wat bij.
Martijn, een beetje late reactie, maar idd gewoon hier naar toe komen.
Er is genoeg werk te vinden, mocht het niet lukken als boer, dan wel als wat anders.