Met de boot vanuit Duitsland naar Sint Petersburg

Hallo, iedereen !

Ik plan voor mei 2015 een reis met de eigen Belgische wagen naar Rusland. Onze auto: Nissan Quasqai.

Mijn vrouw is Russische, dus, met de taal geen enkel probleem …

Onze reisweg: Antwerpen - Lübeck - Sint Petersburg - Cherepovets - Ivanovo - Kinesjma - Saratov (waar mijn schoonvader woont) - Michurinsk - Moskou - Minsk - Warschau - Berlijn - Antwerpen. Dit uiteraard uitgespreid over 5 weken !

Wat betreft onze autoverzekering: “RUS” en “BY” is op onze groene kaart doorkruist, dus niet geldig. Heeft iemand een idee of we dit op voorhand kunnen regelen, of dat we dat ter plaatse moeten doen ? Iemand een idee over de kostprijs ?

Vermits we vertrekken met de boot (“Finnlines”) vanuit Lübeck naar Sint Petersburg, stel ik me de vraag of we onze autoverzekering vooraf moeten regelen, of, bij aankomst in Sint Petersburg …

Onze terugkomst is over de weg. Dus, we komen in Belarus VANUIT RUSLAND ! Ook dezelfde vraag: kan dit op voorhand (vanuit België), of kan dit uitsluitend onderweg geregeld worden ? Wat over de kostprijs ?

Graag ook nog info over tanken onderweg: worden onze Maestro, of Master-cards overal aanvaard ?

Alle info wordt in dank aanvaard !

Tony

Je kunt Wit-Rusland niet in zonder visum, heb je hier wel rekening mee gehouden? Dit dien je in België te regelen.

Hallo, Danetchka,

Inderdaad, ik ben nu zo al een stuk verder, en heb een boel meer info gevonden.

Ondertussen heb ik nu reeds een PRIVE-VISUM voor Rusland (90 dagen !), en toevallig ga ik vandaag naar de ambassade van Belarus voor een TRANSIT-visum (48 uur).

Bedankt voor jouw inbreng !

Geen dank. Helaas kan ik je niet aan meer informatie helpen, gezien ik geen ervaring heb met zo’n reis. Ik las je bericht en wilde zeker weten dat je wel aan het visum voor Wit-Rusland had gedacht, maar dat is dus het geval. :wink:

Veel succes verder!

Interessante reis ga jij maken…, ! Benieuwd naar je ervaringen. Jaren, xx jaar !, geleden , met autobus en 20 medereizigers…, bijna dezelfde reis gemaakt , behalve eerste deel. Ik vloog naar Helsinku en , dan met Nederlandse autobus van OAD en tenten van Sindbad… naar Sint Petrusburg, Novgorad en vervolgens jouw route.

Ik heb een paar keer de verzekering geregeld aan de grens, je krijgt vaak aanwijzingen als je de grens nadert. Heb ook ervaren dat je kan onderhandelen over de prijs, ze vragen wellicht veel meer dan dat het werkelijk kost… dat viel me ook op dat het de eerste keer in Belarus veel goedkoper was om de verzekering af te sluiten. De tweede keer vanaf Oekraine naar Rusland kreeg ik de verzekering uiteindelijk voor 30% minder.
Ik weet niet of je vanaf de boot ook direct een verzekering kan kopen, lijkt me van wel maar zou het niet gokken.
lijkt me dus wenselijk om nog even na te vragen of het echt mogelijk is om daar de verzekering af te sluiten.

Verder nog een goede raad, gebruik een dashcam.

Jammer dat je maar zo kort in Belarus bent, Minsk is best wel een interessante stad om te zien.