gezocht informatie over auto

Volgend jaar wil ik gaan emigreren naar Rusland en uiteraard voldoen aan de wetgeving ter plaatse.
Nu is mijn vraag: als ik daar een auto koop wat daar de regels zijn met betrekking tot verzekering en/of wegenbelasting en wat verder aan de orde kan komen.

Het zal allicht gemakkelijker zijn om hier in Rusland een auto te kopen, dan om zelf te importeren en te zorgen voor alle douaneformaliteiten.
Verzekering en wegenbelasting zijn gelijkaardig aan Belgie/Nederland, maar goedkoper.
Afhankelijk van jouw status in Rusland, zal je misschien een Russisch rijbewijs moeten behalen.
Zolang je met een visum in Rusland verblijft kan je met een Europees rijbewijs rondrijden (en heb je best ook een notariele vertaling bij).
Als je een verblijfsvergunning hebt (tijdelijk of vast) of staatsburgerschap, heb je 6 maanden tijd om een Russisch rijbewijs te halen.

Kunt u misschien ook informatie verstrekken betreffende een ziektekostenverzekering?
Of is er een alternatief?

Wat is het verband tussen ziektekostenverzekering en auto ??

Misschien toch wel een beetje, want stel dat je een ongeluk krijgt dan kan een goede ziekenkosten verzekering toch wel handig zijn.
Bovendien dacht ik dat je misschien van meerdere zaken daar op de hoogte kan zijn.

Als je gaat emigreren naar Rusland (waarom ??), welke status ga je hier dan hebben ?
Als toerist kan je gebruik maken van de reisverzekering die je in eigen land hebt.
Als je hier verblijft met een visum van lange duur, tijdelijke of permanente verblijfsvergunning, heb je de gratis Russische verzekering (waar je geen bal mee kan doen ;-))
Ik heb een medische verzekering bij een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij. Dat is niet goedkoop, maar geeft wel toegang tot beste medische zorg die hier in Moskou beschikbaar is.

Persoonlijk vind ik als je er al zeker van bent dat je volgend jaar gaat emigreren je nog niet echt op de hoogte bent van de regels en omstandigheden daar.

V.w.b. de autoverzekering ligt denk ik sterk aan de regio wat die kost.
Als ik kijk naar de verzekering van mijn vriendin (uit Sint Petersburg) dan is die vele malen duurder dan een vergelijkbare verzekering hier in Nederland.

Ik ben inderdaad niet van alles op de hoogte, maar wil gewoon enkele zaken weten voordat ik vertrek. Ik verblijf nu in Kazakhstan en krijg niet op al mijn vragen antwoord en omdat mijn Russisch nog niet voldoende is om daar te informeren moet het op deze manier. En ik kan wel zeggen dat ik van veel zaken wel op de hoogte ben al is het net als in welk ander land dan ook dat men nooit genoeg informatie kan verzamelen en zelfs dan weet je nog lang niet alles,

Ik kan je helaas niet helpen maar kijk eens op expat.ru
Dit is een forum van mensen die in rusland leven met een andere nationaliteit. (meeste is in engels)

Mag ik vragen wat de reden is voor je emigratie naar Rusland en waar je precies naartoe gaat?

Klopt, ik ben op de hoogte van deze site maar gelukkig heeft mijn vrouw familie in Rusland. Ik ben getrouwd met een Kazakhstaanse en we zijn een huis aan het bouwen in Krymsk (Krasnodar) dus niet echt een grote stad maar meer landelijk. Mijn vrouw krijgt over een paar weken haar Russisch paspoort en dan vertrekken we naar Rusland. Uiteraard starten we dan mijn toelatingsprocedure en na drie jaar als alles goed gaat ben ik Russisch staatsburger.

Staatsburgerschap zal nu misschien wat moeilijker zijn, omwille van geopolitieke situatie.
Ga eerst maar stap voor stap; tijdelijke verblijfsvergunning, dan permanente verblijfsvergunning en daarna staatsburgerschap. Dat kan binnen de drie jaar, op voorwaarde dat je al langer dan drie jaar met een Russische staatsburger getrouwd bent. Anders is het de standaardprocedure, en dat is eerder iets van 7 a 8 jaar…
Hoe oud ben je ? Tot aan je 50ste heb je militaire verplichtingen als Russische staatsburger, dus als je staatsburger wordt, zal je je ook moeten melden bij Voenkomat en een Voeniy Bilyet aanvragen. Je hebt dit nodig, toekomstige werkgevers zijn verplicht om naar Voeniy Bilyet te vragen, maar ook als je een lening voor een hypotheek bij de bank wil aanvragen.
Om staatsburger te worden dien je bovendien een examen Russisch af te leggen (en bovendien zijn er plannen om ook Russische geschiedenis en Russisch recht als examenonderwerpen in te voeren, in 2015).
Wat ben je van plan om te gaan doen in Rusland ?

Om iets te doen te hebben in Rusland ben ik van plan om een mini boerderij te starten die kan voorzien in de behoefte van 6 gezinnen. Dus je eigen producten maken zoals melk boter kaas en alles wat daarmee te maken heeft. Maar ook het telen van eigen groente en fruitmoet tot de mogelijkheden behoren. Is er ergens iemand die mij meer kan vertellen over deze materie? Hiermee bedoel ik de mogelijkheden wat betreft bouwvergunningen en wettelijke voorschriften. Of is het misschien zo dat dit per regio kan verschillen? Ik hoop dat iemand mij een stukje op weg kan helpen.

beste ransuil,

verschilt inderdaad van regio tot regio. Momenteel zijn wij alle zaken aan het afhandelen en dat gaat vrij vlot. Normaal gesproken zal ik vanaf eind dit jaar permanent in Rusland verblijven. Grappig, maar mijn vrouw is net, vorig weekend in Krasnodar een auto gaan kopen. Zelf zullen we ook een beetje in de landbouw terecht kopen. En in Krasnodar is een heel goed markt waar veel handelaars uit omliggende steden hun goederen gaan kopen om dat verder te verkopen. Kan zijn dat ik er in April naar toe rij (ben daar voor pasen tot half mei).
Als je mij specifieke vragen steld, kan in mij steeds informeren.

Groetjes