Heb gisteren eens zitten spitten hier op het forum. Kom eigenlijk verschillende dingen tegen. Het gaat erom als je op de grens komt met Rusland (dus niet Wit-Rusland). Dan moet je je voertuig in feite tijdelijk “invoeren”. Ik lees dat het soms niet moeilijk is, soms je een soort bedrag moet betalen van ca 120 euro (voor verzekering en een soort road-tax), en soms vergeten ze dat. Eigenlijk beetje losse vinger-werk dus zoals ik het begrijp. Maar hoe zit het nu precies?
Moet ik 120 euro betalen voor road-tax + verzekering, dan is dat veel geld. Moet het, dan moet het. Maar stopt de ambtenaar het in eigen zak, dan is het weer eerder corruptie. Iemand die de exacte regelgeving eromtrent weet, of waar de info er over te vinden is?
Ik heb mijn vraag ook aan de verzekering gesteld:
ik wil volgend jaar met de motor naar Rusland. Zoals ik het op de groene kaart zie, mag dat. Klopt dat? Alleen Rusland, geen Wit-Rusland, geen Oekraïne. Bij Estland de grens over naar Rusland en daar ook weer de grens terug over. Heb ik nog een speciale verklaring nodig voor de Russische politie/douane? Dacht van wel voor Rusland, dat motor verzekerd is. In het Nederlands is dat niet voldoende, en alleen de groene kaart dacht ik ook niet.
Dit kreeg ik als antwoord terug:
Op de groene kaart kunt u de landen terugvinden waar u bent verzekerd. Rusland staat daar ook bij vermeld. De groene kaart kunt u als bewijs op uw reis meenemen.
Maar ik meen toch ook ergens gelezen te hebben dat je een verklaring in het engels moet hebben, dat de motor in Rusland ook verzekerd is. Dat alleen de groene kaart niet voldoende is. Hoe zit het nu precies. En nogmaals, ik heb het expliciet over Rusland, niet over Wit-Rusland (want daar kom ik niet).